روایتی ناب و تحلیلی از واکنش مادرانه به جنگ در "راز آینه"

دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کتاب «راز آینه» را منتشر کرد. این کتاب به بازخوانی جعبه آینه‌های مزار شهدا با روش نزدیک به مفهوم نشانه‌شناسی می‌پردازد.
کد خبر: ۸۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ - 27May 2016

روایتی ناب و تحلیلی از واکنش مادرانه به جنگ در

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «راز جعبه آینه؛ مطالعهای نشانهشناسانه پیرامون جعبه آینههای مزار شهدا» به قلم محمدجواد مدرسی، نقاش و پژوهشگر هنر توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد.

در این کتاب با بینشی نزدیک به مفهوم نشانهشناسی و نه با تبعیت از این روش، مجموعه نشانگان ظاهری این سازه ایستاده فلزی (جعبه آینههای مزار شهدا) از قبیل «مکانمندی فقدان»، «پنجره»، «پرده»، «آینه»، گلها و اشیای مقدس و... بازخوانی و روایت شده است.

نویسنده در این کتاب آگاهانه تلاش میکند تا روایت حضوری و صمیمانهاش از فضای محیطی گلزار شهید و اجزای نمادین جعبه آینه به موضوعی علمی و تطبیق مشاهدات با نظریهها تقلیل نیابد. به این ترتیب اصلیترین نتیجه «ایستادن» مقابل چندهزار جعبه آینه در گلزارهای مختلف شهدای کشور و «ایستادگی» در مقابل نظریههای علمی و نشانه شناختی، روایتی ناب و تحلیلی است که برای اولینبار از «واکنش مادرانه به جنگ» سخن میگوید.

«جعبه آینه» وجه شاعرانه و شریف دفاعی است که در فرایند آن، مدافع نشان میدهد که چگونه ایستادن بر مرزهای خانه، پیش از آنکه نوعی استراتژی نظامی باشد، واکنشی مادرانه است.

صفحهآرایی کتاب با استفاده از تصاویر چشمنواز رنگی از جعبه آینهها و حجلهها و نیز طراحی خوب و هدفمند، به خواننده کمک می کند تا هرچه بهتر با سخن راوی همراه شود.

 راز «جعبه آینه» با شمارگان دوهزار نسخه و به بهای 200هزار ریال از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما
پربیننده ها