شهردار تهران در همایش شورایاران و مدیران محلات:

دولتی شدن شهرداری‌ها به مصلحت نظام نیست

شهردار تهران گفت: برنامه ششمی که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است به معنی آن است که نظام شورایی در نهاد عمومی غیردولتی از صدر تا ذیل برچیده شود و در کنار آن شهرداری‌ها نیز دولتی شوند که این به صلاح مصلحت نظام نیست.
کد خبر: ۸۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ - 03May 2016

دولتی شدن شهرداری‌ها به مصلحت نظام نیست

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، محمد باقر قالیباف طی سخنانی در همایش شورایاران و مدیران محلات که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در محل مرکز همایش های بینالمللی شهید آوینی برگزار شد، با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برنامه ششمی که دولت به مجلس شورای اسلامی ارایه داده است به معنی آن است که نظام شورایی در نهاد عمومی غیردولتی از صدر تا ذیل برچیده شود و در کنار آن شهرداری ها نیز دولتی شوند.

وی تاکید کرد: اگر این برنامه به تصویب برسد، یعنی این همه بار مدیریت، توان ملی و محلی، خردجمعی و زحمت هایی که کشیده شده است به هدر می رود و شهرداریها دولتی و شوراها نیز کاملا تشریفاتی میشوند که این به مصلحت نظام نیست.

شهردار تهران ادامه داد: ممکن است موضوعات زیادی باشد که ما در شهرداریها روزانه با شوراها اختلاف نظر داشته باشیم اما شوراها و مدیریت شهری برای همین موضوع است تا اختلافات مورد بررسی قرار گیرد و نتیجه کار پخته شود. اگر این اتفاق نیفتد، از نظر امام راحل مبنی بر واگذاری کار مردم به مردم فاصله می گیریم.

قالیباف تاکید کرد: نظر امام خمینی (ره) این بود که دولت در هر کاری که مردم می توانند انجام دهند، ورود پیدا نکند، اما ما نه تنها کارهایی مثل اقتصاد، فرهنگ و مسایل اجتماعی را واگذار نمی کنیم بلکه به دنبال محدود کردن شوراها نیز هستیم.

وی با اشاره به نشست برگزار شده پیرامون حل موضوع آسیب های اجتماعی عنوان داشت: حل بعضی از آسیب های اجتماعی رقم چند هزار میلیارد تومانی بر جا می گذارد. این در حالی است که مردم می توانند این کار را انجام دهند؛ چرا که حل مشکلات تنها منوط به وجود پول و اعتبار نیست بلکه به محبت، اخلاص و گذشت نیاز دارد. باید توجه داشت که این موضوعات حوزه آسیب های اجتماعی، مسایل انسانی است و تنها با پول نمی توان آن ها را برطرف کرد.

شهردار تهران عنوان داشت: سیستم تمرکزگرایی تمامی دولت ها به نحوی عمل می کند که ما نه تنها کارهای مردم را به مردم واگذار نمی کنیم، بلکه نهادهای عمومی غیردولتی را هم به شکلی دولتی می کنیم که این اقدام به نفع کشور نیست.

قالیباف با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس دهم عنوان داشت: پیشرفت کشور در گرو تقسیم کار ملی و محلی است و مدیریت یکپارچه، خودکفایی و درآمد پایدار شهرداری ها و بقیه موضوعات در ذیل این اقدام وجود دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از زحمت شورایاران و مدیران محلات در ادوار قبلی عنوان داشت: برای افرادی که در این دوره از شورایاری ها و محلات وارد شده اند، آرزوی موفقیت دارم تا بتوانند در این مسیر به صورت پرنشاط و مجاهدانه تلاش کنند.

وی یادآور شد: جمع شورایان و مدیران محلات نقش میدانی مجلس شورای اسلامی را ایفا می کند، از این رو این افراد سربازان و برادران خدوم و زحمتکش در شهر تهران هستند که با رای مردم در یک انتخابات پر شور انتخاب شده اند.

قالیباف تاکید کرد: ما مدیران در سلسله مراتب قدرت تعریف شده و از امتیازی برخوردار هستیم اما شورایاران و مدیران محلات به معنی واقعی کلمه به صورت صلواتی برای خدمت به مردم کار می کنند؛ به نحوی که مردم در محلات در خانه و مغازه آن ها را می زنند و برای حل مشکلات خود به این افراد مراجعه می کنند، از این رو به همه آن ها خدا قوت می گویم.

شهردار تهران افزود: شورایاران و مدیران محلات چشم بیدار و زحمت کشان بی منت مجموعه خدمت به مردم هستند که از همه آن ها تقدیر و تشکر می کنم.

وی با اشاره به مشکلات گذشته برای به رسمیت شناخته شدن شورایاری ها تاکید کرد: در دوره قبل برگزاری انتخابات شورایاری ها با زحمت همراه بود و در خود شهرداری ها نیز شورایاری ها را به رسمیت نمی شناختند اما امروز بعد از یک دهه تلاش، شورایاری ها به نقطه ای رسیده اند که دارای جایگاه هستند و دیده می شوند.

قالیباف تاکید کرد: یکی از کارهای خوب دولت یازدهم تصویب انتخابات شورایاری ها در هیات دولت بود چرا که کار شورایاری ها به مرز تعطیلی و یا بقا رسیده و نبرد سختی شکل گرفته بود اما در نهایت مصوبه هیات دولت برای شورایاری تهران و سایر مراکز استان ها به تصویب رسید که باعث رفع این تنش شد.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: امروز در شورایاری ها و شهرداران نواحی و مناطق به نقطه ای رسیده ایم که نهاد شورایاری ها به بلوغ خودش رسیده و مسیر کار مشخص شده است. همچنین در این زمینه تجربه خوبی پیدا کرده ایم.

وی ادامه داد: امیدوارم با همه همکاران من در شهرداری ، شورایاری ها، مدیران محلات و هیات امنای محله بتوانیم با انسجام و همدلی بیشتری حرکت کنیم و در موضوعاتی که جنبه اختلافی داریم، کمتر ورود داشته باشیم. در این راستا همکاران من در مناطق و نواحی باید قدر، منزلت و حرمت هیات امنا و مدیران محلات را داشته باشند و هیات امنا و شورایاری ها نیز مشکلات مدیر محله و شهردار ناحیه را درک کنند.

قالیباف با تاکید بر این موضوع که نمی توان تمامی کارها و مشکلات را به صورت یکجا و با هم حل کرد، عنوان داشت: حل مسایل و مشکلات به تفاهم و همدلی بیشتری احتیاج دارد و در شرایطی که کار نیاز به تعیین تکلیف داشته باشد، ستاد شورایاری ها و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری کمک می کنند تا موضوعات را با هم پیش ببریم.

شهردار تهران ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از یکدست شدن نظرات همه افراد درمحلات گفت: حتما به تعداد افراد، نقطه نظرات مختلف داریم. از این رو باید بعد از کار کارشناسی، آن چیزی که به مصلحت محله است را در اولویت قرار دهیم و با خرد جمعی تصمیم بگیریم. این امر نیز زمانی اتفاق می افتد که هر کس در مقابل حرف منطقی دیگری، از خواسته خودش عقب نشینی کند.

وی شورایاری ها را مظهر خرد جمعی دانست و گفت: با این روند، مجموعه فعالیت ها در تهران قابل قبول است به نحوی که وقتی شهروندان تهرانی، میهمانان خارجی و داخلی وضعیت عمومی شهر را می بینند، شاهد هستند که با وجود مشکلات موجود اما باز هم این شهر به صورت پویا، زنده، مدیریت شده و با برنامه مشخصی حرکت می کند.

قالیباف ادامه داد: امروز شهرداری تهران جزو معدود سازمان هایی است که در بین سازمان های دولتی و نهاد های عمومی غیردولتی بر مدار برنامه و قانون، به بهترین شکل ممکن حرکت می کند و نسبت به بقیه کمترین ایراد را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان ساخت: به یاد خدا بودن و ذکر خدا گفتن لازم است اما کافی نیست؛ اگر در کنار ذکر خدا و دعا کردن تلاش علمی و عملی نباشد، کار به جایی نمی رسد.

شهردار تهران ادامه داد: امروز همان روحیه دهه 60 را در دفاع از حرم می بینیم؛ مردان خدا همیشه هستند اما نباید فراموش کنیم که هم امروز و هم در دوران دفاع مقدس مردم مستضعف پای انقلاب بودند، به همین جهت نباید از توجه به مردم غفلت کنیم.

وی گفت: ما شهردار و خدمتگزار همه شهر هستیم و همه شهروندان برای ما محترم هستند. شهروند درجه یک و درجه دو هم نداریم. در این میان وظیفه ما آن است که به افراد مستضعف توجه داشته و محرومان را در اولویت قرار دهیم.

قالیباف ادامه داد: نباید اجازه دهیم شکاف بین شمال و جنوب بیشتر شود و به همین جهت در عین اینکه محلات برخوردار رشد می کنند، باید تلاش کنیم تا رشد محلات محروم چند برابر محلات برخوردار باشد.

نظر شما
پربیننده ها