دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نیروهای عراقی پشت دروازه فلوجه/ مهمترین پایگاه «داعش» در آستانه فروپاشی است

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق صبح امروز دستور آغاز عملیات آزادسازی فلوجه را با حضور الحشد الشعبی صادر کرد تا بدین ترتیب تروریست‌های داعش یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های خود را از دست رفته ببینند.
کد خبر: ۸۳۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ - 23May 2016

نیروهای عراقی پشت دروازه فلوجه/ مهمترین پایگاه «داعش» در آستانه فروپاشی است

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق بامداد امروز دوشنبه رسما دستور آغازعملیات بزرگ آزادسازی «فلوجه» را صادر کرد. شهر فلوجه در استان الأنبار و در 62 کیلومتری «بغداد» واقع شده و جمعیت آن به حدود 400 هزار نفر میرسد.

با وجود اینکه انتظار میرفت پس از آزادسازی سامراء حدود دو ماه پیش، هدف بعدی ارتش عراق شهر موصل باشد، اما مقامات امنیتی و سیاسی عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی شهر فلوجه، عملیات آزادسازی این شهر را بر موصل مقدم داشتند.

در این عملیات بزرگ نیروهای عراقی بر خلاف عملیاتهای قبلی مسائل امنیتی را به شدت رعایت میکنند تا اطلاعات نقشه آزادسازی فلوجه که از آن به عنوان مهمترین و اولین پایگاه تروریستهای داعش در عراق یادمیشود، به بیرون درز پیدا نکند.

بر اساس این گزارش، منابع رسمی تاکید میکنند، همه گردانهای «الحشد شعبی» در این عملیات مشارکت دارند؛ عملیاتی که بنا به گفتهها درخواست فرماندهان الحشد الشعبی، دولت عراق را متقاعد به اجرای این عملیات کردهاست، در حالیکه در نقشه آمریکاییها آزادسازی موصل در 406 کیلومتری بغداد بر فلوجه مقدم بود.

گفتهمی شود نیروهای الحشد الشعبی در محورهای مختلف فلوجه از دو روز پیش مستقر شدهاند و آماده حمله به تروریستهای داعش در این شهر هستند. رسانههای عراقی گزارش میدهند که گروههای مقاومت «نجباء»، «سرایا عاشوراء»، «شاخه نظامی سازمان بدر»، «کتائب حزب الله»، «سرایا الخرسانی»، «عصائب أهل الحق»، «سرایا العقیده»، «تیپ رزمی العباس(ع)»، «تیپ علی اکبر(ع)»، «کتائب سید الشهداء(ع)»، «تیپ رزمی امام علی(ع)»، «تیپ أنصار المرجعیه» و «سرایا الجهاد» در این عملیات حضور دارند.

از سوی دیگر «ناظم اسدی» یکی از اعضای الحشدالشعبی با بیان اینکه همه گردانهای الحشد الشعبی آماده آزادسازی فلوجه، مهمترین پایگاه تروریستهای داعش هستند، تاکید کرد: آنچه که این عملیات با عملیاتهای قبلی عراق متمایز میکند این است که داعش مدت زیادی است در این شهر حضور دارد و به اندازه کافی پناهگاههایی برای خود ایجاد کردهاست و مهمتر از این که اهالی شهر فلوجه تحت محاصره داعش هستند و لذا این دو مورد عملیات را مقداری با مشکل مواجه ساختهاست.

وی با اشاره به اینکه نقشها بین گردانهای الحشد الشعبی و نیروهای امنیتی ارتش عراق و عشایر تقسیم شده است، افزود: الحشد الشعبی نیز نقشهای را طراحی کردهاست که مانع نفوذ عناصر داعش میشود تا خانوادهها با امنیت از شهر خارج شوند.

فرماندهان عملیات آزادسازی فلوجه با حضور نمایندگانی از ارتش، پلیس، سازمان مبارزه با تروریست و الحشد الشعبی نشست بزرگی را در پادگان المزرعه (شرق فلوجه) برگزار کردند. در همین خصوص یک منبع امنیتی به روزنامه الاخبار خبر داد که هیچ نمایندهای از ائتلاف آمریکایی ضد داعش در این نشست حضور نداشت.

از سوی دیگر سرهنگ «ابوتراب» فرمانده نیروهای واکنش سریع عراق در گفتوگو با الاخبار اظهار داشت: عملیات آزادسازی فلوجه امنیت مناطق زیادی از فراهم میکند و افزون بر این، حملات تروریستهایی داعش علیه بغداد و شهرهای مجاور نیز به پایان خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: آزادسازی فلوجه از دست داعش ضروری است چراکه تروریستهای داعش این شهر را به پایگاهی برای انجام حملات تروریستی علیه بغداد استفاده میکرد.

گزارش نهادهای امنیتی وابسته به حکومت عراق حاکی از آن است که 70 درصد تروریستهای داعش در فلوجه خارجی هستند و شمار زیادی از داعشیهای تبعه عراقی پس از صدور فرمان رسمی آغاز عملیات آزادسازی به سایر شهرها فرار کردهاند. 

دستگاههای امنیتی نیز اعلام کردند که از چهار محور برای خروج ساکنان فلوجه گذرگاههای امنی بازگشایی شدهاست که ساکنان فلوجه میتوانند با امنیت کامل از این گذرگاهها از شهر خارج شوند؛ گفته میشود تعدادی از خانوادهای فلوجهای بر اساس اعلامیههایی که دو هفته پیش پخش شده بود، شهر فلوجه به سمت نیروهای امنیتی ترک کردهاند اما برای برخی از اهالی این امکان فراهم نشدهاست، لذا مقرر گردیده است تا پرچمهای سفیدی در مناطقی که آنها ساکن هستند، قرار داده  شود تا اینکه آنها از سوی نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی مورد هدف قرار نگیرند.

گفتنی است؛ با تسلط ارتش عراق بر شهر فلوجه که با مشارکت گسترده و بیسابقه نیروهای «حشد الشعبی» همراه است، تروریستهای تکفیری داعش یکی از مهمترین پایگاههای خود را از دست میدهند و قدرت آنها برای انجام عملیاتهای تروریستی در بغداد نیز به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار