دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«آتش‌بس» بی‌ثمر «سوریه» نمونه‌ بارز آرامش قبل از طوفان است

گروه تروریستی «جبهه النصره» طی هفته‌های اخیر هزاران تروریست را به عضویت خود درآورده و آتش‌بس مورد توافق روسیه و آمریکا را به‌صورت مداوم نقض می‌کند و این اقدام نشان می‌دهد که آتش‌بس اعلامی در سوریه نه‌تنها باعت تضعیف تروریست‌ها نشده است، بلکه نتیجه معکوس در بر داشته است؛ که این شواهد حاکی از عدم جدیت واشنگتن در حل بحران سوریه است.
کد خبر: ۸۵۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۵ - 31May 2016

«آتش‌بس» بی‌ثمر «سوریه» نمونه‌ بارز آرامش قبل از طوفان است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پس از مدتها کش و قوس در جریان مذاکرات صلح سوریه که به دلیل شدت اختلافات بینتیجه مانده است، در نهایت آمریکا و روسیه به صورت مشترک عملیاتی شدن طرحی به نام آتشبس را با هدف توفیق در مذاکرات آتی، از نیمه شب27 فوریه اجرایی کردند.

اما این طرح میتواند در بلندمدت به دلیل ایجاد فضای مناسب برای تقویت گروههای معارض و تروریستی، زمینه ایجاد موج جدیدی از اختلافات و درگیریهای شدید و خونین را در سوریه، فراهم کند.

جدید ترین اخبار از رصد تحرکات گروههای معارض نیز به خوبی مؤید این ادعاست که خطر رشد و گسترش تروریستها در فرصت پدید آمده، به شدت آینده سوریه را تهدید میکند.

بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، «جبهه النصره» شاخه نظامی القاعده در سوریه طی هفتههای اخیر هزاران تروریست، ازجمله تعداد زیادی از نوجوانان را به عضویت خود در آورده است و با نقض مکرر آتشبس در یک حمله تا حدودی قلمرو خود را در شمال سوریه توسعه دادهاست. حقیقتی که نشان میدهد چگونه آتشبس مورد توافق روسیه و آمریکا برای تضعیف شبه نظامیان در بسیاری از جهات نتیجه معکوس در بر داشته است.

شاخه موسوم به جبهه النصره، اخیرا با تقلید از رقیب تروریستاش (داعش) اقدام به انتشار انبوهی از کلیپهای ویدیویی کرده که در آنها تلاش جدی این جریان برای استخدام نیروهای جدید به نمایش درآمده است.

در یکی از این کلیپها، پسران جوان برای آموزش مبارزه به خط شدهاند. کلیپ دیگری نیز یک تروریست القاعده با ریش بلند در یک مسجد از جماعت مردان میخواهد به جهاد بپیوندند. ویدئوی دیگر یک روحانی القاعده را در یک مراسم فارغ التحصیلی، در حال توزیع سلاح به مردان جوان نشان میدهد.

بر اساس گزارشهای منتشر شده از فعالان حقوق بشر در سوریه، تنها از ابتدای ماه مارس گروه تروریستی جبهه النصره بیش از 3000 نیروی جدید جذب کرده که در مقایسه با میانگین حدود 200 تا 300 نفری مربوط به ماههای گذشته، افزایش چشمگیری را نشان میدهد. اخبار دیگر حاکی است که صدها نفر از آوارگانی که در اردوگاههای شمال سوریه ساکن هستند، تحت تاثیر همین فعالیتهای شدید تبلیغی به القاعده پیوستهاند.

«جمیل صالح»، فرمانده «تجمع العزه»، یک گروه شورشی مورد حمایت آمریکا معتقد است: از آنجا که در مذاکرات صلح، فشار جامعه بینالمللی با اعتبارزدایی از موضع گروههای میانهرو، برای حذف اسد جدی نیست جبهه النصره در بخشهایی مشغول جذب شدید نیرو است.

همچنین از آنجا که جبههالنصره در سوریه تبدیل به پایگاهی مهم برای القاعده شده، رهبری مرکزی القاعده مستقر در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان، افراد برجستهای را برای کمک به جنگ در سوریه اعزام کردهاست.

«توماس جاسکلین»، سردبیر ارشد مجله "Long War" و کارشناس رصد القاعده در بنیاد دفاع از دموکراسی نیز بر این باور است که سوریه در حال حاضر تبدیل به جبهه اصلی برای جهاد القاعده شدهاست و من فکر نمیکنم بسیاری از مردم بدانند که القاعده در حال حاضر چه منابع فراوانی در سوریه سرمایه گذاری کردهاست.

تنها پنتاگون برای آموزش و تجهیز نیروهای شورشی در سوریه 500 میلیون دلار هزینه کرد که عمدتا این کمکها با عنوان حمایت از گروههای به اصطلاح میانه رو برای مبارزه با افراط گرایان به سوی آنان در سوریه روانه میشد.

داعش با اعلام خلافت در قلمرو تحت سیطرهاش در سوریه و عراق، هر کسی که حکومتش را قبول نداشته باشد، کافر اعلام میکند.

«علی صوفان»، مأمور سابق «افبیآی» به «آسوشیتدپرس گفت: علیرغم فشار تندروها در این گروه برای اعلام خلافت در مناطق تحت کنترل، بعید است جبهه النصره اقدامی در این جهت انجام دهد. چرا که این عمل میتواند ضمن ایجاد جو منفی علیه آنان، حملات هوایی را متوجه آنها ساخته و گروههای همپیمان را نیز از گرد آنان پراکنده سازد.

درعوض به نظر میآید برنامه «ابومحمد الجولانی» رهبر این گروه با حمایت از رهبری القاعده، به جای پیشبرد یک برنامه صرفا ایدیولوژیک، حفظ شاخههای این گروه در پس یک سیاست عملگرایانه باشد. موضع سنتی القاعده همواره به ترتیبی بوده و هدف نهایی ایجاد یک دولت (مثلا) اسلامی است.

فضای فعلی و استقرار آتشبس در سوریه به جای ایجاد شرایط مناسب برای توفیق در مذاکرات صلح آتی عملاً شرایط مناسبی برای تقویت گروههای معارض و تروریستی و افزایش خواستههای آنان ایجاد کردهاست.

به نظر میرسد همزمان با عملیاتهای جاری در عراق برای خروج داعش از پایتخت خودخواندهاش موصل و نیز حمایت از کردهای دموکرات برای تصرف شهر رقه، طرفهای غربی درصدند با تقویت گروههایی که آنان را "میانهرو" میخوانند، در پوشش مبارزه با گروه تروریستی داعش، ضمن ایجاد فضایی متوازن در میان شورشیان، زمینه پیشروی و امتیاز گرفتن معارضان را با هدف تجزیه سوریه بیش از پیش فراهم نمایند.

گفتنی است؛ پیش از این بشار اسد رئیس جمهور سوریه ضمن پذیرش آتشبس هشدار داده بود این طرح میتواند به تقویت گروههای معارض و جنگجویان شورشی کمک کند؛ حال آنکه بشار اسد آمادگی خود را برای هرگونه تغییر در ساختار حاکمیتی سوریه از مجرای قانون و بدون دخالت کشورهای خارجی مخصوصا آمریکا و غربیها اعلام کرده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار