پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

شانه خالی کردن آمریکا از پوشش هوایی عملیات فلوجه

نیروهای دولتی و مردمی عــراق عملیات گسترده‌ای برای آزادسازی شهر فلوجه، یکی از مهم‌ترین مراکز آغاز کرده‌اند و در حالی که توانسته‌اند در دو روز اول پیشروی قابل توجهی داشته باشند امریکا اعلام کرد از این عملیات پشتیبانی هوایی نمی‌کند تا بار دیگر این فرضیه را بیش از پیش تقویت کند که واشنگتن به دنبال شکست داعش نیست.
کد خبر: ۸۴۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ - 25May 2016

شانه خالی کردن آمریکا از پوشش هوایی عملیات فلوجه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عملیات آزادسازی فلوجه با حضور گسترده نیروهای مسلح عراقی از اواخر روز یکشنبه با دستور حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور آغاز شده است. بر اساس گزارش منابع خبری، این عملیات در روز سهشنبه با شدت بیشتر ادامه یافت و نیروهای عراقی توانستهاند در چندین محور پیشروی کنند. فلوجه در استان الانبار قرار دارد و یکی از مهمترین مراکز تروریستی محسوب میشود. پس از لشکرکشی آمریکا به عراق در سال 2003 فلوجه به یکی از مهمترین مراکز حضور گروههای تروریستی از جمله القاعده تبدیل شد.

این شهر در سال 2004 شاهد دو جنگ خونین بین نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان القاعده بود. فلوجه که در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد در دی ماه 1392 به کنترل داعش درآمد، از آن زمان به بعد نیروهای عراقی تلاش گستردهای برای بازپسگیری این شهر آغاز کردهاند.

این نیروها موفق شدند تابستان 1394 فلوجه را به محاصره کامل خود درآورند. عملیات کنونی فلوجه پس از چندین انفجار بزرگ در بعضی مناطق بغداد شروع شده است. فرماندهان عراقی تأکید کردهاند که عملیات بازپسگیری فلوجه ممکن است با توجه به جغرافیای میدانی، وجود تعداد زیادی افراد غیرنظامی در شهر و تلهها و بمبهای نصب شده توسط تروریستها زمان زیادی ببرد. بنابر گفته فرماندهان عراقی هدف اول مرحله عملیات بر محاصره و بمباران مواضع داعش است.

همزمان با تشدید عملیات نیروهای عراقی علیه تروریستها در فلوجه مقامات آمریکایی اعلام کردند از این عملیات حمایت نخواهند کرد. استیو وارن سخنگوی ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش به فاکس نیوز گفت: «ما قصد نداریم بمبی در حمایت از شبهنظامیان شیعه [در فلوجه] پرتاب کنیم.» منظور این مقام آمریکایی از «شبه نظامیان شیعه» اشاره به نیروهای «حشدالشعبی» است که عمدتاً از نیروهای داوطلب مردمی تشکیل شده است. این سازمان که پس از حمله داعش به موصل و در پی فتوای مراجع عراقی شکل گرفت توسط رسانههای نزدیک به عربستان و همچنین بعضی رسانههای غربی تحت شدیدترین تبلیغات منفی قرار دارد. این رسانهها الحشدالشعبی را به پیروی از دستورات ایران و فرقهگرایی متهم میکنند. مقامات آمریکایی در حالی میگویند از نیروهای الحشدالشعبی حمایت نخواهند کرد که این نیروها نقش اصلی را در عملیات آزادسازی به عهده دارند.

«احمد الاسدی» سخنگوی سازمان «بسیج مردمی» عراق برای مبارزه با گروههای تروریستی تکفیری موسوم به الحشدالشعبی اعلام کرد که همه گروههای زیرمجموعه سازمان، در این عملیات آزادسازی شهر فلوجه حاضر هستند.

مواضع آمریکا درباره عملیات فلوجه با انتقاد مقامات عراقی مواجه شده است. حاکم الزاملی، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان به شبکه تلویزیونی المیادین گفت: «ائتلاف بینالمللی به وعده خود برای هدف گرفتن مواضع داعش در فلوجه عمل نکرده است.» این مقام عراقی خاطر نشان کرد: «موضع ائتلاف بینالمللی نشان میدهد اراده بینالمللی بر عدم آزادسازی فلوجه است».

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار