برگی از زندگی فرمانده شهید یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه؛

شهید ناظری؛ از فرماندهی اولین یگان اسکورت سپاه در «خلیج عدن» تا تاسیس مرکز آموزش هوابرد در سپاه

فرماندهی اولین یگان مامور در اسکورت و تامین امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی خلیج عدن و اقیانوس هند از جمله اقدامات سردار شهید محمد ناظری بشمار می‌رود.
کد خبر: ۸۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ - 12May 2016

شهید ناظری؛ از فرماندهی اولین یگان اسکورت سپاه در «خلیج عدن» تا تاسیس مرکز آموزش هوابرد در سپاه

به گزارش گروه دفاعی و امنیتی دفاع پرس، به نقل از سپاه نیوز، درپی شهادت سردار رشید اسلام، دریادار پاسدار "محمد ناظری" فرمانده یگان تکاوری نیروی دریایی سپاه در منطقه نازعات، مروری بر زندگی سراسر تلاش، حماسه، مجاهدت و انقلابی گری این سردار غیور و سرافراز و سرباز ولایت داشتیم که بخشهایی از آن در ذیل آمده است:

روز ششم خرداد ماه 1313 در یک خانواده مذهبی و متوسط به لحاظ اقتصادی در جوار حرم امامزاده حسن (ع) در جنوب تهران فرزندی به دنیا آمد که نامش «محمد» گذاشته شد.

وی در همان دوران طفولیت و کودکی بسیار سرزنده، خوشرو و دارای چهره گشاده و شاداب بود.
در دوران نوجوانی و جوانی به ورزش فوتبال علاقه زیادی داشت و جوانان بسیاری را دور خود جمع کرده بود تا از فساد، اعتیاد و فضای آلوده قبل از انقلاب به دور باشند.


در محله تیم فوتبالی به نام «شاهین» راه اندازی کرد که بعدها در سالهای 56 و 57 با همین جوانانی که با اخلاق حسنه و اسلامی جذب کرده بود، اولین تظاهرات خیابانی ضد رژیم پهلوی در خیابان قزوین و محله امامزاده حسن (ع) را ساماندهی کرده و جوانان و مردم را به همراهی با امام خمینی (ره) و اسلام ناب محمدی (ص) دعوت کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه روحیه مذهبی، انقلابی، پهلوانی و ورزشکاری که داشت، درشکل گیری «کمیته انقلاب اسلامی» نقش بسزایی ایفا کرد.

وی همچنین بی درنگ برپایی و تشکیل هیات عزاداری اهل بیت در محله امامزاده حسن(ع) را با حضور پرشور عزاداران حسینی ساماندهی کرد.

محمد در آن ایام بسیاری از جوانان بی انگیزه و چه بسا با اعتقاد کمتر را شناسایی، هدایت و جذب انقلاب کرد که عمده آنها در آینده در زمره شهدای جنگ تحمیلی قرار گرفتند.

مادربزرگش در سال 1357 و در جریان انقلاب اسلامی به شهادت رسید. برادر بزرگوارش در عملیات فتح المبین در سال 1361 به درجه رفیع شهادت نایل آمد. مادر گرانقدرش در سال 1366 و در راه زیارت خانه معبود به شهادت رسید و پدر بزرگوارش نیز از اعضای فعال بسیج مستضعفین بود.



میانداری در یکی از هیاتهای تهران در منطقه امامزاده حسن

این شهید بزرگوار از اولین مربیان و اساتید آموزش نظامی و تکاوری در پادگان امام علی (ع) تهران (سعدآباد سابق) محسوب می شد که بسیاری از فرماندهان جنگ و فرماندهان حاضر سپاه از جمله شاگردان نظامی وی بودند.
وی طی سالهای 1365 و 1366 مرکز آموزش هوابرد در سپاه را بنیان نهاد و سهم بسزایی نیز در راه اندازی دانشکده فرماندهی و ستاد (دافوس) سپاه داشت.

شهید محمد ناظری علاوه بر اینکه رکوردار پرش هوایی در سطح تکاوری سپاه بود، متخصص در فنون دریایی، غواصی، بارریزی هوایی، هلی برن و رشته های رزمی از جمله جودو و همچنین از متخصصین طرح ریزی عملیاتهای منظم و نامنظم به شمار می رفت.

سردار محمد ناظری از جمله فرماندهان محور در عملیاتهای فتح یک، دو، سه و چهار بود. بسیار ساده زیست، متواضع و گمنام عمل می کرد و علاوه بر این در عمده عملیات های 8 سال دفاع مقدس مشاور سردار حاج قاسم سلیمانی در لشکر 41 ثار الله کرمان بود و در همین دوران پرافتخار دچار عارضه شیمیایی شد.

سردار ناظری اوایل دهه 70 وارد نیروی دریایی سپاه شد و مسئولیتهای متعددی را عهده دار گردید. این شهید والامقام موسس یگان ویژه تکاوری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و طی 10 سال اخیر تا هنگام شهادت این یگان را فرماندهی کرد و در این مدت حضور مقتدر، شجاعانه و بی باک خود در دریا و رویارویی با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی بویژه آمریکای جنایتکار را در صحنههای مختلف به نمایش گذاشت.

فرماندهی اولین یگان مامور در اسکورت و تامین امنیت کشتیهای تجاری در آب های بین المللی خلیج عدن و اقیانوس هند از جمله اقدامات وی بشمار می رود.

جانباز شهید دریادار پاسدار محمد ناظری به مثابه پدری دلسوز و مهربان نسبت به نیروهای تحت امر خود رفتار میکرد و نقش رهنما و هادی برای آنان داشت و با نفوذ در قلوب رزمندگان و کارکنان یگانهای تحت مسئولیت خود انسانهای زیادی را مجذوب اسلام، انقلاب، نظام و سپاه کرد؛ انسانهایی که به مانند خود، ولایتمدار، انقلابی و مهیای حماسه آفرینی و فداکاری در راه قرآن و عترت و دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و بحری و عزت و شرافت ایران اسلامی هستند.



سردار محمد ناظری در شامگاه بیست و یکم اردیبهشت ماه سال 1395 همزمان با ایام میلاد باسعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار در حین مأموریت در منطقه نازعات (خلیج فارس) به علت عارضه شیمیایی به شهادت رسید و به یاران شهیدش پیوست.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار