ترفند جدید داعش در سوریه؛ آتش‌افروزی در «حلب» برای کاهش فشار در «رقه»

داعش با حمله به مواضع گروه‌های مسلح در ریف شمال شرق حلب درصدد کاهش فشار در ریف شمالی رقه است.
کد خبر: ۸۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ - 30May 2016

ترفند جدید داعش در سوریه؛ آتش‌افروزی در «حلب» برای کاهش فشار در «رقه»

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، داعش با حمله به مواضع گروههای مسلح در ریف شمال شرق حلب درصدد کاهش فشار درگیریها در ریف شمالی رقه است.

در همین حال گروههای کُرد همچنان بر سر ماموریت واگذار شده به نیروهای دموکراتیک سوریه در ریف رقه با یکدیگر اختلاف دارند.

داعش، اشتعال جبهه ریف شمال شرقی حلب با گروههای مسلح را برای کاستن از فشار درگیریهای ریف رقه ضروری میبیند و در حالی که هر کدام از 2 الجبهه الشامیه و گروههای احرار الشام شهرک «شیخ عیسی» در نزدیکی مارع را بدون درگیری به یگانهای کرد تحویل دادند، داعش شهر مارع را که گروههای تروریستی همپیمان جبهه النصره در آن سنگر گرفتهاند، مورد حمله قرار داد.

داعش با شمار زیادی از جنگجویان سوری که از جبهههای دیر الزور فراخوانده است به شمال غرب مارع حمله کرد و مواضع گروههای مسلح را با چهار عملیات انتحاری هدف گرفت که آخرین آن با یک کامیون حامل 50 تن مواد منفجره بود.

شهر مارع، در حومه شمالی حلب دومین مقر مهم گروههای مسلح در این استان بعد از شهر اعزاز محسوب میشود و تقریبا از سمت غرب در محاصره نیروهای سوریه دموکرات و از سمت شرق در محاصره داعش قرار گرفته است.

منابع کُرد ضمن رد سیطره داعش بر مارع از ادامه درگیریهای شدید بین گروههای شبه نظامی در این شهر خبر دادند این در حالی است که منابع رسانهای از سیطره کامل داعش بر این شهر و عقب نشینی احرار الشام و جبهه النصره به دیگر مناطق خبر میدهند.

منابع کُرد از احتمال پیوستن جبهه شامیه وابسته به اخوان المسلمین به نیروهای دموکراتیک در نبردهای ریف رقه و حلب خبر دادند.

از سوی دیگر گروههایی از جبهه النصره و شبه نظامیان همپیمان آن پس از درگیریهایی با داعش که با کشته و زخمی شدن شماری از صفوف 2 طرف همراه بود،  2 روستای براغیده و کفرشوش در ریف شمالی حلب نزدیک مرزهای سوریه و ترکیه را پس گرفتند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان عناصر داعش با این اقدام معادله تازه­ای را به وجود آورده­اند که بر اساس آن خواستار اعزاز در مقابل رقه هستند؛ شهری که «نیروهای دموکراتیک کُرد» سوریه با حمایت هوایی آمریکا قصد دارد آن را از داعش باز پس بگیرد.

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که کردهای سوریه به رهبری «صالح مسلم» که جریان ضعیفی هستند و نتوانستند در آزادسازی عینالعرب یا همان «کوبانی» نقشی به عهده بگیرند، حالا نقش بسیار بزرگتری را در آزادسازی رقه به عهده گرفتهاند.

به گفته آنها، اگر در عملیات آزادسازی شهری مانند رقه پیشروی صورت گیرد این پیشروی واقعی و برخاسته از عملیات واقعی نظامی نیست، بلکه عملیاتی است که از بخشی از یک توافق سیاسی پشت پرده بین داعش و آمریکا حکایت دارد؛ بدین صورت که کردهای عضو pyd در شرایطی حاضر به عملیات علیه مرکزیت داعش شدهاند که پیش از آن تضمین گرفتهاند که جنگ واقعی روی ندهد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار