بررسی دلایل ثابت ماندن نرخ بیسوادی در کشور

در ۱۵ سال اخیر نرخ بیسوادی در کشور ثابت بوده است و دلیل اصلی این موضوع مشخص نیست که آیا بازگشت به بیسوادی سیر صعودی گرفته یا اینکه آمارهای ارائه شده از سوی سرشماری دقیق و قابل اتکا نیست.
کد خبر: ۸۴۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲ - 25May 2016

بررسی دلایل ثابت ماندن نرخ بیسوادی در کشور

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سوادآموزی یکی از برنامههای جدی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی شکوهمند انقلاب بوده و هست که با فرمان تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی در هفتم دی ماه 1358، نهضت سوادآموزی برای ریشه کنی بیسوادی در کشور ایجاد شد.

در زمانی که سازمان نهضت سوادآموزی به دستور حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شد، جمعیتی بالغ بر 14 میلیون نفر بیسواد در کشور وجود داشت.

بر اساس اطلاعات و آماری که از وضعیت باسوادی از سالهای دور وجود دارد، به طور متوسط سالانه 900 هزار نفر در کلاسهای آموزش سوادآموزی شرکت داشتند و بالاترین میزان مشارکت در سال 1366 با حضور یک میلیون و 660 هزار سوادآموز و کمترین میزان مشارکت مربوط به سال 1363 با 844 هزار نفر ثبت شده است.

آمار کلی نرخ باسوادی در ایران از سال 1355 تا 1390 سیر صعودی داشته است به طوری که در سال (1355 - 47 درصد باسواد)، (1365 - 61 درصد باسواد)، (1375 - 75 درصد باسواد)، (1385 - 84 درصد باسواد) و (1390 - 91 درصد باسواد) است.

اما سازمان نهضت سوادآموزی کشور اعلام کرده است که بر اساس آمارها بیش از 10 میلیون نفر بیسواد در رده سنی بین 10 تا 49 سال در کشور وجود دارد.

*و اما اصل ماجرا

از سال 1375 تا 1390 بر اساس آمارهای سرشماری، آمار بیسوادان کشور ثابت بوده است، این در حالی است که از سال 1390 تا 1394 مطابق آمارهای موثق، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور باسواد شدهاند که به طور حتم باید از تعداد بیسوادان کشور کسر شوند.

با توجه به اینکه با تمام فعالیتهای انجام شده هنوز آمار بیسوادی در کشور یک عدد ثابت را نشان میدهد، اکنون سوالات و دلایل مختلفی در ذهن متبادر میشود:

1.آیا همزمان با آموزش بیسوادان و اضافه شدن باسوادان، همچنان باید آمار بیسوادان در کشور ثابت باشد؟

2.آیا بازگشت به بیسوادی در کشور آنقدر زیاد است که آمارهای باسوادی کاهش ندارد؟

3.آیا روشهای پژوهش و برنامهریزی در این قسمت صحیح و کافی نیست؟

4.آیا نهضت سوادآموزی نتوانسته تا توقع مردم در این خصوص را برآورده کند؟

5.آیا روشهای سرشماری به شکل خود اظهاری مشکل دارد و عدد بیسوادان کشور را به درستی تهیه و استخراج نمیکند؟

اگر مشکل ثابت ماندن تعداد بیسوادان کشور مربوط به حوزه سرشماری باشد این موضوع در حال ضربه زدن به تمام کشور در حوزههای علمی و آموزشی است زیرا هر چقدر آمارهای بیسوادی نادرست و بیش از واقعیت گزارش شود، در سطح بینالملل نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

در سرشماری بعدی که در سال جاری انجام خواهد شد، اگر تعداد بیسوادان کشور همچنان ثابت اعلام شود بدان معنا خواهد بود که آمارهای سرشماری به این شکل مشکل دارد و باید فکر جدید برای آن شود.

در مجموع عوامل مختلفی درگیر موضوع ثابت ماندن نرخ بیسوادی در کشور است و سرشماری، کاهش انگیزهها برای آموزش سواد، عدم نیاز به آموختن، فراموشی اطلاعات، بازگشت به بیسوادی و عدم ارائه صحیح اطلاعات افراد بیسواد از دلایل این موضوع است.


منبع: فارس
 

نظر شما
پربیننده ها