گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره «مبعث» و پاسخ ایشان به چند سوال درباره اعیاد مذهبی

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، گزیده‌ای از بیانات ایشان درباره مبعث پیامبر اکرم (ص) و همچنین پاسخ رهبر انقلاب به سوالاتی درباره احکام اعیاد مذهبی را منتشر کرد.
کد خبر: ۸۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ - 04May 2016

گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره «مبعث» و پاسخ ایشان به چند سوال درباره اعیاد مذهبی

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ گزیده بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره عید مبعث، سوالات مطرح شده درباره احکام اعیاد مذهبی و پاسخ رهبر انقلاب به آنها را در زیر میخوانید:

بعثت عیدی برای همگان است و نه فقط برای مسلمانان. جشن بعثت و بزرگداشت روز مبعث در واقع عمدتاً برای این است که مضمون بعثت را بازخوانی کنیم و از آن درس بگیریم؛ هدف این است. ما به درسهای بعثت برای همیشه نیازمندیم؛ بعثت فقط یک حادثه ی تاریخی برای یک برهه ی معیّنی از زمان نبود؛ برای همهی دوران تاریخ است. گزیدهای از بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله)۲۶/اردیبهشت/ ۱۳۹۴

هر فضیلتی که در دنیا، ولو به طور غیرمستقیم وجود دارد، ناشی از آن بعثت و اقامهی مکارم اخلاق به وسیله ی آن پیغمبر عظیمالشّأن است.

۰۴/شهریور/ ۱۳۷۳

احکام اعیاد مذهبی

کف زدن

۱ . سؤال: آیا دستزدن برای زنان در مجالس شادی زنانه مانند ولادتها وعروسیها جایز است؟ و بر فرض جواز اگر، صدای آن به بیرون از مجلس برود به طوری که به گوش مردان بیگانه برسد، چه حکمی دارد؟

جواب: دست زدن به نحو متعارف اگر مفسدهای بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد حتّی اگر اجنبی صدای آن را بشنود.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۸۱

۲. سؤال: دستزدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او (صلوات الله علیهم اجمعین) در جشنهایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهمالسلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار میشود چه حکمی دارد؟ اگر این جشنها در مکانهای عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آنها چیست؟

جواب: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی بهخصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار میشود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۸۲

مراسم زنانه

۳. سؤال: در بعضی از مناطق زنان مراسمی را به اسم سفره حضرت ابوالفضل(ع) برای اجرای برنامههایی به عنوان جشن عروسی حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) برگزار میکنند و در آن شعرهای عروسی خوانده و کف می زنند و سپس شروع به رقص می کنند، انجام این امور چه حکمی دارد؟

جواب: برگزاری این جشنها و مراسم اگر همراه با ذکر اکاذیب و مطالب باطل نبوده و موجب وهن مذهب نشود، فی نفسه اشکال ندارد و امّا رقص، حکم آن در مسأله ۱۱۶۷ اجوبة الاستفتائات بیان شد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۴۵۲

مرثیه خوانی در اعیاد

۴ . سؤال: خواندن مرثیه و مدیحه هایی که شنوندگان را در جشنهای تولد ائمه(علیهمالسلام) و عید مبعث به گریه بیندازد چه حکمی دارد؟

جواب: خواندن مرثیه و مدیحه در جشنهای اعیاد دینی اشکال ندارد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۴۵۸

۵- سؤال: ریختن پول بر سر حاضرین در مراسمات مذهبی چه حکمی دارد؟

جواب: پاشیدن پول بر سر حاضرین بدون اشکال است بلکه اگر به قصد اظهار شادی و سرور و شادکردن قلوب مؤمنین باشد، ثواب هم دارد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۴۵۸

موسیقی و غنا

۶. سوال: نواختن موسیقی به منظور اهداف و اغراض عقلایی و حلال در مکان مقدّسی مانند مسجد چه حکمی دارد؟

جواب: نواختن موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل الله * و مناسب با مجالس لهو و گناه به طور مطلق جایز نیست حتّی اگر در غیر مسجد و برای غرض عقلایی حلالی باشد، ولی اجرای سرودهای انقلابی و مانند آن همراه با نغمههای موسیقی در مکان مقدس و در مناسبت هایی که آن را اقتضا میکند، اشکال ندارد مشروط بر این که با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکان هایی مثل مسجد برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکند.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۴۴

* مضل عن سبیل الله یعنی به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد.

۷.سؤال: آیا تکرار اشعاری که به صورت آواز و بدون موسیقی خوانده می شوند جایز است؟

جواب: غنا حرام است هرچند همراه با نواختن آلات موسیقی نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوی است که مناسب با مجالس لهو مضلّ عن سبیل اللّه و فسق باشد، ولی صِرف تکرار شعر اشکال ندارد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۴۹

۸. سؤال: طبل زدن در جشن های میلاد و غیر آن چه حکمی دارد؟

جواب: استفاده از آلات نوازندگی و موسیقی به نحو لهوی و مناسب با مجالس لهو و گناه به طور مطلق حرام است.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۶۲

۹. سؤال: آیا پخش موسیقی شاد از مسجد به مناسبت جشن میلاد ائمه معصومین (علیهم السلام) شرعاً اشکال دارد؟

جواب: واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد، حرام است، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۳۹۹

رقص

۱۰ . آیا رقص محلی در عروسی ها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

ج. رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این صورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۱۱۶۷

عروسی در مسجد

۱۱. سؤال: در بعضی از مناطق به خصوص روستاها مجلس عروسی را در مساجد برگزار می کنند؛ به این صورت که مجلس رقص و آواز در خانه بر پا میشود، ولی ناهار یا شام را در مسجد تناول میکنند. آیا این کار شرعاً جایز است یا خیر؟

جواب: غذا دادن به دعوت شدگان در مسجد فی نفسه اشکال ندارد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۳۹۵

استفاده از بلندگوی مسجد

۱۲ . استفاده از بلندگوهای مساجد که صدا را در خارج از مسجد پخش میکنند، تا چه وقت جایز است؟ پخش قرآن کریم قبل از اذان چه حکمی دارد؟

ج. پخش قرائت قرآن کریم برای چند دقیقه قبل از اذان در وقت هایی که باعث اذیت و آزار همسایگان و اهل محل نشود، اشکال ندارد.

اجوبة الاستفتائات سؤال ۴۰۰

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار