عربستان همچنان در سردرگمی بحران سوریه؛

اشتباه پشت اشتباه؛ عربستان فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد!

عربستان در ادامه حمایت‎های کورکورانه‌اش از مخالفان سوری، بار دیگر حمایتش از مخالفان بشار اسد را اعلام کرد.
کد خبر: ۸۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷ - 31May 2016

اشتباه پشت اشتباه؛ عربستان فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد!

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در کنفرانس مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در جده گفت: حمایت نظامی ما از «مخالفان» سوریه همچنان پابرجاست و ادامه دارد. هدف از اقداماتی که گروه وین انجام دادند امتحان کردن قصد و نیت نظام سوریه و جدیتش در توقف حملات و ورود کمکهای بشردوستانه به تمامی مناطق یا درباره روند انتقالی بود؛ اما روشن شد که آنها جدی نبودند!

عربستان ادامه حیات خود را در دخالتهای بیخردانه و غیر منطقی در منطقه میبیند و همچنان نیز بر اشتباهات خود پافشاری میکند. اشتباهاتی که بیش از پنج سال است که دامان غرب آسیا را بهعنوان منطقهای مهم و استراتژیک گرفته است.

عربستان از زمان وزیدن نخستین نسیم انقلاب در کشورهای عربی دچار سردرگمی شد. منافع عربستان در تونس به خطر نیفتاد؛ ولی پس از آن مصر که تا پیش از این یکی از مهمترین ارکان "محور میانهرو عربی" به شمار میآمد، سرنگون شد؛ صدای اعتراض عربستان بلند شد؛ "ملک عبدالله" در  29 ژانویه برای خشنودی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع مصر گفت، "نفوذی همان کسی است که برای برهم زدن امنیت و ثبات مصر تلاش میکند".

اما عربستان پس از آغاز حوادث سوریه، به جای استفاده از کلمه "نفوذی" از واژه "انقلابی" استفاده کرد؛ به این خیال که فرصتی برای ضربه زدن به ایران به دست آورده است.

تقریباً همه تحلیلگران غربی معتقدند، عصبانیت عربستان از ریخته شدن خون مردم سوریه ناشی از تمایل ریاض به نابود کردن آن چیزی است که آن را "هلال شیعی" مینامد.

موقعیت استراتژیک سوریه

سوریه در منطقه غرب آسیا از لحاظ ژئوپلتیک و ژئو استراتژیک از  اهمیت ویژهای برخوردار است. این اهمیت  از دیرباز وجود داشته و یکی از دلایل عمده آن محل تلاقی سه قاره و همچنین منطقهای است که سه دین بزرگ الهی (اسلام، مسیحیت و یهود) در آن وجود داشته است. درگیریهای این منطقه در طول تاریخ باعث شده بود تا مردم این ناحیه همواره با تنش و ناآرامی دست و پنجه نرم کنند.

در این میان ابرقدرتهای جهانی و در عین حال کشورهای منطقه که مستعمره سیاسی آنان هستند نیز از فرصت استفاده کردند و در ایجاد بحران منطقه غرب آسیا از هیچ کوششی دریغ نکردند و آب به آسیاب دشمن ریختند؛ همان چیزی که اکنون در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و ... شاهد آن هستیم.

عربستان بهعنوان پرچمدار اختلافات فرقهای نقش مهمی در ناآرامیهای غرب آسیا دارد؛ بنابراین با توجه به موفقیتهای گسترده ایران در مبارزه با تروریسم و با تأسی از سیاستهای 35 سال گذشته آل سعود (بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران) سعی دارد تا نفوذ استراتژیک و ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران را در منطقه کاهش دهد. پس پر واضح است که بحران سوریه میتواند عاملی برای کاهش نفوذ ایران در منطقه و گسترش نفوذ سیاسی عربستان در حوزۀ غرب آسیا و جهان عرب باشد.

به همین دلیل بحران سوریه حائز اهمیت بسیاری است چون وضعیت آیندۀ خاورمیانه بهطور مستقیم و جهان بهطور غیر مستقیم به این تحولات بستگی دارد.

بنابراین عربستان و سردمداران وابستهاش حیات خود را در ادامه بحران منطقه و حمایت از گروههای تروریستی منطقه میدانند که دیگر حوزه فعالیتشان منطقه غرب آسیا نیست و به بحرانی جهانی تبدیل شدهاند. بحرانی که نتیجه وجود پولهای کثیف در سطح بینالملل است که حاکمان آل سعود بی محابا آن را صرف دشمنی و تفرقه در منطقه میکنند؛ تا شاید کورسویی برای ادامه حیات خود بیابند.

نظر شما
پربیننده ها