صالحی:

ایران؛ الگوی کشورهای درحال توسعه در تثبیت حقوق هسته ای

رئیس سازمان انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران را الگوی کشورهای درحال توسعه در تثبیت حقوق هسته ای دانست.
کد خبر: ۸۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰ - 30May 2016

ایران؛ الگوی کشورهای درحال توسعه در تثبیت حقوق هسته ای

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،علی اکبر صالحی در نشست امضاء قرارداد همکاری این سازمان با پژوهشگاه صنعت نفت افزود: صنعت هسته ای نه فقط در بعد هسته ای با نشاطی که از گذشته داشت ادامه حیات می دهد بلکه از ترویج تجارب و دانش موجود نیز استفاده و نیازهای بخش های دیگر کشور بویژه بخش های صنعتی ، سلامت و کشاورزی را تأمین می کند.


وی گفت: خرسندیم که در ارتباط میان سازمان انرژی اتمی و بخش های صنعتی گام های بلندی برداشته ایم و توانسته ایم در چارچوب اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند نیازهای کشور را تأمین کنیم.
صالحی افزود: باور داریم هر آنچه اراده می کنیم می توانیم محقق کنیم زیرا سازمان انرژی اتمی در چارچوب اراده و بلندپروازی های خود که تأمین سوخت 20 درصدی بود برغم ناباوری دیگران این هدف را محقق کرد.


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پیرو این موفقیت اکنون راکتور تحقیقاتی تهران با سوخت تولیدی بومی کار می کند و یکی از دستاوردهای بزرگی است که برای پایبندی به شعار «ما می توانیم» الگو شده است شعاری که امام راحل به ما آموخت.


وی افزود: صنعت هسته ای به اعتبار طبیعت این صنعت از برخی استانداردهای ویژه برخوردار است به نحوی که تجهیزاتی که در این صنعت استفاده می شود به علت حساسیت های آن باید از استانداردهای بالا برخوردار باشد و حفظ ایمنی رکن این صنعت است زیرا اگر اشکالی در این باره پیش بیاید می تواند پیامدهای فرامرزی داشته باشد.


صالحی گفت: به همین علت استانداردهای صنعت هسته ای اعم از تجهیزات و موادی که در آن بکار می رود باید در حد اعلای آن باشد و زمانی که به استانداردها دست یافتیم و تجربیات لازم را آموختیم می توانیم آن را به دیگر بخش ها اعم از صنعت و بهداشت و کشاورزی تسری دهیم.


معاون رئیس جمهور افزود: ما توانستیم سانتریفیوژهای لازم در بخش بهداشت و سلامت را که در بازار یافت نمی شود و دیگران از ارائه آن به ما پرهیز می کردند تأمین کنیم که برای تولید واکسن و داروهای نوترکیب لازم است.


وی گفت: بر همین اساس سه نوع پیشرفته سانتریفیوژهای بخش سلامت را ارائه کردیم که با رضایتمندی کامل در حال استفاده است و این سند افتخار دیگری برای دانش و صنعت هسته ای کشورمان است.


صالحی با قدردانی از مسئولان وزارت نفت افزود: اکنون نیز مسئولان این صنعت پیشقدم شده اند تا از تجربیات و تجهیزات پیشرفته سازمان انرژی اتمی در صنایع ما استفاده کنند.


وی گفت: براساس یادداشت تفاهمی که پیش تر به امضاء رسید و کارشناسان دو طرف امکانات یکدیگر را ارزیابی کردند اکنون زمینه های لازم برای ارائه خدمات فنی به صنعت نفت فراهم شده است.


رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: بر این اساس سفارش هایی دریافت کرده ایم که یکی از این سفارش ها تولید و عرضه سانتریفیوژها بوده است.


صالحی گفت: پس از برجام عده ای نگران بودند که ما صنعت سانتریفیوژ را به فراموشی بسپاریم در حالی که این روند معکوس شده است و اکنون سانتریفیوژهای لازم برای صنعت نفت را نیز به این دستگاه واگذار می کنیم.


وی افزود: البته این دستگاه ها بدون پیش پرداخت واگذار می شود چون با افزایش صادرات نفت مطمئنیم که حق الزحمه کارشناسان ما پرداخت خواهد شد.


صالحی گفت: علاوه برهمکاری در تولید و عرضه سانتریفیوژهای لازم برای استفاده در صنعت نفت در دیگر زمینه ها به ویژه چاه پیمایی در نفت با استفاده از فناوری هسته ای نیز کار کارشناسی در حال انجام است.
وی افزود: احساس می کنیم مرحله جدیدی درخصوص روابط میان سازمان انرژی اتمی و دیگر دستگاه های کشورمان به ویژه دستگاه های صنعتی ایجاد شده است .


معاون رئیس جمهور گفت :البته هیچ کسی مدعی خودکفایی صد در صدی نیست اما بر خوداتکایی تاکید داریم .
صالحی افزود: ده ماه قبل که گروهی از حوزه سلامت برای خرید تجهیزات لازم در تولید دارو به فرانسه سفر کردند طرف فرانسوی گفته بود برای عرضه مجموع تجهیزات آمادگی دارند جز یک مورد که آن سانتریفیوژ است.


وی گفت : مسئولی که از طرف ایران در این مذاکرات حضور داشت در واکنش به این گفته طرف فرانسوی اعلام کرده بود اتفاقا همه تجهیزات دیگر را می خواهیم الا همان سانتریفیوژ زیرا سازمان انرژی اتمی آن را در داخل کشورمان تولید کرده است که این پاسخ به شگفتی و عقب نشینی طرف فرانسوی منجر شده بود.


رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد :ما باید در عرصه های راهبردی توانمند باشیم و بتوانیم نیازهای خود را در این عرصه ها تامین کنیم حتی اگر در مراحل نخست با هزینه بالاتر و کیفیت پایین تر باشد.


صالحی گفت : این سازمان شمار قابل توجهی شرکت دارد که آن ها را تشویق می کنیم تا به نحوی خود را اداره کنند که هزینه هایشان از محل درآمدهایشان تامین شود. بر اساس این رویکرد برخی شرکت های ما امسال قراردادهایی با ارزش ده ها میلیارد تومان امضا کردند که در نوع خود بی سابقه بود.


وی افزود:این شرکت ها از فضای کنونی استفاده می کنند تا همزمان با تامین نیازهای صنعت هسته ای کشور نیازهای خود را نیز تامین کنند و با شتابی که در این زمینه پیش می رویم درآمد شرکت های ما به حدی می رسد که نیازهای سازمان و هزینه های خود را تامین کنند.


صالحی همچنین گفت : در برخی محافل شنیده می شود که هزینه زیادی بابت فعالیت های هسته ای
پرداخته ایم در حالی که اگر این هزینه ها که هزینه های تحریم است مربوط به صنعت هسته ای هم نمی بود بهانه های دیگری مانند حقوق بشر و تروریسم را منشا تحمیل هزینه هایشان قرار می دادند .


وی افزود: تقدیر این بود که این هزینه ها به نام صنعت هسته ای باشد که اتفاقا خوب شد زیرا مسائل این حوزه ، فنی است و بالاخره به سرانجام رسید . بهانه غربی ها در این زمینه جنبه سیاسی داشت و چون حول محور فنی بود لاجرم تمکین کردند به ویژه که فهمیدند تقابل راه به جایی نمی برد و مجبور به تمکین شدند.


صالحی گفت: تصور کنید اگر بهانه فشار آنان حقوق بشری بود چون مباحث جدلی است چقدر طول
می کشید ؟ پس افکار عمومی تصور نکند که هزینه هایی که پرداختیم به علت فعالیت هسته ای است
بلکه این هزینه ها به علت چالش فکری و اندیشه ای است که اساس تقابل طرف مقابل با ماست .


معاون رئیس جمهور افزود: به اعتبار قدرت هسته ای که قدرتی راهبردی است ملت ایران توانست به همراه نظام ، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ، حمایت های رئیس جمهور و قوای سه گانه حق خودش را تثبیت و نام خود را به عنوان الگو در این زمینه در جهان ثبت کند.


پس از سخنان صالحی و دو نفر از مسئولان وزارت نفت ، قرارداد همکاری های سازمان انرژی اتمی
با پژوهشگاه صنعت نفت به امضای زارعان معاون این سازمان و کاتوزیان رئیس این پژوهشگاه رسید.

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار