سردار سلامی:

در صورت تهدید اجازه عبور آمریکا از تنگه هرمز را نمی دهیم

سردار سلامی گفت: اگر آمریکایی ها بخواهند در عبور از تنگه هرمز از ادبیات تهدید استفاده کنند اجازه عبور بی ضرر از تنگه هرمز را به آنها نمی دهیم.
کد خبر: ۸۰۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶ - 03May 2016

در صورت تهدید اجازه عبور آمریکا از تنگه هرمز را نمی دهیم

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: اگر آمریکا و هر کشور دیگری بخواهند در عبور از تنگه هرمز از اعمال تهدید استفاده کنند ما با اتکا به کنوانسیون قانون 1982 دریاها که اشاره به عبور بی ضرر از آب راه ها دارد، استفاده می کنیم و اجازه تردد هیچ شناوری را از تنگه هرمز نمی دهیم.

وی در پیامی به مردم کشورمان و نیز در هشدار به آمریکایی ها عنوان کرد: پیام ما به مردم کشورمان آرامش و امنیت و حرکت به سمت قله های فتح بزرگتر با اتکا به قدرت لایزال الهی است.

سردار سلامی بیان داشت: پیام ما به آمریکایی ها نیز این است که از خطاهای گذشته خود درس عبرت بگیرند و خطاهای گذشته رابا اشتباهات جدید توام نکنند.

وی افزود: عقل تدبیر سیاسی خود را بکار ببندند و از اعمال فشارهای جدید به یک ملت انقلابی همچون ایران پرهیز کنند.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین در خصوص برگزاری رزمایشهای سپاه اظهارداشت: ما  هم مثل ارتش دارای تقویم مشخصی برای رزمایشهای سالانه هستیم و به تناسب مناسبتهای نظامی و سیاسی، آنها را برگزار میکنیم و شاید رزمایشهایی را نیز بدون اطلاع قبلی برای اعمال قدرت ایران انجام دهیم.

وی افزود: هیچ گونه اراده سیاسی و یا نظامی بر انجام رزمایشهای هیچ کشوری خصوصا ایران در محدوده آبهای سرزمینی و آزاد وجود ندارد و این حق قانونی ماست و اجازه نمیدهیم هیچ قدرت و کشوری در حوزه اقدامات دفاعی، تمرینات و رزمایشهای ما تصمیمی را اعمال کند.

سردار سلامی با اشاره به اینکه ما تا امروز این حق خود را اعمال کردهایم و در آینده نیز رزمایشهای خود را با اقتدار جدیتر برگزار میکنیم، افزود: آمریکاییها نمیتوانند هیچ نقطهای از جهان را امن کنند و البته نیت این کار را هم ندارند و هرجا که وارد شدند، نا امنیهای گستردهای را به ملتها وارد و ملتهای وسیعی را آواره کردند.

وی افزود: اقدامات آمریکا را در کره، ژاپن، ویتنام، عراق، افغانستان، لیبی، لبنان و سوریه مشاهده میکنیم که مردم این کشورها را آواره کردند و متاسفانه برای توجیه حضورشان در مناطقی مانند خلیج فارس که برای خود منفعت حیاتی تعریف میکنند از یک تهدید ساختگی و تصنعی علیه آن کشورها استفاده میکنند تا حضور مستقیمشان را در منطقه اعمال کنند

جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: آمریکاییها یک فضای روانی برای دولتهای متحد آمریکا در منطقه ایجاد میکنند و با برگزاری رزمایش مشترک با آنها سعی دارند همیشه دامنه اقتدار آن کشورها را در حدی نگه دارند که تسلط سیاسی خودشان بر آنها برقرار باشد.

وی تأکید کرد: البته همه جهان میدانند که اگر اراده سیاسی، تسلط نظامی و کنترل استراتژیک قدرت دفاعی دریایی شیر بیدار، مهیا و آمادهای به نام جمهوری اسلامی ایران در منطقه و به ویژه خلیج فارس و تنگه هرمز نبود؛ از تنگه هرمز به عنوان بزرگترین گذرگاه انرژی فعلی جهان، مطمئنا یک قطره نفت به غرب و شرق عالم صادر نمیشد.

سردار سلامی با بیان اینکه آمریکاییها به ما اتهام میزنند که ما یک قدرت تنشزا هستیم، گفت: آنها هواپیمای ایرباس مسافربری ما را با موشک هدف قرار دادند و تمام سرنشینان آن را به شهادت رساندند، این یک رفتار غیرحرفهای است و اگر ما غیرحرفهای عمل میکردیم، یکی از تفنگداران دریایی آمریکا که در 12 ژانویه 2016 دستگیر شدند، زنده نمیماند.

خاطر نشان کرد: آمریکاییها معتقدند که نیروی دریایی ما یک نیروی دریایی خطرناک است و البته این امر یک واقعیت است؛ به نظر من این اولین بار است که آمریکا ادراک درستی از قدرت دریایی ما پیدا کرده؛ چرا که اگر آنها بخواهند تهدید باشند، واقعاً برای آمریکا بسیار خطرناک هستیم و این را رسماً اعلام میکنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه، تأکید کرد: البته آمریکاییها این را میدانند؛ در واقع چون قدرت بزرگ و دشمن دیگری غیر از آمریکا نداریم، قدرت دریایی خود را برای غلبه بر چنین قدرتی آرایش و توسعه دادهایم و مابقی هم ظرفیت آن را ندارند؛ البته کشورها و دولتهای دیگر دشمن ما نیستند و ما هم دشمن آنها نیستیم.

وی سپس با تأکید براینکه آمریکاییها از واقعیتهای تاریخی نزدیک عبرت بگیرند، افزود: ما آنها را به ماجرای بریجتون، ساموئل رابرتس و به نبردهای عمده دریایی که میان نیروی دریایی ایران و آمریکا در سالهای پایانی جنگ رخ داد، ارجاع میدهیم و از آنها میخواهیم از ماجرای دستگیری تفنگدارانشان در دی ماه سال گذشته عبرت بگیرند و این برای آنها اثباتکننده یک واقعیت است که ما یک نیروی دریایی قدرتمند در سپاه و ارتش ساختهایم که قادر است از منافع حیاتی و استقلال کشور دفاع کند.

سردار سلامی با بیان اینکه تصور آمریکاییها از قدرت ما بسیار کمتر از واقعیت است، عنوان کرد: ما قاطعانه و قدرتمندانه به گسترش قدرت بازدارنده دریایی و موشکی خود، ادامه میدهیم و رزمایشهایمان را نیز طبق برنامه بنا بر مصالح سیاسی و نظامی کشورمان برگزار میکنیم و در این رابطه هیچگونه محدودیتی را هم از هیچ قدرتی در دنیا نمیپذیریم.

نظر شما
پربیننده ها