دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نیروهای عراقی وارد «فلوجه» شدند/ استفاده داعش از غیر نظامیان فلوجه به‌عنوان سپر انسانی

مرحله اول و دوم عملیات آزادسازی «فلوجه» با موفقیت به پایان رسید و نیروهای عراقی بامداد امروز نیز مرحله سوم این عملیات را شروع کردند؛ اما رسانه‌های عربی- غربی طبق معمول سعی می‌کنند با تبلیغات، جنگ با تروریست‌ها را جنگ طایفه‌ای جلوه دهند.
کد خبر: ۸۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵ - 30May 2016

نیروهای عراقی وارد «فلوجه» شدند/ استفاده داعش از غیر نظامیان فلوجه به‌عنوان سپر انسانی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، نیروهای عراقی دوشنبه گذشته با فرمان «حیدرالعبادی» نخستوزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور عملیات آزادسازی شهر راهبردی فلوجه را آغاز کردند.

نیروهای عراقی بعد از گذشت هفت روز از آغاز عملیات آزادسازی فلوجه و بهدست آوردن دستاوردهای قابل توجهی هماکنون آماده اجرای سومین مرحله این عملیات هستند.

براساس گزارش منابع میدانی، نیروهای عراقی پشت دروازههای فلوجه مستقر شدهاند و آماده هجوم به تروریستهای داعشی که مدتهاست این شهرها تحت سیطره خود قرار دادهاند، هستند.

بر همین اساس خبرگزاری فرانسه به نقل از مسئولان عراقی لحظاتی پیش اعلام کرد که نیروهای عراقی وارد شهر فلوجه شدند.

پیش از این در همین خصوص «عبدالوهاب الساعدی» فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه روز شنبه اعلام کرد: "به زودی نیروهای مبارزه با تروریسم وارد شهر فلوجه خواهند شد."

«هادی العامری» یکی از فرمانده برجسته «الحشد الشعبی» نیز در گفتوگویی اظهار داشت: " نمیگویم حمله به فلوجه ساعات آینده صورت میگیرد؛ ولی تاکید میکنم که بهزودی این اتفاق مهم صورت خواهد گرفت."

پایگاه خبری النشره نیز گزارش داد که «حیدر العبادی» نخستوزیر عراق فرمان مرحله سوم عملیات آزادسازی فلوجه را یکشنبه شب گذشته صادر کرد و از همه تشکلها و جناحهای سیاسی این کشور خواست در خصوص مقابله با تروریستهای داعش و حمایت از عملیات حال حاضر ارتش حمایت کنند.

با وجود اینکه ارتش عراق، عشایر اهل سنت منطقه و نیروهای بسیج مردمی در عملیات آزادسازی شهر فلوجه حفظ جان غیرنظامیان را در دستور کار قرار دادهاند و چند مسیر برای خروج شهروندان نیز باز کردهاند، اما عناصر تروریستی اجازه نمیدهند شهروندان از شهر خارج شوند.

گزارشها حاکی از آن است که عناصر خارجی داعش از غیرنظامیان بهعنوان سپر انسانی استفاده میکنند و سیاستمداران و رسانههای غربی – عربی حامی تروریستها با جنگ رسانهای و روانی تلاش میکنند عملیات آزادسازی شهر فلوجه را متوقف کنند.

سازمان ملل و نهادهای غیر دولتی از وضعیت انسانی در فلوجه ابراز نگرانی میکنند. در همین رابطه «استفان دوگاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل طی گفتوگویی اظهار داشت: "ما در حال حاضر نگران غیرنظامیان در فلوجه همزمان با شروع عملیات هستیم."

از سوی دیگر، شورای پناهندگان نروژ نیز اعلام کرده است از 21 ماه مه (2 خرداد) حدود 3 هزار غیرنظامی فلوجه را ترک کردهاند و دو هزار تن دیگر «بدون دریافت کمک و یا حمایتی» در شهر حضور دارند.

فلوجه پس از موصل دومین شهر بزرگ در عراق است؛ این شهر یکی از پایگاههای اصلی داعش محسوب میشود و نخستین شهری بود که در سال ژانویه سال 2014 به تصرف این گروه تروریستی درآمد.

لازم به ذکر است که همزمان با عملیات آزادسازی فلوجه نیروهای پیشمرگه کرد نیز با پشتیبانی جنگندههای ائتلاف آمریکایی به منطقه شرقی موصل حمله کرده و تروریستهای تکفیری داعش را هدف قرار دادند؛ بعد از گذشت 10 ساعت از آغاز عملیات که با مشارکت 5500 نیروی پیشمرگه صورت گرفته، تاکنون سه روستا آزادسازی شده است.

«عدنان التمیمی»، رئیس شورای شهر «المقدادیه» در استان دیالی نیز در گفتوگو با شبکه ماهوارهای «السومریه نیوز» عراق اعلام کرد: در اثر منفجر شدن عامل انتحاری داعش عصر روز یکشنبه در نزدیکی ورودی یک کافه در محله «المسلمین» شهر المقدادیه، هفت تن کشته و 35 تن دیگر زخمی شدند؛ که حال برخی از آنها بسیار وخیم است.

نظر شما
پربیننده ها