دفاع پرس بررسی می‌کند؛

وقتی عقیده‌های قلبی به سرها گره می‌خورد/ وحشت دشمن از یک خلاقیت

سربندهایی مزین به نام ائمه اطهار(ع) ابتکاری از هنرمند "منصور واحدی" بود که در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در اجتماعات‌، رزمایش‌ها و دفاع از حرم نمود یافت. بستن این سربندها روحیه‌ای به رزمنده‌ها می‌دهد و وحشتی در دل دشمنان می‌اندازد.
کد خبر: ۸۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲ - 29May 2016

وقتی عقیده‌های قلبی به سرها گره می‌خورد/ وحشت دشمن از یک خلاقیت

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، با گذشت مدتزمان کوتاهی از آغاز جنگ، واحد تبلیغات سپاه با ابتکار هنرمند منصور واحدی پیشانیبندهایی را طراحی و در بین رزمندگان توزیع کرد که در تقویت روحیه رزمندگان موثر بود. این پیشانیبندها یا سربندها در رنگهایی که شور حماسی و یا مرتبط با فرهنگ شیعی بود چاپ شد. از این رو بیشتر سربندها به رنگهای قرمز، سبز و مشکی بودند.


ماکت تمبر یادبود مرحوم منصور واحدی که سال 91 توسط رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

نوشتههای روی این سربندها نیز بیشتر ترکیبی از ندا و منادا بودند همچون "یا حسین"؛ بدین معنا که رزمندگان برای پیروزی در عملیاتها و دفاع مقدس از امام حسین(ع) استمداد میطلبیدند. یا زهرا(س)، یا علی(ع)، یا قمر بنی هاشم، یا علی اصغر(ع)، یا علی اکبر(ع)، یا مهدی ادرکنی، یا صاحب الزمان(عج)، یا ثارالله و یا زینب(س) نیز برخی از این نمونههای ترکیب ندا و منادا بودند. همچنین برخی دیگر از نوشتههای بر روی سربندها شعار و عبارتهای دینی بودند همچون "الله اکبر"، "لا اله الا الله"، "ما مرد جنگیم" و "نصر من الله و فتح قریب".

علاوه بر دو دستهی فوق، دو دستهی دیگر نیز در رابطه با نوشتههای روی سربندها وجود دارد که یکی مربوط به معرفی فردی بود که این سربند را به سر بسته است و دیگری پاسخی به ندای رهبری انقلاب بود. "عاشقان شهادت" و "سپاهیان محمد" نمونههایی از دسته اول و "لبیک یا خمینی" نمونهای از دسته دوم است.

این سربندها در اجتماعات رزمندگان، رزمایشها، اعزامها و آمادگی برای انجام عملیاتها نمود بیشتری داشت چرا که نیرویی معنوی به رزمندگان میداد و فرهنگ روحیهپذیری از ائمه اطهار(ع) در بین رزمندگان را ترویج میبخشید. حتی دیده میشد برخی رزمندگان که ارادت خاصتری نسبت به یکی از ائمه داشتند، در بین سربندها به دنبال نام مبارک آن حضرت میگشتند. این فرهنگ بعدها در اشعار نیز وارد شد. بهطور مثال در یکی از مصرعهای نوحهی "یاد امام و شهدا"سعید حدادیان آمده است: "دعوا سر سربند یا فاطمه(س) بود".

علاوه بر این بستن سربند به چهرههای محاسن دار رزمندگان زیبایی میداد. صفهای طویلی نیز که رزمندگان میبستند تا سربندهای همدیگر را ببندند، شکوه و جلوه خاصی داشت که بعضا در دل دشمنان ترس و رعب ایجاد میکرد.

از آنجایی که بستن سربند تقویت روحیه رزمندگان و ایجاد وحشت در بین دشمنان را به دنبال داشت، بسیاری از مسئولان نظام و فرماندهان از این ابتکار استقبال میکردند و در اجتماعاتی که برای سخنرانی حضور مییافتند، سربندی بر سر میبستند. در زیر تصویر حضرت آیتالله خامنهای که آن وقت رئیس جمهور بود را میبینید؛ که با حضور در جمع رزمندگان سربند "یا سیدالشهدا(ع)" را بر سر بسته است.  

محسن رضایی فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس میگوید: آقای منصور واحدی پیشانیبندهایی میساخت که جوانهای ما روی پیشانیهای خود ببندند و به سمت جبههها بروند. اما قبل از آقای واحدی مادرانی بودند که این پیشانیها را میبوسیدند و عزیزانشان را روانه جبههها میکردند. در حقیقت صداقت آن مادران با صداقت زنده یاد واحدی در این پیشانی بندها دست به دست هم میداد.

این ابتکار واحد تبلیغات سپاه که در جنگ روانی علیه دشمن موثر بود. سالها پیش و با آغاز درگیریهای سوریه مورد استفاده تکفیریها قرار گرفت. از این رو دیده میشود که داعشیها سربندهایی مشکی رنگ که همرنگ با پرچم داعش است را بر سر میبندند. عنوان این سربندها نیز عمدتا "الله اکبر" و "لا اله الا الله" است. دشمن داعشی تلاش داشته است تا با سودجویی از نمادها و عناصری که در دوران دفاع مقدس و در فرهنگ بسیجی رشد یافته است، در یک جنگ عقیدتی به مبارزه با اسلام ناب بپردازد. علاوه بر این جنگ روانی و رسانهای برای داعش اهمیت فوق العادهای دارد. لذا این دو دلیل باعث شده است تا داعشیها و تکفیریها از ابتکارات خودمان علیه خودمان به کار گیرند.


زنان اعضای گروه "ام عایشه" که زیر نظر ارتش آزاد سوریه فعالیت دارند.

در این سوی میدان نبرد، مدافعان حرم از سربندها و بازوبندهایی با عنوان "یا زینب(س)"، "مدافعان حرم"، "کلنا عباسک یا زینب(س)"، "لبیک یا زینب(س)"، "ارواحنا فداک یا زینب(س)" در رنگهای قرمز و مشکی که نشان از شهادت و شیعه است، استفاده میکنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار