بررسی علائم اختلالات روانی در جامعه؛

علاج درد پیش از واقعه!

طی بررسی‌های انجام شده توسط سازمان بهزیستی، ۵۰ درصد اختلالات روانی زیر سن ۱۴ سال و ۷۵ درصد در سنین کمتر از ۲۴ سال شروع می‌شود.
کد خبر: ۸۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴ - 29May 2016

علاج درد پیش از واقعه!

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس؛ براساس تحقیقات صورت گرفته؛ آمارها نشان میدهد درصد اختلالات روانی  افراد و همچنین آسیبهای اجتماعی در ایران به شدت رو به ازدیاد است؛ آمارهای رسمی که ادعا میکنند 34 درصد جمعیت کشور در سنین  19 تا 60 سال دچار اختلالات روانی هستند و نیاز به درمان تخصصی دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز اخیرا آمار و ارقامی را ارائه کرد که نشان میدهد حدود 19 میلیون نفر از جمعیت فعال ایران از اختلالات روانی رنج میبرند؛ افرادی که به ادعای انوشیروان محسنی بندپی نیاز به درمان تخصصی دارند.  با مقایسه این اعداد و ارقام با آمارهای چند سال گذشته که 25درصد ایرانیان را دچار اختلالات روانی میدانست، مشخص میشود مشکلات روانی به شدت در حال ازدیاد بوده و شهروندان را تهدید میکند.

مطالعات نشان میدهد نیم تا 1/5 درصد افراد هر جامعه، به یک نوع از اختلالات روانی دچار هستند، اما وقتی این رقم به 50درصد میرسد و نیمی از جمعیت کشور را دربرمیگیرد، حتماً به یک فاجعه تبدیل میشود. این در شرایطی است که سرانه بیماران روانی در کشورهای اروپایی 150 دلار و در کشورهای عربی 100 دلار است. متأسفانه این سرانه در ایران ناچیز و در کمترین سطح خود یعنی زیر یک دلار قرار دارد.

علایم ابتلا به اختلالات روانی

اضطراب شدید، عدم تمرکز، پریشانی افکار، کاهش اعتماد به نفس، توقف رشد روانی، اختلال در خواب و خوراک علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی محسوب میشود.

اضطراب یکی از علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی است. اضطراب شدید مانند تب در بیماریهای جسمی است همانطور که تب علامت عدم سلامت جسمانی است اضطراب شدید نیز میتواند نشانه ابتلا به برخی اختلالات روانی باشد.

یکی دیگر از مؤلفههای ابتلا به اختلالات روانی مختل شدن رفتار و تمرکز فرد است، فردی که به اختلالات روانی مبتلا است از حالت خویشتنداری خارج میشود و نمیتواند خود را کنترل کند. عدم کنترل خود مقدمه ابتلا به اختلالات روانی است.

همچنین پریشانی افکار، اغتشاش فکری و به تبع آن هذیان میتواند نشاندهنده ابتلا به اختلالات روانی باشد. گاهی نیز ادراک فرد دچار اختلال میشود و موجب توهم شنوایی، بینایی، بویایی، لامسه و چشایی میشود.

کاهش اعتماد به نفس نیز یکی از علایم هشدار دهنده ابتلا به اختلالات روانی است. فرد عادی باید اعتماد به نفس داشته باشد و در غیر این صورت باید نسبت به بررسی آن اقدام کند.

خُلق پایین، اختلال در خواب و خوراک فرد، کاهش امیال، داشتن افکار منفی و ضربه به خود نیز میتواند حاکی از ابتلا به اختلالات روانی باشد از سوی دیگر گاهی خُلق بالا، بیقراری، اغتشاش فکری و عدم تمرکز نیز نشاندهنده ابتلا به اختلالات روانی است.

مبتلایان به اختلالات روانی بدون دلیل دچار این حالات میشوند آنها درک درستی از خود ندارند و قادر به سازگاری با محیط بیرون نیستند معمولاً مشارکت اجتماعی آنها کم است و خودمحوری یکی از ویژگیهای آنها شمرده میشود، این افراد نسبت به بیماری خود بصیرت ندارند.

همچنین شوخطبعی که یکی از علایم سلامت روان است در مبتلایان مختل میشود و بسته به نوع اختلال تماس با واقعیت قطع میشود.

انسجام فکری، روانی، عاطفی و رفتاری در مبتلایان به اختلالات روانی با مشکل مواجه میشوند افراد سالم هیجان، فکر و رفتار نسبتاً هماهنگ دارند در حالی که این هماهنگی در مبتلایان به اختلالات روانی دیده نمیشود.

بررسی سلامت روان درصورت ابتلا افراد به اختلالات روانی، روانشناسان آموزشی و مشاوران عمومی میتوانند کمک کننده باشند. روانشناسان بالینی به آسیبها نگاه میکنند در حالی که اینجا بحث سلامت روان مطرح است، بنابراین افراد پیش از اختلال باید به روانشناسان آموزشی و مشاوران عمومی و در صورت بروز اختلال به روانشناسان بالینی مراجعه کنند.

بنابراین براساس اثرات زیان بار اختلالات روانی برای سلامت فرد فرد جامعه این مساله مشارکت هرچه بیشتر مسئولان را میطلبد تا موانع زندگی افراد بخصوص جوانان را برطرف کنند تا سلامت روحی و جسمی نسل فردا که آینده سازان این مملکت هستند تضمین شود.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار