سرلشکر سلیمانی در کنگره 8هزار شهید گیلان:

دشمن را در همه ابعاد به‌زانو درآورده‌ایم/ تأثیر رهبری بر مصونیت و حفظ تدین در جامعه

فرمانده نیروی قدس سپاه با تاکید براینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در خرمنی از آتش در امنیت و آرامش است، گفت: 30 سال است که در جنگی پیوسته در ابعاد گوناگون به دلیل داشتن رهبری شجاع و حکیم و ملتی با وفا، توانستیم دشمن را به زانو در بیاوریم.
کد خبر: ۸۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱ - 03May 2016

دشمن را در همه ابعاد به‌زانو درآورده‌ایم/ تأثیر رهبری بر مصونیت و حفظ تدین در جامعه

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در اجلاسیه کنگره ملی 8 هزار شهید استان گیلان اظهار داشت: سخنم در اینجا، درباره دورانی که است که 20 سال از آن میگذرد. درباره گنجی که سالهای متمادی ملت ما را از خود بهرهمند کرد، گنجِ جنگ، گنج بیهمتایی است؛ که باید کاوش شده و به جامعه معرفی شود.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه جای شهیدان ما همیشه پر و مملو است از شهیدان زنده و آماده شهید همانند شهیدان مدافع حرم، ادامه داد: سه نکته را قصد دارم در این مراسم به آنها بپردازم. نکته اول که از درک آن عاجز هستیم از باب معرفی شهید و شهادت، نکته دوم در باب هدف و اهداف شهدا، در طول این مسیر از دیروز تا به امروز و نکته سوم در باب حالات و رفتار و سلوک اخلاقی شهدا است.

وی با بیان اینکه تا کسی شهید نبود، شهید نمیشود، شرط شهید شدن را شهید بودن دانست و افزود: اگر امروز کسی را دیدید که بوی شهید از کلام، رفتار و اخلاق او استشمام شد، بدانید شهید خواهد شد؛ تمام شهدای ما این مشخصه را داشتند قبل از اینکه شهید شوند، "شهید" بودند. کسی نمیتواند قبل از اینکه علم بیاموزد، عالم شود.

سرلشکر سلیمانی با بیان این مطلب که پایهی اصلیای که همه شهیدان طی کردند، پایگاه و مقام "هجرت" است، گفت: آنها، همانطوری که دیدید، از وابستگی و دلبستگیها دل کندند و به سوی تکلیف حرکت کردند. نخستین پایه رسیدن به مقام شهید و شهادت "هجرت" است؛ هجرت از مال، مکان، مقامات و دلبستگیها، شهدا این هجرت را در همه ابعادش، در حد کمال انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: مرتبه دوم، مرتبه جهاد و مرتبه سوم، ایستادگی و پایداری در این راه است. برادران و خواهران؛ این شهدای حرم را دیدید و شهدایی که اخیراً به شهادت میرسند، اینها هوشمندند.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تأکید کرد: در مسئله درک مقام شهدا نباید تردید کنیم که آنها هم مانند اولیای ما دارای اعجاز هستند، استمداد طلبیدن از شهدا یک حقیقت است؛ چراکه مانند قطرهای هستند که به دریا وصل شدهاند، چون ذوب در خدا شدهاند، اخلاص پیدا کردند و چون اخلاص پیدا کردند اتصال پیدا کردهاند.

وی تصریح کرد: اگر این اتصال بهوجود آمد، فرقی بین آنها، حبیب آنها و معبود آنها نیست. این از خود او نیست بلکه در اثر آن اتصال بهوجود آمده است، یک قاعدهی الهی است. هرکس به امیرالمونین(ع) نزدیکتر شد، این مدار بر او اثر میگذارد، و ابوذر غفاری و سلمان پاک میشود.

سرلشکر سلیمانی با تأکید براینکه فلسفه شهید، فلسفه این اتصال است و این قطره در دریاست، گفت: او وصل است به مدار مغناطیسی الهی و جزئی از معصوم شده است. پدر و مادر شهید هم همینطور است، این ژن مطهر در این وجود نسل به نسل منتقل شده است. او هم دارای چنین حرمت و جایگاهی است و باید باشد در جامعه ما.

وی اضافه کرد: قدر این پدران و مادران شهدا را بدانید، اینها منشأهای کرامت و رحمت الهی هستند، یکی از پایگاههای جذب برکت الهی هستند.

فرمانده نیروی قدس سپاه عنوان کرد: این 8 هزار شهید ساده نیست. 8 هزار نفر شهید در تاریخ سؤال میکنند، چرا شهید شدند؟ برای چه چیز رفتند؟ ما که جمع شدهایم و یا میشنویم و بعداً خواهیم شنید باید به این سوال پاسخ دهیم. باید از وجدان خود و فطرت خود بکنیم که اینها چرا رفتند. این یک بمباران اتمی مانند هیروشیما بهوجود نیامده که 8 هزار نفر یک جا شهید شوند. یک حادثه طولانی قریب به بیش از 2000 روزهای بود که رفتند و دیدند که وقتی شهید شد، مادر و پدر پیر او تنها ماند اما متوقف نشدند. این 8 هزار نفر در طول 8 هزار اتفاق افتاده است. هر سال 1000 نفر بهترینهای مردم در این جا شهید شدند. چرا؟

سردار سلیمانی گفت: قربانی مهم است؛ اما مهمتر از قربانی مهم چیزی است که انسان برای آن قربانی میشود. امام حسین (ع) عظیم است؛ اما اعظم از آن چیزی است که امام حسین(ع) برای آن شهید شد. برای اسلام شهید شدند، و اسلام است که اعظم است بر امام حسین و آنها برای این رفتند شهید شدند. امام(ره) کاری کرد کارستان. هیچ عالمی در تاریخ شیعی، هیچ مرجعی در تاریخ شیعی نه امروز نه دیروز قادر نبود کاری که امام انجام داد انجام دهد. امام تأسیس حکومت اسلامی را در نخستین فرصت به اجرا گذاشت. امروز در جامعه ما خیلی مهم است این منزوجیت دین و قومیت و ملیت؛ این هنر امام بود. امام برای بیمه کردن این کشور، برای بیمه کردن اسلام، بیش از 13 قرن اسلام، اسلام امویان، اسلام عباسیان، اسلام عثمانیان بود. در تاریخ طولانی، بر جهان اسلام حاکم شد و همه این انحرافاتی که در عالم اسلام به وجود آمد در اثر حکومتهای فاسد و خودکامهای بود که به اسم اسلام حکومت کردند. امام اسلام ناب را در چارچوب قامت این کشور کاوش کرد.

وی بیان کرد: امام ملتی را شایسته این کار را دید. ملت ایران بود. تنها برای نجات اسلام نبود برای نجات ایران بود. 700 سال تاریخ ایران بدون تاریخ است و تاریخ حاکمان غیر ایرانی است بر این کشور. لشکرکشیهای گوناگون، از جاهای گوناگون، بر این کشور حکومت کردند. امام با اسلام 2 کار مهم را انجام داد. اول ایران و ملت را بیمه کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار داشت: مگر امکان داشت بدون انگیزه دین و اسلام، 8 هزار نفر بروند در فاصلهای بیش از 1000 کیلومتر بدون اینکه خانه و شهر آنها و مورد هجوم قرار گیرد بروند در مرزهای شلمچه، سرشان را بگذرند و قطع شود سر آنها و بعد با چند وجب به دامن مادران برگردند؟ این بدون اسلام امکانپذیر نبود. امام (ره) برای احیای مجدد اسلام، این ملت را شایسته آن دید لذا امروز دفاع از نظام اسلامی، مساوی با دفاع از اسلام است.

سرلشکر سلیمانی گفت: این شهدا برای اسلام رفتند. خیلی این مسئله مهم است در بحثهای داخلی خودمان هم مهم است. این نظامی که امروز داریم و این آرامشی که داریم. خرمنی از آتش در اطراف ایران وجود دارد. عراق و افغانستان و پاکستان و قفقاز را ببینید؛ این شرایط اطراف ماست. این کشور که امروز اینقدر آرامش و امنیت دارد.

وی افزود: با کجا میخواهیم مبادله کنیم؟ با ترکیه؟ جمهوری اسلامی با کدام نظام قابل مقایسه و تبدیل است؟ این حجم زیبا از آزادی و رشد علمی در سطوح گوناگون. نظام هم امروز ارزش این را داشت که 8 هزار نفر شهید شوند هم امروز ارزشان را دارد که هزاران نفر در راهان شهید شوند. این که رهبر عزیز و بزرگوار در بالای قله نظام مراقبت کند، هر چیزی که خدشه وارد کند و از اسلامیت آن بکاهد، و از استقلال آن بکاهد در مقابل آن میایستد. چه ارزشی دارد که پاسپورت ما را قبول دارند یا خیر؟ آیا مهمتر از عزت ماست؟ عزت و استقلال این ملت از هر چیزی مهمتر است.

