تاکید غیرمتعهدها بر لزوم همکاری سازمان ملل و اتحادیه آفریقا

سفیر ایران در سازمان ملل با تاکید بر لزوم همکاری میان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی گفت:‌ جنبش غیرمتعهدها از طرح معماری صلح و امنیت در آفریقا پشتیبانی می‌کند.
کد خبر: ۸۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ - 25May 2016

تاکید غیرمتعهدها بر لزوم همکاری سازمان ملل و اتحادیه آفریقا

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ غلامحسین دهقانی، معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت بیانیهای را به نیابت از جنبش غیرمتعهدها قرائت کرد.

وی در بیانیهاش گفت: من افتخار این را دارم که به نیابت از جنبش غیرمتعهدها صحبت کنم. ابتدا مایلم به جناب رییس به دلیل قبول مسوولیت ریاست شورای امنیت توسط مصر در ماه جاری تبریگ بگویم. من علاوه بر این مایلم قدردانی خود را نسبت به برگزاری این جلسه و نشست توجیهی که امروز صبح برگزار شد، به شما ابراز کنم.

دهقانی ادامه داد: جنبش غیرمتعهدها از تقویت روابط و همکاری با سازمانهای منطقهیی و زیرمنطقهیی به ویژه اتحادیه آفریقا در چارچوب فصل هشتم منشور سازمان ملل استقبال میکند. جنبش غیرمتعهدها همواره اتحادیه آفریقا، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آسیا (EcowAS)، جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای مرکزی (ECCAS)، کنفرانس بینالمللی منطقهیی دریاچههای بزرگ (ICGLR)، مجمع شرق آفریقا (EAC) و سازمان بین دولتی توسعه (IGAD) را به دلیل نقش حیاتی و مشارکتشان برای برقراری صلح و امنیت در بخشهای مختلف آفریقا مورد ستایش قرار داده است. از این رو ما روند سیاسی را به عنوان یک اولویت حمایت میکنیم، در حالی که به تمرکز روی توسعه کمکرسانی در مناطقی که از جنگ تاثیر گرفتهاند تاکید داریم چرا که صلح و توسعه متقابلا یکدیگر را تقویت میکنند.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: جنبش غیرمتعهدها به علاوه از ادامه تلاشها برای تقویت ظرفیتهای صلحبانان آفریقایی حمایت و بر اهمیت اجرای برنامه 10 ساله ظرفیتسازی در اتحادیه اروپا و اقدام طرح مشترک برای حمایت سازمان ملل از اتحادیه آفریقا در حفظ صلح به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در تمام مناطق مربوطه تاکید میکند. این جنبش پیشنهاد تقویت همکاری موثر میان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در راستای طراحی، توسعه و مدیریت عملیاتهای حفظ صلح آفریقا را ارائه داده است.

وی در ادامه با اشاره به موضع اصولی جنبش غیرمتعهدها درخصوص صلحبانی مبنی بر این که هرگونه ایجاد عملیات حفظ صلح یا تمدید ماموریت صلحبانان کنونی باید بر مبنای اهداف و اصول این منشور باشد، گفت: این اصول که منجر به کنترل این عملیاتها شده و به قوانین اولیه آن تبدیل شده، موجب رضایتمندی طرفها، استفاده نکردن از زور برای دفاع از خود و بیطرفی شده است. غیرمتعدها تاکید دارند که احترام به برابری حکومتها، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی تمام دولتها و دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها باید در این مسیر مورد توجه قرار گیرد.

دهقانی گفت: رهبران اتحادیه آفریقا عزم و تعهد خود را برای دستیابی به هدف «یک آفریقای بدون جنگ» از طریق چارچوب طرح معماری صلح و امنیت در آفریقا اعلام کردهاند که اکنون یک ستون برای چشمانداز اتحادیه آفریقا تا سال 2063 به شمار می آید. این اتحادیه اولویتهای موضوعی خود را ارائه و تاکنون دو نقشه راه برای معماری صلح و امنیت در آفریقا مطرح کرده است تا اهداف تعیین شده محقق شوند.

وی در پایان اظهار کرد: جنبش غیرمتعهدها امیدوار است که این جلسه به شناسایی فرصتهای همکاری میان عوامل مختلف در حفظ صلح و امنیت بینالملل منجر شود و یک نیروی جدید برای تقویت همکاریها در زمینه صلح و امنیت میان سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در چارچوب فصل هشتم منشور سازمان ملل تولید کند.
 

نظر شما
پربیننده ها