امیر پوردستان عنوان کرد

نصب اخلالگر موشکی روی تانک M60/ درگیری نزاجا با گروهک تروریستی پژاک

فرمانده نیروی زمینی ارتش از نصب اخلال‌گر موشکی بر روی تانک M60 جهت ایجاد انحراف در موشک‌های "ضد زره" خبر داد.
کد خبر: ۸۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵ - 11May 2016

نصب اخلالگر موشکی روی تانک M60/ درگیری نزاجا با گروهک تروریستی پژاک

 به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیرا در گفتوگویی با نشریه ارتش (صف) به برخی موضوعات از قبیل تجهیزات نزاجا، ورود این نیرو به موضوعات موشکی، مقابله با تهدیدات مرزی و وضعیت معاش نیروها پرداخته است. متن این گفتگو را در ذیل میخوانیم.

* نیازهای دفاعی را در داخل تولید می کنیم/ حتی بعد از برجام هم تجهیزات نظامی وارد نخواهد شد

فرمانده نیروی زمینی در بخشی از این گفتگو به موضوع تحریمها، تامین نیازهای تجهیزاتی و تاثیر برجام در این حوزه پرداخته و میگوید: «ما همچنان در فضای تحریم هستیم و چیزی از خارج وارد نمیشود.

درست است که در برجام، صحبتها و اقداماتی در جهت رفع تحریمها شده اما اگر فضایی باز شود، قطعا تجهیزات نظامی ورود پیدا نخواهند کرد، لذا ما متناسب با نیازها، تسلیحات مورد نیازمان را تعریف کرده و ساختهایم که یکی از موارد مورد نیاز اصلی و ضروری ما، توجه به یگانهای تکتیرانداز و سلاحهای تکتیرانداز بود که توانستیم در تمامی ردهها از کالیبر 7.62، 12.7، 14.5 گرفته تا اولین سلاح تکتیرانداز 23 میلیمتری دنیا را تولید کنیم.


* نصب اخلالگر موشکی بر روی تانک M60 جهت ایجاد انجراف در موشک های "ضد زره"

پوردستان در ادامه این بحث، به ورود تعداد زیادی از خودروهای روز دنیا به سازمان رزم نیروی زمینی اشاره کرده و گفته است که این خودروهای یک چهارم و سه چهارم و ... تحرک قابل ملاحظهای به نزاجا داده است.

وی همچنین میگوید: «بر روی تانک M60 سامانه واپایش آتش و اخلالگرهایی نصب شده که بتواند موشکهای «تاو» و سایر موشکهای ضد زره را منحرف کند.»

«امسال سال ورود نزاجا به حوزه موشکی است» این نکته را امیر پوردستان در حالی گفته است که نیروی زمینی در گذشته به راکتهایی نظیر زلزال و نازعات مجهز بوده و در برخی مقاطع نیز رزمایشهایی تخصصی در حوزه موشکی برگزار کرده است ولی اینکه وی از ورود نزاجا به حوزه موشکی در سال 95 سخن گفته است، باید صبر کرد و دید آیا سامانههای جدیدتر و قابل هدایت نیز به نیروی زمینی اضافه خواهد شد؟


 

* سلاح ژ-3 متناسب با نیاز عملیاتی نیروهای مسلح است

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه «در خصوص تغییر سلاح انفرادی مشکلی نداریم»، به اسلحه ژ-3 اشاره کرده و میگوید: «سلاح ژ-3 یک سلاح کارآمد و متناسب با نیاز ماست که کارایی خود را در جنگ نیز نشان داده و ما یک انبار بسیار عظیم از این سلاح و مهمات آن در اختیار داریم.

وی برای همین معتقد است «از دور خارج کردن این سرمایه عظیم، برای کشور معقول نیست.»

امیر پوردستان خاطرنشان میکند: «دوربینهایی پیشبینی کردهایم که تا فاصله 500 تا هزار متر را در معرض دید و تیر قرار میدهند و کاربر میتواند از این سلاح به عنوان تک تیرانداز نیز استفاده کند.

* تشکیل قرارگاه واکنش سریع در نزاجا متناسب با تهدیدات

فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از این گفتوگو به تهدیدات پیرامونی و اطراف کشور اشاره کرده و اظهار میدارد: «هیچ گاه مرزهای کشور ما خالی از تهدید نبوده است و ما در عرصه جنگهای نیابتی به عنوان بازوی مسلح نظام وظیفه داریم متناسب با تهدید، ظرفیتهای نظامی و دفاعی لازم را ایجاد کنیم که یکی از آنها رصد تهدیدات است.»

به گفته پوردستان، تمام نقاط ضعف، قوت، برجستگیها، قابلیت عملیاتی، فنون، راهکنشها، تسلیحات و جنگافزارهای دشمن به طور کامل رصد و نتایج نیز به صورت یک کتابچه درآورده شده و متناسب با آنها، ظرفیتهای دفاعی خودی نیز را ایجاد شده است که یکی از آنها تشکیل تیپهای واکنشسریع است.


وی میافزاید: برخی از این تیپها آماده شده و برخی نیز در حال شکلگیری هستند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، از تشکیل قرارگاه مرکزی واکنش سریع در نزاجا خبر داده و گفته است: «این قرارگاه تیپهای واکنش سریع را هدایت و متناسب با ماموریتها آماده نبرد میکند و تیپها نیز این آمادگی را دارند تا در کمترین زمان ممکن وارد عمل شوند.»

* ناگفتههایی از برنامه داعش برای نزدیکی به مرزهای ایران

پوردستان تعیین خط قرمز 40 کیلومتری مرزها را به عنوان مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با تدیدات گروهکهای تکفیری مورد اشاره قرار داده و میگوید: «اگر احساس کنیم نیروهای تکفیری قصد عبور از این خط را دارند، این حق را برای خود قائل هستیم که وارد میدان شده و به مقابله با آنها بپردازیم.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: «در سال 93، داعش در یک فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار -عراق- به استان دیالی که هممرز استان کرمانشاه و ایلام است، رساند. از طرف دیگر به سعدیه و جلولا آمدند و میخواستند در گام بعدی تا خانقین که در 12 کیلومتری مرز ماست، برسند که یگانهای نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند.»

وی میافزاید: «برای مقابله با این تهدید، 5 تیپ عملیاتی وارد میدان شده و بر اساس مصوبه ستاد کل، شناساییها در آن سوی مرز شروع شد و ما آماده بودیم که اگر از خط 40 کیلومتر گذشتند با این ها درگیر شویم و همه سازوکارها نیز برای یک درگیری سنگین فراهم بود.»

پوردستان خاطرنشان میکند: «بالگردهای ما بالای سر آنها حاضر بودند و عناصر اطلاعاتی ما تا نزدیکی آنها رفته و شناساییها را کامل کردند و مسیرها نیز با سامانههای موقعیتیاب ثبت شد تا در صورت نزدیکی، آنها را زیر باران سنگین توپخانه و آتشبار خود قرار دهیم که البته این مسائل خیلی رسانهای نشد اما موجب شد تا داعش از این اقدام منصرف شود.»

به گفته فرمانده نیروی زمینی، هنوز هم رگههایی از هواداری داعش در استان دیالی عراق وجود دارد.

وی تصریح میکند: «این تهدیدات امروز در شرق کشور نیز به واسطه حضور داعش در مرزهای افغانستان و پاکستان وجود دارد و آنها علاقمند هستند خودشان را به مرزهای ما برسانند اما ما خود را متناسب با تهدیدات خود را آماده کردیم.»

* درگیری یگانهای نیروی زمینی ارتش با پژاک

پوردستان اضافه میکند که یگانهای نیروی زمینی ارتش مدتی قبل با یک گروه از پژاک نیز درگیر شده اند.

فرمانده نیروی زمینی در ادامه این گفتگو، به موضوع رسیدگی به وضعیت معاش کارکنان پرداخته و میگوید: «بخش عمده این اقدامات بر عهده بنیادهای تعاون گذاشته شده اما متاسفانه بنیاد تعاون ارتش در این حوزه توفیقی نداشته و عمده اقداماتش ناموفق یا کمتوفیق بوده است. برای مثال در حوزه مسکن، وام و تولید ثروت، هر چند کارهایی صورت گرفته، اما متاسفانه توفیقی حاصل نشده است.»

وی خاطرنشان کرده است: «البته ما در حوزه نیروی زمینی، کارهای زیادی انجام دادهایم. به عنوان مثال مصوبهای را از فرمانده معظم کل قوا در خصوص فروش اراضی مازاد اخذ کردیم که در روزنامهها هم آگهی شد. به یگانهای منطقهای هم ابلاغ کردیم که حتما یک تعاونی تشکیل داده و در مزایده شرکت کنند. همچنین با ارتباطاتی که با مسکن وشهرسازی و استانداران داشتیم کمکهایی در اختیار تعاونیهای مسکن قرار گرفت.»

به گفته امیر پوردستان، در 2 سال گذشته بالغ بر 30 هزار نفر صاحب زمین شده و بسیاری از این نفرات، با فروش این زمینها، در شهرهای خودشان صاحب مسکن شدند.»

فرمانده نیروی زمینی ارتش میگوید: «ما این موضوع را به استحضار مقام معظم رهبری نیز رساندیم که این اقدامات در حال انجام است و به یک منبع مالی برای خانهدار کردن کارکنان نیاز است که باید بنیاد تعاون پول در اختیار قرار دهد اما بنیاد تعاون در این زمینه ناموفق بوده و ما فکر نمیکنیم هیچ نیرویی به اندازه نزاجا به کارکنانش زمین داده باشد.»
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار