«راز جعبه آینه» در تبریز رونمایی می‌شود

کتاب «راز جعبه آینه» با حضور علیرضا کمری و دکتر محمدصادق کوشکی در تبریز رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۸۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ - 29May 2016

«راز جعبه آینه» در تبریز رونمایی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، به نقل از دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، کتاب «راز جعبه آینه» حاصل پژوهش «محمدجواد مدرسی» که جستاری است پژوهشگرانه در باب «جعبه آینه»های مزار شهدا یا همان «حجله»ها در تبریز رونمایی میشود. علیرضا کمری و دکتر محمدصادق کوشکی از چهرههای شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در این مراسم حضور دارند.

این کتاب که با حضور مدرسی رونمایی میشود، میکوشد زوایا و وجوه عمیق و قابلاعتنای حجلههای مزار شهدا را از مناظر مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی پیش روی مخاطب قرار دهد.
 
در این کتاب با بینشی نزدیک به مفهوم نشانهشناسی و نه با تبعیت از این روش، مجموعه نشانگان ظاهری این سازه ایستاده فلزی از قبیل «مکان مندی فقدان»، «پنجره»، «پرده»، «آینه»، گلها، اشیای مقدس و... مورد بازخوانی و روایت قرار گرفته است.
 
نویسنده آگاهانه میکوشد تا روایت حضوری و صمیمانهاش از فضای محیطی گلزار شهید و اجزای نمادین جعبه آینه آنگونه که عموم مردم به گونهای آن را درک کردهاند، به موضوعی علمی و تطبیق مشاهدات با نظریهها فروکاسته نشود.
 
در این مراسم مستند «راز مزار» به کارگردانی «نوید ناصر» با سیر در دنیای مزارهای شهدا، برای نخستین بار به نمایش درمیآید. این مستند اولاً ویژگیها و اختصاصات مزارهای قدیمی و اصیل را بازگو میکند و ثانیاً به نقد و تحلیل تصمیمات منتهی به تخریب و یکسانسازی مزارها میپردازد.
 
این مستند، دریچهای است رو به یک فرهنگستانِ خودجوش، نظاممند و مردمی که زیر چرخهای توسعه بولدوزری، به برهوتی از سنگ تبدیل شد.
 
علیرضا کمری، از بنیانگذاران مطالعات فرهنگی پیرامون دفاع مقدس و محمدصادق کوشکی، پژوهشگر و صاحبنظر در حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی، از این دو اثر تولید شده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی کرده و به بررسی آنها خواهند پرداخت.
 
مراسم رونمایی از این دو محصول فرهنگی توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی، از ساعت 17 (یکشنبه، 9 خرداد 1395) در محل پاتوق کتاب تبریز، جنب مسجد طوبی برگزار خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار