وحید جلیلی:

مبانی معرفتی جنگ حق و باطل تمام نشدنی است/ ضرورت به روز بودن هنر دفاع مقدس

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: بر اساس مبانی معرفتی جنگ حق و باطل تمام‌نشدنی است به صورتی که امروز هنوز آن 175 شهید غواص در حال ارائه پیام به جامعه از طریق مختلف هستند.
کد خبر: ۸۴۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ - 29May 2016

مبانی معرفتی جنگ حق و باطل تمام نشدنی است/ ضرورت به روز بودن هنر دفاع مقدس

به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، وحید جلیلی معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در مراسم اختتاحیه نمایشگاه آثار دانشجویان معماری دانشگاه سوره با موضوع طراحی یادمان 175 شهید غواص که در مجموعه کوهسنگی برگزار شد، اظهار کرد: هنر دفاع مقدس یک روایت است که از زمان آن نزدیک به 30 سال میگذرد و در واقع هنر دفاع مقدس یگان مکمل برای همان جنگ است که تا به امروز هم ادامه دارد.

وی افزود: بر اساس مبانی معرفتی جنگ حق و باطل تمامنشدنی است به صورتی که امروز هنوز آن 175 شهید غواص در حال ارائه پیام به جامعه از طریق مختلف هستند.

جلیلی بیان کرد: متأسفانه امروز برخی در جامعه القا میکنند که تا چه زمانی باید حرف از شهیدان و عزاداری بزنیم در حالی که بر اساس آیات قرآن شهدا دارای پیام بشارت هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: در بحث هنر دفاع مقدس اگر هنرمندان به خوبی عمل نکنند امکان شکست وجود دارد و باید توجه داشت که هنر دفاع مقدس بهروز باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معماری انقلاب اسلامی هنوز مصادیق جدی ندارد و ما در مدیریت شهری مشهد در حد مقدورات خود حاضر به خدمت به این دوستان جوان و دانشجو برای طراحی این معماری هستیم.

اتفاقات 8 سال جنگی تحمیلی در هیچ جنگی در جهان رخ نداد

سید جلال فیاضی نیز در این مراسم تصریح کرد: من از گذشته به حوزه دفاع مقدس علاقه داشتم و این موضوع را از گذشته در روزنامههایی که حضور داشتم، نشان دادم.

وی افزود: ما در روزنامه قدس صفحه ویژه دفاع مقدس با نام عشقستان و در روزنامه شهرآرا پلاک خونین را راهاندازی کردیم و در دورهای که معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد بودم، المان میدان جانباز طراحی شد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: امروز در بسیاری از کشورهای جهان نمادهای جنگ خود را در دسترس مردم قرار میدهند و به نظر من باید جانمایی المان میدان جانباز به کنارههای میدان انتقال یابد تا مردم ارتباط بیشتری با این نماد پیدا کنند.

فیاضی بیان کرد: امروز در جهان ارتباط با کشتهشدگان دوران جنگ فراموش نشده و در کشور ما نیز نباید شهدا را فراموش کنیم، اتفاقاتی که در دفاع مقدس به وقوع پیوست در هیچ جنگی در جهان رخ نداده زیرا در این جنگ جوانان ما با عشق و ایمان جنگیدند و ما باید کاری کنیم تا این نگاه نسل به نسل منتقل شود.

حفظ ارزش ها در گرو مرور تاریخ است

احمد اصغریانجدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی سخنران دیگر این مراسم بود. وی با بیان گوشه­ای از خاطرات دفاع مقدس اظهار داشت: در دوراه دفاع مقدس دانشجویان در حوزههای مختلف، نقش بسیار مهمی در دفاع مقدس و دفاع از خاک کشور داشتند.

وی افزود: 8 سال دفاع مقدس جنگی استثنایی بود و شهدا با رشادتهای خود تاریخساز شدند و این رشادتها و مقاومتها سبب شد تا حق جلوه دیگری در جهان پیدا کند و عزت اسلام و ایران اوج گیرد.

دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دفاع مقدس سبب احساس غرور و سربلندی مردم کشور شد، تصریح کرد: شیعه در طول تاریخ همواره به دنبال حفظ تاریخ خود بوده و دشمن نیز با حربههای مختلف در پی آن است تا تاریخ شیعه را مورد هجوم و یا تحریم و تخریب قرار دهد و بدین نحو ارزشها را به فراموشی سپارد.

اصغریانجدی بیان کرد: برای در صحنه ماندن و از میدان بین نرفتن، نیاز به مرور تاریخ و حفظ ارزشهای آن هستیم و بر این اساس حفظ و نشر آرمانها و ارزشهای دفاع مقدس از اهمیت خاصی برخوردار است.

نگاه ویژه شهرداری مشهد به آثار دانشجویان قابل تقدیر است

جواد صادقی قائممقام ریاست دانشگاه سوره نیز در این افزود: بعد از طراحی یادمان از سوی دانشجویان دانشگاه سوره دو اقدام خوب از سوی شهرداری مشهد صورت گرفت که در گام اول بازدیدی از این آثار در شهر تهران داشتند و در گام بعدی از دانشجویان برای ایجاد نمایشگاه آثار خود در شهر مشهد دعوت کردند.

وی افزود: امروز مدیریت شهری مشهد در ارتباط با اینگونه اقدامات پیشقدم است که قطعاً این موارد سبب علاقه و ترغیب بیشتر دانشجویان در مسیر انقلاب اسلامی میشود و به طور کلی توجه شهرداری مشهد به آثار دانشجویان در مورد ایجاد یادمان 175 شهید غواص قابل تقدیر است.

صادقی با بیان اینکه دانشگاه سوره مأموریت محور است، بیان کرد: دانشگاه سوره مأموریت تعامل دین و هنر را دارد که یکی از محورهای آن تعامل هنر و دفاع مقدس است و در این مسیر نیز دانشگاه مقامات زیادی کسب کرده که برای نمونه در جشنواره فجر سال گذشته 14 تندیس را دانشجویان ما از آن خود کردند.

قائممقام ریاست دانشگاه سوره گفت: در مورد دفاع مقدس با این همه بزرگی خود در حوزه هنر کم کار شده و این موارد باید آسیبشناسی شود که یکی از آسیبهای آن تسلط امر سیاسی بر امور دیگر است.

وی ادامه داد: امروز جریانات سیاسی دهه 60 دیگر وجود ندارند اما تمام ارزشهای دفاع مقدس همچنان برای ما باقی است که این مهم باید مورد توجه بیشتر هنرمندان قرار گیرد.

 

نظر شما
پربیننده ها