گودرزی دیباج:

نوعی هولوکاست فکری در محافل هنری کشور داریم

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری: به نظر می رسد نوعی هولوکاست فکری در محافل هنری کشور داریم که اگر کسی از هنر متعهد حرف بزند به تحجر، متهم می شود. در حالی که محافل هنری و آموزشگاه ها و دانشگاه های ما باید این تفکر مقابله کنند و پرداختن به ارزش های انسانی را در هنر ترویج دهند.
کد خبر: ۸۵۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ - 30May 2016

نوعی هولوکاست فکری در محافل هنری کشور داریم

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور «هولوکاست» که عصر یکشنبه دهم خرداد با حضور هنرمندان پیشکسوت و جوان کاریکاتوریست کشورمان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، طی سخنانی از برگزاری این نمایشگاه حمایت کرد.

گودرزی دیباج در سخنانی خطاب به جامعه هنری کشورمان گفت: عده ای از هنرمندان با رویکردی که تحت تعالیم خاصی به آنها القا شده است، مساله تعهد در هنر را امری متعصبانه و به دور از دانش می دانند در حالی که جا دارد این سوال را از خودشان بپرسند که چگونه است بسیاری از ارزش های انسانی را در هنر انعکاس نمی دهند و نسبت به آنها چشم پوشی می کنند؟

وی افزود: در شرایطی که نزدیک چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد به نظر می رسد لازم است پژوهشگران و هنرمندان در نشست های کارشناسی به موضوع مهم تعهد در هنر بپردازند و جبهه جدیدی را بازگشایی کنند که ببینیم چرا پرداختن به هنر متعهد تا این اندازه مورد هجمه واقع می شود.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری همچنین بیان کرد: به نظر می رسد نوعی هولوکاست فکری در محافل هنری کشور داریم که اگر کسی از هنر متعهد حرف بزند به تحجر، متهم می شود. در حالی که محافل هنری و آموزشگاه ها و دانشگاه های ما باید این تفکر مقابله کنند و پرداختن به ارزش های انسانی را در هنر ترویج دهند.

دیباج همچنین با اشاره به این که ظلم به هر مردمی موجب تاثر و تالم می شود، گفت: اگر هولوکاستی وجود داشته و به مردمی ظلم شده ما را متاثر می کند اما این موضوع نباید مانع بازگویی حقیقتی که در جهان امروز وجود دارد شود و از ظلمی که امروز به عده ای از مردم روا داشته می شود غافل بمانیم.

وی همچنین گفت: هنرمندانی که از قافله هنر متعهد غافل مانده بودند و هنرمندان جوانی که می خواهند در جبهه های حق علیه باطل باشند، دوباره این فرصت را به دست آورده اند و من با افتخار به دوستی آقای شجاعی طباطبایی و برگزاری این نمایشگاه اعلام می کنم هنرمندان می توانند تجدید وضو کرده و وارد صحنه شوند تا مبانی نظری هنر متعهد را بازنمایی کنند.

این هنرمند تاکید کرد: بهتر است به جای تخطئه و حمله به عده ای که به هنر متعهد معتقد هستند، در یک فضای باز و علمی طرح موضوع شود که ببینیم اگر هنرمند متعهد باشد، ذوقش خشکانده می شود؟ باید ببینیم این آبشخور فکری از کجا آمده که چنین طرز فکری بین هنرمندان رواج پیدا کرده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان این که مظلوم کشی و کشتار جمعی برای ما حائز اهمیت است و از کنار آن به سادگی نمی گذریم، گفت: امیدواریم نمایشگاه هولوکاست گسترده تر شده و در سطح وسیعی در استان های کشور برگزار شود و در عین حال جلسات تحلیل و نقد و بررسی در کنار آن برگزار شود تا از هنرمندان و جوان های خوش فکر دعوت به عمل بیاید که در این زمینه وارد عرصه شوند.
 

نظر شما
پربیننده ها