کتابی با روایت‌های عاشورایی از تخریب‌چی‌ها

در «رد پا برهنه‌ها» راوی و نویسنده سعی داشته‌اند تا از یک جمعی حرف بزنند. از شهدا بگویند و البته در این روایت‌ها شهدا را ناظر بر سخنان خود دانسته‌اند.
کد خبر: ۸۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲ - 25May 2016

کتابی با روایت‌های عاشورایی از تخریب‌چی‌ها

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «رد پا برهنهها» خاطرات مرتضی نادرمحمدی معاون گردان تخریب لشکر انصارالحسین(ع) همدان است که توسط حمیدحسام جمع آوری و تدوین شده است.

این کتاب دارای 10 فصل است که در هر فصل به بخشی از زندگی و خاطرات راوی پرداخته است که سه مقدمه دارد و در همه مقدمهها یک موضوع مشترک به نام انگیزه جدی برای انتقال فرهنگ معنویت و فرهنگ عاشورایی جبهه وجود دارد. دیدگاه اعتقادی و عاشورایی مشترک نویسنده و راوی به خوبی در فصل، فصل کتاب به چشم می آید.

اولین ویژگی کتاب این نکته است که راوی و نویسنده اعتقادی، مثبت و سفید به جنگ نگاه می کنند و هر دو از قشری هستند که بیشترین بار جنگ را به دوش کشیده اند. رزمنده های که با وجود زخم های در بدن هیچگاه جبهه های نبرد را ترک نمی کردند و هر بار با انگیزه بیشتری به جبهه می آمدند.

در این کتاب نگارنده تلاش کرده است تا خاطرات را خیلی خوب جمع آوری و تدوین نماید. در مقدمه کتاب نویسنده به 2سال تلاش برای جمع آوری خاطرات و صحبت با دوستان تخریب چی سپری کرده است که منجر شده تا بسیاری از روایت ها از زبان بازماندگان تخریب روایت شود. رویکرد اخلاقمدار، اعتقادی و عرفانی به جنگ یکی از ویژگی های مثبت کتاب است که از مقدمه تا پایان کتاب ادامه دارد و خواننده با آن روبرو است.

«مرتضی نادرمحمدی» معاون گردان تخریب لشکر انصارالحسین(ع) و روای کتاب «رد پا برهنهها»

روای کتاب که معاون گردان تخریب لشکر انصارالحسین(ع) همدان است در بخش از کتاب به مواجه شدنش با قتلگاهی سخن می گوید که قتلگاه روز عاشورا را برای او تداعی می کند. به تعبیری در این کتاب روایتهای عاشورایی متعددی وجود دارد که روایتگر مدام در جبهه به دنبال آن ها می گردد. درست است که بن مایه جنگ ما غیر از این نبوده است اما این موضوع در سایر آثار دفاع مقدس کم رنگتر پرداخته شده است اما در این کتاب این موضوع ملموس است.

در این کتاب راوی و نویسنده سعی داشته اند تا از یک جمعی حرف بزنند. نادرمحمدی تلاش داشته است تا از شهدا بگوید و البته در این روایت ها شهدا را ناظر بر سخنان خود دانسته است. در کتابی که حدود 700 صفحه دارد 500 صفحه آن مربوط به متن است و ما بقیه آن تصاویر شهدایی است که متناسب با روایت ها در کتاب چیده شده است.

در «رد پا برهنهها» درباره کار تخریب چی ها که خیلی کم ما درباره آن ها اطلاعات داریم تخصصی حرف زده شده است و به ما می گوید وظیفه یک تخریب چی در جنگ چه بوده است. موضوعات تلخ و ملال آور وجود دارد که یک بحث دل چسب نیست اما با شگردهای که نگارنده انجام داده است به خواننده اجازه داده می شود تا خسته نشود.

در این کتاب یک اتحاد و یکپارچکی بین راوی و نویسنده وجود دارد که هر جا در خاطرات تاریخ شفاهی نگارنده و راوی 2 نفر هستند می تواند به کمک جریان داستان بیاید. در این کتاب، گویی نویسنده زبان حال و حس راوی شده است تا بشود به آسانی این شکل روایت ها گفته شود.

کتاب «رد پا برهنهها»، خاطرات مرتضی نادرمحمدی معاون گردان تخریب لشکر انصارالحسین(ع) همدان است که توسط حمیدحسام جمع آوری و تدوین شده و انتشارات صریر وابسته به بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس آن را در تیراژ 1000 جلد به چاپ رسانده است. این کتاب پس از آثاری چون « فقط غلام حسین باش»، «آب هرگز نمیمیرد»، «وقتی مهتاب گم شد» و «رد پای پابرهنهها» چهارمین اثر حمید حسام است که توسط انتشارات صریر به چاپ رسیده است.

کتاب «آب هرگز نمیمیرد» حمید حسام پیش از این در جشنواره جلال آل احمد برترین کتاب بخش مستند شناخته شد و همچنین کتاب «وقتی مهتاب گم شد» این نویسنده در دوسالانه کتاب دفاع مقدس مورد تجلیل قرار گرفت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار