دفاع پرس بررسی می‌کند

"سارمات"؛ سنگین‌ترین موشک قاره‌پیمای روسیه

روسیه موشک راهبردی یک‌صد تنی خود با نام «سارمات» که قابلیت حمل کلاهک‌هایی به وزن 10 تن دارد، را آزمایش کرد.
کد خبر: ۸۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱ - 07May 2016

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس- رحیم محمدی: چندی پیش روسیه خبر ساخت نمونه اولیه یکی از سلاحهای استراتژیک خود به نام «سارمات» را اعلام کرد؛ سلاحی که در صورت تولید بیشتر آن، میتوان روسیه را پیروز میدان رقابت تسلیحاتی با آمریکا دانست.

از این رو گزارش ذیل به دنبال معرفی و علت ساخت این موشک دوربرد از سویه روسیه میپردازد.  

منابع مطبوعاتی در روسیه از آزمایش کلاهکهای جدید برای موشک راهبردی و قاره پیمای جدید این کشور با نام «سارمات» خبر دادند؛ این موشک توانایی نفوذ در سامانههای پدافند ضدموشکی و عبور از سپرهای ضد موشکی را دارد، و پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۸ تحویل نیروهای مسلح روسیه شود.

این موشک یکصد تنی از سوخت مایع استفاده میکند و از سکوی پنهان شده در زیر زمین شلیک میشود و قابلیت حمل کلاهکهایی به وزن 10 تن تا هر نقطهای از کره زمین را دارد.

سوخت این موشک به اندازهای است که میتواند فاصله قطب شمال تا قطب جنوب را طی کند و بیش از 11 هزار کیلومتر در هوا باقی بماند؛ البته تغییر ارتفاع، سرعت و مسیر حرکت این موشک نیز امکانپذیر است.

موشک «سارمت» بنابر آنچه عنوان شده، قرار است جایگزین موشکهای «آر اس ۲۰» که از سال ۱۹۸۸ یکی از موشکهای راهبردی روسیه است، شود؛ موشک «آر اس ۲۰» حدود 210 تن وزن دارد و بزرگترین موشک در جهان است که میتواند همزمان 10 کلاهک هستهای را حمل کند.

موشکSS-X-30 یا «سارمات» ساخت روسیه با سوخت مایع، فوق سنگینترین موشک بالستیک بین قاره جهان است؛ که توسط شرکت روسیMakeyev ساخته و توسعه داده شده است.

در طراحی این موشک، از سر جنگی بزرگ برای حمل 10 کلاهک سنگین یک تنی یا 15 کلاهک 750 کیلویی که سبکتر است و یا ترکیبی از هر نوع کلاهکی استفاده شده؛ در واقع طراحی این موشک به گونهای است که با سرعت 11 هزار کیلومتر در ساعت، میتوان از آن برای مقابله و شکست سیستمهای ضد موشکیِ دارای پیشرفتهترین تکنولوژی استفاده کرد.

موشکهای جدید روسیه بخشی از یک طرح 700 میلیارد دلاری است که برای تقویت نیروهای مسلح روسیه در دوره انتقال به سال 2020 میلادی تدارکات دیده شده است.

در همین رابطه سرهنگ «ویکتور ییسن» رئیس سابق ستاد کل نیروهای موشکی راهبردی روسیه عنوان کرده که ایالات متحده در حال ساخت یک سیستم دفاع موشکی در اروپا برای محافظت در برابر حمله احتمالی از سوی کشورهایی مانند ایران است.

در حالی که «سرهنگ سرگئی کاراکایف» فرمانده نیروهای راهبردی موشکی روسیه میگوید: ایران نه فنآوری و نه پتانسیلهای صنعتی برای ساخت موشکهای بالستیک را دارد؛ البته اگرچه گزارش رسانهها بیانکننده آزمایش موشک بالستیک قارهپیما توسط ایران است؛ اما فرماندهی نیروهای موشکی روسیه درباره برد موثر موشکهای ایران برای رسیدن به اروپا شک و تردید دارد.

کار طراحی موشک سارمات از سال  2012 میلادی و در سال 2014 نیز کار ساخت آن از سال 2014 آغاز شده است.

از سوی دیگر بنابر آنچه عنوان شده؛ روسیه سیلوهای موشکهای بالستیک «سارمات» را در پایگاه هوایی «دومباروسکی» در «اورنبورگ» و «اوژور» در «کراسنویارسک» مستقر کرده است.

گفتنی است Sarmatia نام باستانی یک منطقه بین «ولگا» و رودخانه «ویستولا» است؛ که اکنون جزو بخشهایی از لهستان، بلاروس و روسیه است.

اطلاعاتی که تاکنون درباره این موشک سنگینوزن و قارهپیمای روسیه منتشر شده، بیانگر آن است که روسیه با ساخت این موشک به دنبال بی اثر ساختن سامانه سپر موشکی آمریکا است.

موشک قاره پیمای اس اس 18

از سوی دیگر هر چند «واشنگتن» هدف خود را از توسعه برنامه سپر موشکی در اروپا مصونیت اروپا از حملات احتمالی ایران و کره شمالی میخواند، اما این بهانهای است تا آنها هدف اصلی خود در استقرار این سامانه در اروپا که همان مقابله با تهدیدات روسیه است، را پنهان سازند؛ به همین دلیل مقامات مسکو بارها درباره استقرار سامانههای موشکی در مناطق شرقی اروپا هشدار دادهاند و آن را تهدیدی مستقیم برای مسکو خواندهاند.

پس میتوان گفت که ساخت و آزمایش این موشک قارهپیمای روسیه، پاسخی به اینگونه اقدامات آمریکا در اروپای شرقی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار