انتقاد پژوهشگر ترک از عملکرد دولت ترکیه

عضو هیئت علمی دانشگاه ماردین ترکیه با بیان اینکه دولت ترکیه در سال‌های گذشته زیر سیطره رویدادهای سیاسی در قبال فلسطین قرار گرفته است، گفت: امیدواریم روزی در قبال فلسطین موضع‌گیری انقلابی امام(ره) را داشته باشیم.
کد خبر: ۸۵۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷ - 31May 2016

انتقاد پژوهشگر ترک از عملکرد دولت ترکیه

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، بیست و چهارمین نشست «کبوتران مسجد دوردست با موضوع «نقش ادیبان و هنرمندان ایران و ترکیه در ثبت وقایع ناوگان آزادی غزه» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست، شخصیتهایی چون ویسل باشچی عضو هیئت علمی دانشگاه ماردین ترکیه، ناصر ضرابیزاده مسئول دفتر هنر و ادبیات بیداری، مجتبی رحماندوست نماینده مجلس شورای اسلامی، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، صادق رضایی رئیس حوزه هنری تهران و شاعرانی چون محمود حبیبی کسبی، محمدجواد آسمان، سیدحسن مبارز شاعر افغانستانی و... حضور داشتند و درباره نقش مؤثر نویسندگان و شاعران در حمایت از مردم فلسطین سخن گفتند.

ویسل باشچی، عضو هیئت علمی دانشگاه ماردین ترکیه با بیان اینکه همه مردم ترکیه، حامیان فلسطین هستند، گفت: نهتنها اسلامگراها، بلکه افرادی با طرز فکرهای دیگر هم از قدیم حامی فلسطین بوده و در این باره اتفاق نظر دارند.

وی اشاره کرد: در اینکه دولت ترکیه نتوانسته به خوبی در زمینه حمایت از فلسطین قدم بردارد و حتی شاهد سوء استفادهها و استفادههای ابزاری از حامیان فلسطین بوده، شکی نیست. بعد از ماجرای ناوگان آزادی غزه، شاهد این بودیم که دولت ترکیه در موضعی، آن افراد مبارز را شهید محسوب کرد؛ اما در سالهای بعد این رویه عوض شد و دولت زیر سیطره رویدادهای سیاسی قرار گرفت.

باشچی تأکید کرد: با این حال نهادهای مردمی همچنان تلاش میکنند که یاد شهدایی که در راه فلسطین جانشان را فدا کردند، حفظ کنند و چند شهرداری هم به اسم این شهدا پارکهایی را نامگذاری کردهاند.

این استاد دانشگاه همچنین اظهار امیدواری کرد: امیدواریم فاصله بین دولت و ملت در این زمینه کم شود و در قبال فلسطین، موضعگیری انقلابی منطبق بر دیدگاههای امام خمینی(ره) داشته باشیم.

مردم آزاده از کشورهای مختلف، حامی فلسطین هستند

علیرضا قزوه نیز با بیان اینکه مردم کشور ما نیز به شدت حامی فلسطین هستند، گفت: با این حال میدانیم که ما تنها نیستیم که در این راه گام برمیداریم؛ بلکه در بین ملت های دیگر هم افراد زیادی هستند که جدا از دولت هایشان فکر می کنند و برای آزادی فلسطین هر کمکی بتوانند انجام میدهند.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری تأکید کرد: ما در سفری که تحت عنوان هیئت صلح به سوریه داشتیم، با افراد زیادی آشنا شدیم که از کشورهایی مانند کانادا و کشورهای اروپایی با هزینه شخصی خودشان آمده بودند و دیدیم مردم آزاده از کشورهای مختلف در کنار مردم فلسطین هستند و علیه اسرائیلیها شعار سر می دهند.

این شاعر افزود: در جریان جنگ 33 روزه نیز تصمیم گرفتیم هر روز یک شعر خوب برای این مردم مظلوم ارائه دهیم و در جستوجوهایمان به این برخوردیم که شاعران زیادی از کشورهای دیگر به زبانهای مختلف در حمایت از این مظلومان شعر سروده اند.

وی با تاکید بر نقش مهم حوزه هنری در دفاع از مردم فلسطین اظهار کرد: این نهاد پررنگترین اقدامات را در زمینه حمایت از مردم فلسطین و زنده نگهداشتن یاد شهدای مقاومت انجام می دهد، در حالی که لازم است گوشزد شود دولت و مجلس شورای اسلامی نیز این مسئله را فراموش نکنند؛ چراکه مجلسی که درباره فلسطین و هولوکاست موضع بگیرد، به آن می توان مجلس شجاع نام داد.

قزوه درباره حمایت مردم ترکیه از فلسطینی ها نیز توضیح داد: مردم ترکیه، نویسندگان و شعرای ترکیه و بسیاری از اعضای مجلس این کشور حامیان مردم فلسطین هستند. با این حال بسیاری از نویسندگان و فعالان این عرصه هنوز شناسانده نشده اند که جا دارد در همایش ها و بزرگداشتهایی، بیش از این بر نام و تلاش آن ها تاکید شود.

حوزه هنری از پیشگامان دفاع از فلسطین است

ناصر ضرابی زاده، مسئول دفتر هنر و ادبیات بیداری، نیز با اشاره به تلاش هایی که تاکنون هنرمندان برای زنده نگاه داشتن یاد تلاشگران آزادی فلسطین انجام داده اند، گفت: حوزه هنری اقدامات زیادی در زمینه هنر و ادبیات در ثبت وقایع ناوگان آزادی غزه انجام داده، این نهاد فرهنگی از پیشگامان دفاع از فلسطین است و همواره سعی کرده تلاش قلمی برای کسانی انجام دهد که در راه آزادسازی فلسطین از جان و مالشان دریغ نکردند.

وی با اشاره به یادواره ادبی امواج بیداری که در حوزه هنری برگزار شد، گفت: در این فراخوان حدود 500 اثر از اقصینقاط کشور با موضوع کشتی مرمره به دست ما رسید که هم آثار ادبی مناسب بزرگسالان و هم مناسب کودکان و نوجوانان را شامل می شد. همچنین کتابهایی با این موضوع برای کودکان در دست تهیه است؛ که یکی از آن ها به نام «مروارید سرخ» است و امیدواریم بهزودی منتشر شده و به دست کودکان برسد.

ضرابی زاده درباره مستندهایی که در این زمینه تولید شده است نیز گفت: مستند 6 قسمتی که به نام «موج بیداری» از سوی حوزه هنری تولید شد، در اولین روز قدس بعد از ماجرای کشتی مرمره از شبکه یک پخش شد و پس از آن در شبکه های کشورهای دیگر به نمایش درآمد.

این مسئول فرهنگی تاکید کرد: همچنین نشست های هم اندیشی زیادی با نویسندگان ترکیه و ایرانی حوزه مقاومت فلسطین برگزار شد که تاثیر بسیار خوبی بر همافزایی شاعران، نویسندگان و متفکران دو کشور داشت و امیدواریم ثمره این هماندیشیها را در آینده بیشتر شاهد باشیم.

باید علت استقبال از داعش را پیدا کنیم

حجت الاسلام سید حسن مبارز نیز از دیگر افرادی بود که در این نشست به سخنرانی پرداخت و با اشاره به خطراتی که امروز دنیای اسلام را تهدید می کند، گفت: قرائت جدید از اسلام که مطابق میل مستکبرین باشد از مسائلی است که امروزه آن را در کشورهایی مانند مصر و ترکیه شاهدیم و وظیفه اندیشمندان و شاعران مبارز است که با چنین فضاهای فکری مقابل کنند.

این روحانی جوان با اشاره به موضوع مهم داعش و لزوم شناخت و مقابله با آن تاکید کرد: باید از خودمان بپرسیم چه میشود که افراد زیادی از کشورهای مختلف به این گروه انحرافی و تندرو میپیوندند؟ تا زمانی که نتوانیم علتیابی کنیم، نمیتوانیم برای مقابله با آنها تصمیمهای درست گرفته و در این مبارزه پیروز باشیم.

حجت الاسلام مبارز همچنین افزود: همانطور که علامه جعفری فرمودند، زندگی پیوسته باید در حال بهوجود آمدن و بهوجود آوردن باشد؛ وگرنه باری است بر دوش انسان. شاید همین نکته است که باید به آن توجه کنیم. بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 57، عده زیادی گمان کردند که انقلاب شد و دیگر نیاز به تلاش نیست در حالی که لازم بود تازه تلاش از همانجا شروع شود. ما امروز امر به معروف و نهی از منکر و جهاد را فراموش کردهایم؛ در حالی که باید همیشه در مسیر انقلاب باشیم.

این شاعر ادامه داد: میبینیم که جوانهای غربی نیز به گروههایی مانند داعش میپیوندند. جوانهای غربی که دچار روزمرگی شدهاند و نیاز به حرکت و انقلاب دارند؛ میروند سراغ چشمههای آلودهای که داعش در اختیار آنها قرار میدهد؛ چراکه به آبراههها و جریانهای سالم رود دسترسی ندارند و جذب جریانهای انحرافی میشوند؛ بنابراین لازم است با استفاده از ظرفیتهای توحیدی و وحدت بین کشورهای مسلمان، روحیه انقلابی را در بین افراد کشورهای مختلف به وجود بیاوریم و آن را در مسیر درست مانند آزادسازی فلسطین قرار دهیم.

نظر شما
پربیننده ها