فرمانده نیروی قدس سپاه ادامه داد: استقلال یک جزء نیست، استقلال در همه ابعاد است. در فرهنگ، در مسئله دینی ماست. در موضوعات اقتصادی و فرهنگی ماست. همه این سطوح استقلال شاملش میشود. فقط به تمامیت ارضی برنمیگردد؛ بلکه به همه تمامیتها برمیگردد. به این دلیل رهبری از فرهنگ مراقبت میکند. بر موضوعات سیاسی و اقتصادی مراقبت میکند. استقلال کشور در همه ابعاد باقی بماند آنوقت عزت حقیقی جاری و ساری میماند.

سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: 30 سال جنگ در ابعاد گوناگون وجود دارد؛ برای حمله به تمام سطوح؛ اما کشور و نظام به دلیل رهبری شجاعانه و حکیمانه ملت با وفا توانسته بر تمام اینها غلبه کند و دشمن را به زانو درآورد.  تسلیم دشمن مقابل اراده یک ملت، جامعترین زانو زدن است. امروز نگاه دشمن شما یا مهمترین حامی همه دشمنان آن شیطان بزرگ به ما چیست؟

وی در ادامه گفت: مسئله دیگر سلوک و رفتار شهداست. اخلاقیات حاکم بر شهداست. چه امری باعث شد اینها اینقدر ماندگار شوند؟ امروز حسین خرازی، شهید املاکی، احمد کاظمی، همت، باکری، بیش از یک مرجع تقلید رهروی میشوند؛ نه در فکر، بلکه در سلوک متعدد.

فرمانده نیروی قدس سپاه بیان کرد: یکی از برجستگیهای جنگ ما این بود که قلههای آن، قلههای مطهر و مرتفعی بود. اگر قله مرتفع بود، دامنه زیبا و سرسبز میشود. رسول معظم اسلام(ص) حدود 10 سال حکومت کردند؛ اما هزاران سال بر دلها جا دارند. این قله مطهر است. امام(ره) 10 سال حکومت کرد؛ اما تأثیر امام در جامعه ما بیش از تأثیر تمام حکومت در تمام 50 سال است.

سردار سلیمانی اظهار داشت: قله، وقتی یک قله مرتفعی بود اثر میگذارد. امروز تأثیر رهبری در جامعه ما و بر مصونیت جامعه و حفظ تدین و معنویت جامعه بیش از تأثیر یک حکومت است. یکی از ویژگیهای جنگ این بود. یکی از چیزهایی که اطمینان خاطر میدهد وجود فرماندهان شهید و آن قلههای برجسته دفاع مقدس است.

این مقام ارشد نظامی خاطرنشان کرد: جنگ ما یک گنج بود که بیتالله الحرام و طواف حجاج در برابر آن کم است؛ به این دلیل امام(ره) در پیام حجشان فرمودند "ای نشستگان در مقابل خانه خدا؛ به ایستادگان مقابل دشمنان خدا دعا کنید."

وی گفت: یکی از مشخصههای مهم جنگ اخلاص در همه چیز بود. جامعهای صالح میشود که افراد صالح در آن حاکم شوند. عارف به معنای حقیقی، عابد به معنای حقیقی، این خصیصه مهم جنگ بود. خصیصه دیگر این بود که در سطوح جنگ، هیچگونه احساس توقع و پاداشی نداشتند. رتبهای نبود. کلمه رایج، کلمه سردار و سرهنگ نبود، بلکه "برادر" کلمه رایج بود. در پایان جنگ کسی فکر نمیکرد که حقوق فرمانده سپاه 2500 تومان و حقوق رزمنده عادی هم 2500 تومان. این زیباییها، جنگ ما را به اینجا رساند.

فرمانده نیروی قدس سپاه تصریح کرد: شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در سختیها مطیعترین بودند. در شدتها و سختیها، در جان دادنها و سر دادنها، در اوج آن مطیعترین بودند. این جنگ به این دلیل گنج است و باید از آن حراست کرد و برجستهترین شخصیت این نظام، فقیه جامعالشرایط، ولی فقیه ما، این چفیه را و آثار جنگ را در جلسات رسمی و غیر رسمی و در مقابل روسای جمهوری دنیا، همیشه حائل جسم خود به همراه دارند. یک دلیل قدسیت و عظمت آن است. ضرورت جامعه ما و درد جامعه، آن درک درد جبهه است. یادوارهها مهم است و باید در تمام مساجد و روستاها امتداد داشته باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار