امیدوار رضایی تشریح کرد:

برنامه‌های معاونت قوانین برای آشنایی منتخبان مجلس دهم

معاون قوانین مجلس نهم در آخرین روزهای کاری این مجلس از برنامه‌های این معاونت برای آشنایی منتخبان مجلس دهم با چگونگی روند قانون‌گذاری و نحوه نظارت‌ها توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی سخن گفت.
کد خبر: ۸۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ - 04May 2016

برنامه‌های معاونت قوانین برای آشنایی منتخبان مجلس دهم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛امیدوار رضایی در جمع خبرنگاران پارلمانی در خصوص چگونگی آشنایی منتخبان مردم در مجلس دهم و برنامههای این معاونت برای جلسه مورخ 18 اردیبهشتماه توضیحاتی ارائه کرد.

معاون قوانین مجلس نهم از ارائه برنامه مفصلی برای جلسه روز شنبه 18 اردیبهشتماه توسط معاونت متبوعش سخن گفت و افزود: به دلیل تغییر بیش از 200 نماینده مجلس نهم لازم است تغییرات آییننامه داخلی مجلس و همچنین روند قانونگذاری و نظارت نمایندگان و همچنین نحوه تشکیل شعب رسیدگی به اعتبارنامهها، تشکیل کمیسیون نظارت و کلیه موارد مرتبط با چگونگی کار مجلس دهم آموزشهایی به منتخبان این مجلس داده شود.

رضایی از تشکیل شعب در جلسه افتتاحیه مجلس دهم و عضویت منتخبان این مجلس در شعب پانزدهگانه بر اساس قرعهکشی سخن گفت و در خصوص کم و کیف آموزشهایی که این معاونت برای برگزاری هرچه بهتر جلسه افتتاحیه به منتخبان مجلس دهم ارائه خواهد شد، توضیحاتی ارائه کرد.

وی از تهیه لیستی از سوابق شخصی، اجرایی و تحصیلی منتخبان مجلس دهم خب داد و اعلام کرد: این لیست بین همه منتخبان مجلس دهم برای انتخاب کمیسیونهای تخصصی و رأی سایر منتخبان برای انتخاب آنان در اختیار همه منتخبان قرار خواهد گرفت.

معاون قوانین مجلس نهم افزود: شعب پانزدهگانه باید یک نفر را برای عضویت در کمیسیون تحقیق، برای رسیدگی به اعتراضات و شکایات نمایندگان نسبت به اعتبارنامه سایر منتخبان معرفی کنند و منتخبان باید بدانند که حتماً باید عضو یک کمیسیون تخصصی شوند که البته رئیس مجلس از این مسأله مستثنی است.

معاون قوانین مجلس نهم اطلاع منتخبان مجلس دهم از روند ناسالم تقاضای بالا برای ارائه طرح به جای لایحه و تقاضای رسیدگی فوریتی به طرحها را حق مجلس دهم دانست و افزود: طی 9 دوره مجلس قاعدهها در تقدم لوایح و طرحها و رسیدگی به آنها به هم خورد. در 9 دوره مجلس در هیچ کد موضوعی به تصویب نرسید. از اینرو منتخبان مجلس دهم باید نسبت به این آسیب اطلاع داشته و رفع آن را در اولویت برنامههایشان قرار دهند.

وی تأکید کرد: منتخبان مجلس دهم باید قوانین مزاحم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی را حذف کنند. همچنین باید از اقدامات جدید مجلس نهم نظیر تشکیل شناسنامه قانون و سامانه قانونگذاری اطلاع داشته باشند.

رضایی در توضیح این اقدامات گفت: شناسنامه قانون مجموعهای از قوانینی است که دستگاههای اجرایی باید از روند اجرای آنها اطلاع داشته تا ردیابی و رصد لازم را انجام دهند. این شناسنامه توسط معاونت قوانین مجلس به دولت ابلاغ شده است. همچنین سامانه قانونگذاری در مجلس نهم آماده شده است که در این سامانه دستگاههای اجرایی و بخشهای مردمی اجازه مییابند در تدوین قوانین توسط مجلس مشارکت قویتر و فعالتری داشته باشند. این سامانه در مجلس دهم رسماً آغاز به کار خواهد کرد.

وی با مقایسهای از تعداد جلسات و همچنین بیشترین و کمترین طرحها و لوایح رسیدگی شده در 9 دوره مجلس، گفت: در مجلس ششم 830 طرح و لایحه رسیدگی شد و بیشترین تولید قانون با 396 قانون در این مجلس انجام گرفت. کمترین طرح و لایحه وصولی نیز در مجلس دوم با 566 عدد بود. همچنین کمترین تولید قانون مربوط به مجلس نهم با 185 قانون میباشد که این مجلس از حیث کیفیت و قانونگذاری نسبت به سایر مجالس برتری دارد.

وی ادامه داد در مجلس نهم تا این لحظه 418 جلسه علنی با 185 قانون تولید شده است. تعداد جلسات کمیسیونهای این مجلس 3 هزارو 519 و جلسات کمیتهها بالغ بر 1846 جلسه بوده است.

معاون قوانین مجلس نهم با تأکید بر اختیار مجلس دهم برای رسیدگی به طرحها و لوایح باقیمانده از مجلس نهم، گفت: حدود 500 طرح و لایحه از این مجلس برای مجلس آینده باقی میماند که منتخبان مردم اجباری برای رسیدگی به آنها ندارند. البته در قانون پیشبینی شده به درخواست 25 نماینده مجلس جدید میتوان طرحها و لوایح باقیمانده از مجلس گذشته را به جریان انداخت.

رضایی با اعلام تنقیح 3 هزارو 45 قانون در مجلس نهم، گفت: در اقدامی که توسط معاونت قوانین انجام شد از 110 سال قبل که نظام قانونگذاری در ایران فعال شده است تا مهرماه 1336 بالغ بر 3هزارو 45 قانون تنقیح شد و قوانین مزاحم بالغ بر 2 هزار732 مورد در قالب سه طرح تنقیحی تقدیم هیأت رئیسه شد که باید پس از اصلاح آییننامه مورد رسیدگی قرار گیرد که با توجه به محدودیت زمانی در مجلس نهم رسیدگی به این طرحها به مجلس آینده موکول خواهد شد.

رضایی ادامه داد: روند رسیدگی به این طرحها به دلیل خاص بودن آنها باید به صورت ویژه انجام شود که این کار نیز نیاز به اصلاح آییننامه دارد که این کار نیز در اختیار منتخبان مجلس دهم است و هیچ اجباری برای انجام آن نیست.

وی یادآور شد: البته در وظایف قانونی و فراقانونی که توسط مقام معظم رهبری مشخص میشود وظیفه تنقیح قوانین با دولت و مجلس است و این کار باید انجام گیرد.

معاون قوانین مجلس از تنقیح 5 هزار قانون اقتصادی در قالب 14 کد موضوعی سخن گفت و افزود: این موارد به کمیسیونهای تخصصی مجلس و دولت اعلام شده است که منتخبان مجلس دهم میتوانند به آنها بپردازند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار