سردار سلامی در همایش فرهنگ دفاعی:

تمرکز استراتژیک دشمنان بر قلب امت اسلام را بر هم زدیم/ برای دفاع از مظلوم اسراف در قتل را مجاز نمی‌دانیم

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: در منطق دفاعی به دنبال قتل انسان‌ها نیستیم؛ حتی برای دفاع از مظلوم، اسراف در قتل را مجاز نمی‌دانیم؛ اما با این وجود در برابر کفار عقب نمی‌نشینیم.
کد خبر: ۸۲۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵ - 15May 2016

تمرکز استراتژیک دشمنان بر قلب امت اسلام را بر هم زدیم/ برای دفاع از مظلوم اسراف در قتل را مجاز نمی‌دانیم

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، صبح امروز در نخستین همایش ملی فرهنگ دفاعی اظهار داشت: فرهنگ دفاعی یکی از مهمترین مسائل و موضوعات ارزشمندی است که با ساختمان قدرت و اقتدار و اعتبار ملی ما مرتبط است.

وی ادامه داد: همانگونه که رهبر عزیزمان فرمودند، دفاع جزئی از هویت یک ملت است و فرهنگ که مجموعه نظام ارزشها، باورها و اعتقادات و الگوهای رفتاری و خزائن تفکر و اندیشه یک جامعه را شکل میدهند، یکی از مهمترین عناصر حیات هر ملت محسوب میشود.

سردار سلامی با بیان اینکه فرهنگ روح یک جامعه است، افزود: هر جامعهای دارای یک کالبد هندسی و یک جسم مادی است؛ که البته بخشی از قدرت یک ملت محسوب میشود؛ اما آنچه بیش از این در قدرت یک ملت اثرگذار و بیانگر بزرگی آن است، روح، تفکر، ذهنیت و قلب یک جامعه است؛ چرا که قلب و ذهن، ساحت اصلی بزرگی و عظمت یک ملت را شکل میدهد.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: اگر امروز با این مفهوم در ادبیات سیاسی دنیای غرب مواجهیم، که چگونه آمریکا میتواند قلب و ذهن جهان اسلام را تسخیر کند، این در واقع بیانگر نقش ذهن و قلب یعنی مرکز اندیشه، باور، تفکر، احساس و عاطفه یک ملت است.

وی با بیان اینکه ملتهایی که قلب و ذهن متصل خود را به بیگانگان پیوند میزنند، فاقد اندیشه مستقل حیات هستند؛ زیرا فرهنگ آنها در فرهنگ بیگانه ذوب شده و فاقد حیات انسانی هستند، افزود: غرب به دنبال جداسازی ذهن ملتها از جسم آنها است؛ تا بدینوسیله دیگر تابع مدل فکری خود نباشند؛ که در اینصورت وابستگی فکری و عقلی ایجاد میشود.

سردار سلامی تصریح کرد: علائم حیات یک ملت در استقلال همهجانبه آن ملت توصیف میشود، و فرهنگ نماد اصلی هویت و شخصیت یک ملت است؛ بنا بر این پاسداشت ارزشهای فرهنگی یک جامعه به منزله حفظ حیات آن جامعه است، و این موضوع برای ما اهمیت فوقالعادهای دارد؛ زیرا ما امروز حیات ملی خود را از مبانی قرآنی و حقایق آسمانی گرفتهایم و آنها را به واقعیات روی زمین تبدیل کردهایم.

وی گفت: فرهنگ دفاعی ما امروز از درون گذرگاههای سختی از تاریخ نزدیک، مقاومتها، ایستادگیها، خودباوریها، جاده نورانی جهاد در راه خدا، محاصرههای سخت و فشارهای ویرانگر و تحمل رنجها و مصیبتها عبور کرده و بلوغ فرهنگی ما را شکل داده است، و اگر امروز ملت ایران بهعنوان یک ملت سرزنده، مقتدر، خودباور با تراز منزلت جهانی عمیق ایستاده و در برابر قدرتهای استکباری، ثابتقدم است، به خاطر بلوغ فرهنگی است.

جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: شخصیت و هویت جامعه ما از اسلام سرچشمه گرفته است و ما وقتی یک ملت بزرگ هستیم که قدرتهای بزرگ را کوچک بشماریم. همانگونه که قرآن به ما یاد داده است، خداوند به همه انسانها میگوید که آن قدرتهایی را که شما صاحب و منشأ اثر میدانید اگر همگی جمع شوند توانایی آفرینش یک مگس را هم ندارند.

سلامی ادامه داد: از این رو درک عظمت حقیقت در منطق اسلام یکی از مهمترین جنبههای فرهنگی یک ملت مسلمان است؛ لذا ما با این آموزهها به جهان مینگریم. چون فرهنگ، نگرش، جهانبینی، قدرت دفاعی و ژئوپلیتیک ما بر آموزههای مکتب اسلام استوار است.

وی اظهار داشت: به عقیده من آنچه که به ژئوپلیتیک یک کشور حیات میبخشد، صرفا تسلیحات نظامی و یا وسعت جغرافیایی نیست؛ بلکه باورها و ارزشها و روح یک ملت که بر اساس جهانبینی و نگرش آنها و فرهنگ دفاعیشان شکل می گیرد، در این زمینه تأثیرگذار است.

جانشین فرمانده کل سپاه عنوان کرد: یکی از سرمایههای اصلی فرهنگ دفاعی ما تلفیق تجربه تاریخی با مفاهیم ایدئولوژیک و اعتقادی منبعث از قرآن است.

سردار سلامی با اشاره به اینکه ژئوپلتیک، قدرت اقتصادی، حجم و ابعاد نیروهای مسلح عناصر مهم قدرت هستند، بیان کرد: ژئوپلتیک را ما در دوران طاغوت هم داشتیم؛ به عبارت دیگر سلاحها به خودی خود بیجان بوده و موقعیتهای جغرافیایی هم ثابت هستند؛ اما اگر این موارد با ایمان، اراده و نگرش یک ملت ترکیب شود، به موجودیت قدرتآفرین تبدیل میشود و ارتفاع شخصیت یک جامعه را جهانی میکند.

وی گفت: ما در عین فشار تحریم اقتصادی که تهدید نظامی همواره چاشنی و مکمل آن بوده و علاوه بر این با عملیات روانی و تهاجم فرهنگی و نرم توأم با فشار سیاسی نیز بوده، توانستیم همه خطوط فشار در سطح جهانی آنها را و همچنین این تمرکز قوا که با همزمانسازی قدرت برای شکست دادن یک ملت همراه بوده، را خنثی کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ملت بزرگ ایران تمرکز استراتژیک دشمنان بر قلب امت اسلام یعنی ایران را بر هم زده است.

سردار سلامی عنوان کرد: ما نیازمند بارور کردن هرچه بیشتر تفکر انقلابی که به دنبال استقلال، آزادی، شرف و انسانیت باشد، هستیم.

وی تأکید کرد: در منطق دفاعی به دنبال قتل انسانها نیستیم؛ حتی برای دفاع از مظلوم، اسراف در قتل را مجاز نمیدانیم؛ اما با این وجود در برابر کفار عقب نمینشینیم.

این مقام عالیرتبه نظامی با بیان اینکه در دفاع همهجانبه هستیم، افزود: دیپلماسی ما باید بر بال ارزشهای فرهنگی ما سوار شوند و حامل قدرت این جامعه و اراده او بر دشمنان باشد.

جانشین فرمانده کل سپاه اظهار داشت: دشمنان در عرصههای معنوی، اخلاقی، سیاسی و حتی نظامی فرو ریختهاند؛ پس نباید از آنها بترسیم.

سردار سلامی در ادامه سخنانش بیان کرد: وقتی اسلام، مردم و ولایت به هم پیوند خوردند و یک حقیقت شدند و آنگاه روح رهبری در شخصیت جامعه تکثیر شد، و انسانها قد کشیدند و جامعه انسانی ما یک روح قوی پیدا کرد، ما میتوانیم بزرگترین شاهکار تاریخ اسلام را رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه هنگامی که روح و فرهنگ عاشورا به جامعه ما وارد شد، ملت ما را به یک ملتی، آگاه، بیدار، حقیقتجو و عدالتطلب تبدیل کرد، افزود: هنگامی که یک ملت رشد میکند و به بلوغ و آگاهی میرسد، در واقع شایسته رسیدن به عظمت میشود و میتواند تمام سناریوهای استکبار جهانی را خنثی کند، و از بحرانهایی چون یک جنگ 8 ساله و محاصره جهانی عبور کند.

جانشین فرمانده کل سپاه اضافه کرد: ملت ایران در برابر دسیسههای دشمن صبر کرد، ثبات قدم به خرج داد و نهراسید؛ چون ملتی شجاع بود و ملت شجاع هیچوقت نمیمیرد. دشمن می خواست با تحریم اقتصادی ما را  به تسلیم سیاسی وادار کند؛ اما در برابر قدرت و توان ملی ما نتوانست به اهداف خود برسد. دشمن با تکیه بر اصل همزمانسازی تحریم و انواع تهدیدات میخواست ملت ایران را منزوی و خطوط فشار را در سطح جهانی علیه ایران مدیریت کند؛ اما ملت ایران با اقتدار در برابر آنها ایستادگی کرد و جبهه های گسترده ای را علیه دشمن گشود.

سلامی با اشاره به اهمیت مباحث فرهنگی در قدرت دفاعی اظهار داشت: ما نباید نسبت به جبهه فرهنگی دشمن بیطرف و منفعل باشیم؛ بلکه باید در این رابطه موضع گیری صحیحی داشته باشیم.

وی گفت: مسجد، مدرسه و کانون خانواده سه مولفه بزرگ تعلیم و تربیت جوانان کشور هستند که باید به آنها توجه ویژهای داشته باشیم.

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: متاسفانه برخی فکر میکنند، مسلمانان در تعامل با غرب به سعادت میرسند؛ اما باید بدانیم که این تفکر یک تفکر کوتهبینانه سیاسی و به منزله تحقیر شخصیت یک ملت است. ما از تاریخ یاد گرفتیم که سعادتمان در گرو توکل به خدا و جهاد و تکیه بر ظرفیتهای داخلی است.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: اگر ما در صنعت هوا و فضا، نانو و انرژی هستهای پیشرفت کردیم، به دلیل این بود که دشمن نمیخواست ما در این راه به جایی برسیم؛ اما ما طبق منطق اسلام پیش رفتیم و به این توان دفاعی دست یافتیم؛ لذا این سوال مطرح است که آیا آنهایی که با منطق آمریکا پیش رفتند، امروز ملت زندهای دارند؟

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار