رای الیوم گزارش داد

شرایط برای محاکمه عربستان سعودی توسط یمنی‌ها فراهم شده است

یک رسانه عربی با اشاره به تصمیم آمریکا به توقف صادرات بمب‌های خوشه‌ای به عربستان، که با استفاده از آنها تلفات انسانی در یمن را افزایش داد، نوشت این اقدام بستر حقوقی را برای یمنی‌ها جهت پیگرد مسئولان سعودی در نهادهای حقوقی بین‌المللی فراهم می‌کند.
کد خبر: ۸۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹ - 29May 2016

شرایط برای محاکمه عربستان سعودی توسط یمنی‌ها فراهم شده است

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روزنامه الکترونیکی «رأیالیوم» در مقالهای در ستون «سخن سردبیر» به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب به تصمیم آمریکا به توقف صادرات بمبهای خوشهای به عربستان سعودی پرداخت و نوشت: آمریکا صادرات بمبهای خوشهای به عربستان سعودی را به دلیل استفاده آنها علیه غیرنظامیان در یمن، که به افزایش بسیار تلفات در میان غیرنظامیان یمنی منجر شده است، متوقف کرد. این اقدام میتواند ضربه بزرگی به لحاظ سیاسی و حقوقی به دولت عربستان وارد کند.

اتخاذ این تصمیم، که تصادفی نبوده است، حکومت سعودی را برای متوقف کردن بمباران غیرنظامیان یمنی توسط هواپیماهای «توفان قاطعیت» تحت فشار شدیدی قرار میدهد، به عبارتی دیگر اتخاذ چنین تصمیمی واکنشی عجولانه نبوده بلکه با استناد به اطلاعات و شواهد عینی و تایید شده بوده است.

نمیتوانیم بفهمیم که چرا فرماندهان نظامی عربستان سعودی از این بمبها، که استفاده از آنها توسط سازمان ملل ممنوع شده است، آن هم علیه ملت عرب و مسلمان استفاده میکنند. آسمان یمن به روی همه هواپیماهای مدرن و پیشرفته، بدون هیچگونه مقاومتی، باز است و انبارهای عربستان مملو از انواع موشکها و بمبها در حجم های مختلف است، پس چرا از این نوع بمبها استفاده میشود آن هم علیه غیرنظامیان، که بدین ترتیب شمار زیادی از آنها را بکشد؟

هیچگونه تفسیری برای این نقض علنی و ثابت شده قوانین بینالمللی وجود ندارد مگر غرور، تکبر و گرایشهای انتقامجویانه و کینهجویانه در همه سطحها آن هم در نتیجه احساس سرخوردگی سعودیها به دلیل شکست «توفان قاطعیت» در تحمیل تسلیم به ملت یمن و مجبور کردن این ملت و جنبش «انصارالله» و همپیمان آن به بالا بردن پرچمهای سفید در روزهای نخست جنگ.

خطر این موضعگیری ناگهانی آمریکا در این نهفته است که بستر حقوقی را برای هرگونه تلاش یمنیها برای پیگرد مسئولان عربستان در سازمانها و نهادهای حقوقی بینالمللی بهویژه سازمان دیدهبان حقوق بشر آماده میکند. بهویژه اینکه این سازمان آمریکایی آمار کشتهها و زخمیها در میان غیرنظامیان یمنی در جریان استفاده از چنین بمبهای ممنوعه را مستند کرده است.

بعید نمیدانیم که این فشارهای آمریکایی و بینالمللی، عربستان سعودی را مجاب کرد که در مواضع خود درقبال جنگ یمن، که تا پیش از این تند و عجولانه بود، انعطاف نشان دهد و مذاکرات کویت میان طرفهای یمنی برای رسیدن به راهحلی برای پایان دادن به این بحران را برگزار کند.

«عبد المالک المخلافی» معاون نخستوزیر و وزیر خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده دولت (مستعفی و فراری) یمن به افزایش شمار غیرنظامیانی، که در نتیجه تجاوز ائتلاف سعودی در یمن کشته شدهاند، اعتراض و تأکید کرد که تشکیل کمیته بینالملی برای تحقیق در این زمینه را خواستار خواهد شد.

سخنانی که خود المخلافی، روز جمعه به روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» مطرح کرد و گفت «تماسهای فشردهای میان سفیران سعودی، آمریکا و انگلیس در کویت به منظور دستیابی به راهکاری برای حل بحران یمن تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، در جریان است»، رویکرد جدید عربستان سعودی برای یافتن راهکاری برای حل بحران یمن به منظور کاستن از تلفات را تایید میکند.

سخنان المخلافی درباره رسیدن به راهحلی پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در روز یکشنبه یا دوشنبه آینده یعنی  یک هفته دیگر، تا حدود بسیار زیادی خوشبینانه است. باید به سخنان «محمد عبد السلام» از رهبران پرنفوذ أنصارالله در گفتوگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» توجه کنیم که تأکید کرد «هیچگونه پیشرفت واقعی در مذاکرات کویت حاصل نشده و (وضعیت) مذاکرات همچنان ثابت است.»

امیدواریم که خوشبینی المخلافی به جا باشد. ما در این روزنامه به توقف خونریزی در یمن و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور و مردمش در سریعترین زمان ممکن و پرداخت غرامت به این کشور و خانوادههای قربانیان که مستحق آن هستند، چشم امید دوختهایم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار