حجت‌الاسلام آل هاشم خبر داد؛

تشکیل اتاق فکر در مراکز آموزشی کارکنان وظیفه

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره جوان سرباز گفت: از ابتکارات سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تشکیل اتاق فکر در مراکز آموزشی کارکنان وظیفه با حضور فرماندهان و مسئولین جهت رسیدگی به مشکلات سربازان است.
کد خبر: ۸۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ - 03May 2016

تشکیل اتاق فکر در مراکز آموزشی کارکنان وظیفه

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، هشتمین جشنواره جوان سرباز به نام مبارک حضرت علی اکبر(ع) در اواخر اردیبهشت ماه برگزار میشود. امروزه این جشنواره بهعنوان یک نهاد بزرگ فرهنگی، تأثیرات شگرفی در نیروهای مسلح ایجاد کرده و میرود تا با همگرایی ایجاد شده میان سازمانهای نیروهای مسلح در برگزاری جشنواره در سه سطح استانی، سازمانی و مشترک کشوری و با مخاطبینی مانند: آحاد جامعه، سربازان وظیفه، کادر نیروهای مسلح و مسئولین کشوری و لشکری به اهداف عالی خود دست یابد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بهعنوان متولی برگزاری هشتمین جشنواره جوان سرباز با همیاری فرماندهان و مسئولین دیگر سازمانهای نیروهای مسلح و با بهکارگیری تجارب گذشته ارتقاء کمی و کیفی جشنواره هفتم و تأثیر سازنده بیش از پیش این اقدام حسنه در نسل آیندهساز جوان کشور را فراهم آورده است.
در این راستا و همزمان با ایام برگزاری هشتمین جشنواره جوان سرباز گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش انجام گرفته؛ که مشروح آن به شرح ذیل است.
 

سوال: با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید، تعریف جنابعالی از واژه سرباز چیست؟

- سرباز در معنا، کسی است که از جانش در پی آرمانی گذشته و از دادن سرش ترسی نداشتهباشد. معنای کاربردیِ این واژه هم برای کسی به کار برده میشود که پیشهٔ نظامیگری داشته باشد و در ارتش و نیروهای مسلح خدمت کند.

این معنای لغوی واژه سرباز است که تقریباً در همه فرهنگها و کشورها همین برداشت از آن میشود. اما در فرهنگ دینی ما که یک فرهنگ ارزشی است سرباز یعنی فرزند ملت که مقطعی مهم از عمر خود را در جهت حراست از کشور، مردم و ارزشهای حاکم بر کشور هزینه کرده و در واقع زکات عمر خود را در بهترین جا و در راه برترین آرمانها هزینه میکند.

از نظر ما، فرماندهان و مسئولان ارتش، سرباز بخش مهم و تأثیر گذاری از بدنه نیروهای مسلح است که قوت و قدرت یا خدای ناکرده ضعف این قشر مهم، اقتدار یا ضعف نیروهای مسلح را به دنبال دارد.

ما معتقدیم جوانان به سربازی میآیند که ساخته شوند و در جهت مثبت تغییر کرده و یا محسنات خود را تقویت کنند و این انتظاری است که خانوادههای این عزیزان از نیروهای مسلح دارند.

سوال جنابعالی به عنوان رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، اهتمام ویژهای به کارکنان وظیفه و شرایط آنها در یگانها و مراکز آموزشی دارید به نحوی که بخش عمدهای از وقت شما در سفرها و بازدیدها در مراکز آموزشی کارکنان وظیفه و یا در بین آنها در یگانهای مختلف میگذرد. شما از این نوع تعامل با سربازان چه هدفی را دنبال میکنید؟

- در پاسخ به این سوالتان در ابتدا عرض کنم توجه به سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران توسط فرماندهان و مسئولان ارتش نیز انجام میشود و من هم در همین راستا و بنا بر وظیفه دینی که دارم و از آنجا که سربازان و کارکنان وظیفه را فرزندان خود دانسته با افتخار، یکی از اولویتهای کاری خود را رسیدگی به امور آنها و حاضر شدن در جمعشان می دانم.

مطلب دیگری که باید عرض کنم این است که حضرت امام خامنهای(مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در دیدارهایی که فرماندهان نیروهای مسلح با ایشان داشتهاند بر حفظ  احترام و تکریم کارکنان وظیفه تأکید زیادی دارند و بنده و فرماندهان نیروهای مسلح در راستای اجرای تدبیر معظم له، توجه به وضعیت کارکنان وظیفه را جزو اولویتهای کاری خودمان قرار دادهایم.

سوال: به تکریم کارکنان وظیفه و تدبیر و تأکید رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کردید. لطفاً در مورد این موضوع توضیح بیشتری بدهید؟

- همانطوری که عرض کردم رهبر معظم انقلاب بر روی این موضوع تأکید زیادی دارند و ما خود را ملزم به اجرای تدابیر ایشان می دانیم. در این راستا تلاشمان این است که به کارکنان وظیفه آموزش دهیم در دوران سربازی بهترین موقعیت زندگیشان شکل میگیرد که در آینده آنها تأثیر بسزایی دارد. ما به آنها می گوییم دوران مقدس سربازی نقطه عطفی در زندگی آنهاست که دیگر تکرار شدنی نیست. سعی و تلاش ما این است که بعد از پایان سربازی یک تغییر بنیادی در نوع زندگی آنها برای ورود به جامعه درجهت مثبت رخ دهد و افکارشان به سمت یک زندگی بهتر سوق پیدا کند.

برای دستیابی به مواردی که در بالا عرض کردم و همگی در جهت تکریم کارکنان وظیفه است ما باید نسبت به این قشر مهم از نیروهای مسلح توجه ویژه داشته و در جهت رشد و ارتقای آنها از نقطه نظرات مختلف مانند ارتقای فرهنگی، سیاسی، معیشتی و .... بکوشیم.

ما باید به سربازان احترام بگذاریم تا نتیجه این احترام را در جامعه و در احترام گذاشتن افرادی که دوران سربازی را گذارنده اند، به خانواده، جامعه و همکارانشان ببینیم. لذا تکریم سرباز، تکریم جامعه است.

سوال: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش که جنابعالی مسئولیت آن را بر عهده دارید، در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟

- همانطوری که خود شما هم بیان داشتید، من و سایر معاونین در سازمان اهتمام ویژهای به وضعیت سربازان در ارتش داریم و بنده بارها به صورت برنامه ریزی شده و حتی سرزده مراکز آموزشی کارکنان وظیفه را مورد بازدید قرار دادهام. در بازدیدهایی که به مناطق عملیاتی میرویم نیز دیدار با کارکنان وظیفه را در اولویت کارهایم قرار میدهم و بارها پای صحبتها و درد دلهای آنها نشسته و در حد امکان سعی در رفع مشکلات آنها داشتهایم.

کار و برنامه دیگری که توسط سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مدتی است در حال انجام است و میتوان گفت جزو ابتکارات این سازمان میباشد، تشکیل اتاق فکر و ابتکارات راهبردی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش میباشد که هر 45 روز تا دو ماه یکبار این اتاق فکر در یکی از مراکز آموزشی کارکنان وظیفه یا یگانهای سربازی تشکیل شده و با حضور فرماندهان آن مراکز و یگانها به مشکلات سربازان رسیدگی شده و همفکریهای لازم در این زمینه انجام میشود.

سوال: لطفاً درباره این اقدام ابتکاری که انجام دادهاید، بیشتر توضیح دهید؟

- هدف و موضوع تشکیل اتاق فکر، تکریم و توجه هر چه بیشتر به سربازان عزیز است. عزیمت به مراکز آموزشی و یگانهای سربازی و تشکیل اتاق فکر نیز از 28 دی 1393 آغاز شد.

لازم است در اینجا اشاره کنم طبق منویات مقام معظم رهبری، سرباز دو سال در اختیار ما است و طی این دوسال میتوان او را متحول کرد هم در جهت مثبت و هم خدای ناکرده در جهت منفی و این برایند، نتیجه رفتار ما و واکنش سربازان است. لذا مجموعه سازمان عقیدتی سیاسی قراراست از طریق اتاق فکر این موضوع را آسیب شناسی کند و از نتایج آن در جهت منزلت و کرامت بخشی به سربازان استفاده شود.

در این راستا قرارشدجلسات کارشناسی بررسی وضعیت و سنجش محیطهای سربازی در دستور کار اتاق فکر سازمان قراربگیرد. جلسات کارشناسی بسیاری باحضور مدعوینی از ارتش و بیرون از ارتش انجام شد. بر اساس نتایجی که به دست آوردیم تصمیم گرفتیم اتاق فکر به مجموعههای سربازی وخصوصاً مراکز آموزشی برود و از نزدیک مطالبی راکه به صورت نظری بهدست آورده، موردبررسی قراردهد.

ما در این زمینه 9 محور را مورد نظر قرار دادیم و به بیش از 50 یگان سرکشی کردیم. همچنین تمام یگانهای اطراف این مراکز آموزش را نیز مورد مشورت قرار دادیم و با سربازانشان همسخن شدیم. در تمام یگانها کار به این شکل صورت میگرفت که یک جلسه توجیهی با همه فرماندهان در ردههای مختلف برگزار میشد. دراین جلسه فرمان مقام معظم رهبری تبیین و تشریح میشد؛ محورهای بازدید مشخص شده و گروههای مشورت گیرنده به یگانها اعزام میشدند. ازتمام قسمتها نیز عکس، تصویر، خبر و مصاحبه تهیه میشد. درهمین اعزامها و مشورتها پرسش نامه توزیع شده و نتایج آن استخراج میشد به نحوی که میتوانیم نتیجه این آمارهارا برای مجموعههایی که لازم است ارائه کنیم.

سوال: چه نتیجهای از سفر به مراکز آموزشی کارکنان وظیفه و تشکیل اتاق فکر ابتکارات راهبردی در این مراکز بهدست آوردهاید؟

- ما به نتایج خوبی در این زمینه دست یافتهایم که مکتوب شده و آماده است تا در اختیار سلسله مراتب فرماندهی قرار گیرد. در این گزارش، تمام مسائلی که در نگاه سربازان مطرح بوده، احصا شده و در گزارشی جامع ارائه میشود. پیشنهادهایی هم در این زمینه داشتهایم. همچنین یکی از پیشنهادهای ما این است که کلاسها و ساعات توجیهی و آموزشی در مدارس و مراکز آموزشی ایجاد شود تا جوانان پیش از حضور در مراکز نظامی با محیطهای سربازی آشنا شوند.

سوال: اثرِ کاربردی این سفرها و اتاق فکر چه وقت در یگانها مشاهده میشود؟

- اثرات آن مشاهده شده است. هم اکنون موضوع تکریم سرباز به جد در یگانها رعایت میشود و با برنامههایی که تبیین میشود، وضعیت سربازان ازنظر رسیدگی، همراهی، مشاوره، رعایت اخلاق اسلامی، خوشرویی بیشتر و ..... ارتقا پیدا میکند. تمام تلاش ما این است که وضعیت پادگانهای ما از نظر فضای سبز، زیباسازی آسایشگاهها، فرهنگ مناطق مختلف پادگانی و ... به نحوی شود که سربازان رضایت داشته و احساس تکریم کنند.

به عقیده مجموعه اتاق فکر، بهتر است محل اسکان سربازان ازنظر آسایشگاهها، وسایل مورد استفاده و محوطه پادگانها به نحو مطلوب تغییر کند. کیفیت، کمیت و تنوع غذا، البسهای که برای سربازان عزیز درنظر میگیرند، زمان و نحوه توزیع غذا، کیفیت استحمام، درمانگاهها و بیمارستانها و آب آشامیدنی که از ضروریات صحت و سلامتی سربازان عزیز است،برنامه های فرهنگی از قبیل سینما، تلویزیون، اماکن ورزشی، مساجد، عکاسیها، خیاطیها، آرایشگاهها، فروشگاهها و بوفه ها مورد بررسی قرار گرفته و نکات مثبت و منفی آنها را به فرماندهان یادآوری کردیم. ما حتی وضعیت خانوادگی سربازان را نیز رصد میکنیم.

یکی دیگر از بحثهایی که درباره سربازان توجه زیادی به آن داریم، برقراری عدالت است. به دنبال این

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار