سرلشکر صفوی:

جنگ‌های آینده علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: چنانچه جنگ نامنظمی بخواهد علیه کشورمان شکل بگیرد، جنگ‌های آینده علیه ایران جنگ‌های هواپایه و دریاپایه خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱ - 03May 2016

جنگ‌های آینده علیه ایران هواپایه و دریاپایه خواهد بود

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، همزمان با سالروز عملیات غرورآفرین بیتالمقدس، سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در جمع دانشجویان حاضر در دومین دوره انتقال فرهنگ و تجربیات فرماندهی دفاع مقدس، به تشریح این عملیات پرداخت.
 
فرمانده سابق سپاه پاسداران در این مراسم با گرامیداشت عملیات بزرگ بیتالمقدس، عنوان کرد: در والفجر 8 و یا برخی عملیاتها دشمن از منظر زمان و مکان عملیات غافلگیر شد؛ اما در عملیات بیتالمقدس دشمن آگاه بود که ما میخواهیم پس از سه عملیات بزرگ سرنوشتساز که به آزادسازی بخش اعظمی از سرزمینهای اشغالی شد، عملیاتی برای آزادسازی خرمشهر و رسیدن به مرز بینالمللی داشته باشیم.
 
سرلشکر صفوی هدف این عملیات را که به فاصله یک ماه از عملیات فتحالمبین اجرا شد، آزادسازی خرمشهر، رسیدن به مرز بینالمللی و خارج کردن شهرهای هویزه و ... از تیررس توپخانه عراق دانست.
 
وی با برشمردن استعداد قوای خودی و دشمن در جریان عملیات گفت: خرمشهر برای صدام بسیار حائز اهمیت بود و وی برای این منطقه استراتژیک، لشکرهای زرهی 9 و 10 و 12 و چند لشکر پیاده به همراه 12 تیپ مستقل را به نیروهای پیشین خود در منطقه عملیاتی بیتالمقدس اضافه کرد و علاوه بر اینها از استعداد 530 قبضه توپخانه نیز برای ممانعت از پیشروی رزمندگان اسلام استفاده کرد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا یادآور شد: در این عملیات سپاه فقط دارای تیپ بود و پس از عملیات رمضان این تیپها به لشکر تبدیل شد.
 
سرلشکر صفوی موقعیت جغرافیایی منطقه را اینگونه توصیف کرد: موقعیت جغرافیایی منطقه مستطیلی شکل بود که 4 طرفش را آب فرا گرفته و عبور از این آب و آزادسازی مناطق اشغالی و بازپسگیری خرمشهر مشکلات و مسائل فراوانی داشت.

وی در خصوص اهمیت منطقه عملیاتی بیتالمقدس گفت: پس از پایان جنگ در همین منطقه 80 میلیارد بشکه نفت کشف شد؛ که اکنون مورد استفاده کشور است.
 
فرمانده سابق سپاه پاسداران تصریح کرد: سازمان قرارگاهی عملیات بیتالمقدس شامل قرارگاه مرکزی کربلا به فرماندهی مشترک محسن رضایی و صیاد شیرازی و 4 قرارگاه قدس، فجر، فتح و نصر بود؛ که در هر قرارگاه یکی از برادران سپاهی در کنار یکی از برادران ارتش، بهصورت مشترک به مدیریت عملیات پرداختند. مثلاً در قرارگاه فجر که بهعنوان قرارگاه احتیاط عملیات بود، آقای اضعمی در کنار حمید بقایی قرار داشت، در قرارگاه نصر حسنی سعدی و حسن باقری و در قرارگاه فتح نیاکی و رشید به انجام مأموریت محوله میپرداختند.
 
سرلشکر صفوی سپس به تشریح روند اجرای عملیات برای دانشجویان پرداخت و اظهار داشت: ما عملیات را در 4 مرحله طرحریزی کردیم. اولین مرحله عملیات را ساعت دقیقه بامداد 10 اردیبهشت سال 61 با عبور از کارون آغاز کردیم. در مرحله دوم عملیات که ساعت 36: 10 از 16 اردیبهشت شروع شد در کمتر از دو روز به مرز بینالمللی رسیدیم. در این مرحله بود که عراق به لشکرهای زرهی خود دستور عقبنشینی داد و قرارگاه قدس ما به تعقیب آنها پرداخت.

وی ادامه داد: مرحله سوم عملیات از 19 اردیبهشت شروع شد و ما با چرخش از گرای 270 درجه به 180 درجه به سمت خرمشهر رفتیم (بین رفتن به تنومه عراق یا خرمشهر، آزادسازی خرمشهر هم مأموریت ما و هم خواست مردم بود و مردم مدام از خرمشهر میپرسیدند)، اما تا روز اول خرداد در این مرحله متوقف شدیم و در همین مرحله بود که تلفات زیادی دادیم.

مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: در مرحله چهارم عملیات که از ساعت 22 اول خرداد شروع شد، منطقه را محدود کرده و فرماندهان را توجیه کردیم. حاج احمد متوسلیان اعتراض کرد و ما در نهایت وی را نیز متقاعد کردیم. در نهایت یگانهای ما بهصورت کامل در ساعت 11 سوم خرداد وارد خرمشهر شدند. اگر نبود نصرت الهی ما در خرمشهر توفیقی نداشتیم؛ همانگونه که حضرت امام(ره) فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد». در این عملیات ما از عراق 19هزار اسیر گرفتیم؛ که بیشتر آنها در خود خرمشهر بود، و صدام هر چه توانسته بود نیرو برای حفظ آن وارد کرده بود.
 
سردار صفوی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر مصادیق غافلگیری عراق در این عملیات با آگاهی دشمن از مکان عملیات بیان کرد: «دشمن در عملیات بیتالمقدس آگاه بود که ما پس از فتحالمبین قصد آزادسازی بقیه مناطق اشغالی را داریم، اما توقع دشمن این بود که ما پس از فتحالمبین حداقل نیاز به 3 ماه بازسازی داریم و به این زودی وارد عمل نخواهیم شد. همچنین تصور انجام عملیات از محور شمال به جنوب را به خاطر شکست ایران در ابتدای جنگ در همین محور نداشت. ما در واقع زمان را از عراق گرفتیم و سرعت عمل خود را بالا بردیم. عراق همچنین در تشخیص تاکتیکهای ما در این عملیات ناتوان نشان داد و متوجه آنها نشد.
 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که «از تجربیات دفاع مقدس برای مبارزه با جنگهای نامنظم آینده و همچنین جنگهای نیابتی چگونه میتوان استفاده کرد؟» گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که چنانچه جنگ نامنظمی بخواهد علیه کشورمان شکل بگیرد، جنگهای آینده علیه ایران جنگهای هواپایه و دریاپایه خواهد بود.

فرمانده سابق سپاه پاسداران اضافه کرد: اینکه دشمن بخواهد سرزمینی از ما تصرف کند و وارد جنگ زمینی با ما شود چندان قابل تصور نیست و به نظر من جنگ زمینی با توجه به شرایط جنگها چندان علیه کشورمان قابل فرض نیست. مثلاً آمریکاییها پس از شکست در افغانستان و عراق و با اعتراف به اشتباه بودن اقدام خود در این دو کشور، استراتژی خود را بر ائتلاف گذاشتهاند و زمینپایه نیز کمتر عمل میکنند.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: در مورد جنگهای نیابتی باید همهٔ فرضیات را بررسی کنیم؛ تا شرایط مواجهه با آنها را بدانیم. در حالت کلی، ما نخست باید به "توسعه و گسترش عدالت اجتماعی" و "کاهش فقر و جهل" بخصوص در مناطق مرزی بپردازیم. ما باید بتوانیم در مناطق مرزی خود بهخصوص در سیستان و بلوچستان و خوزستان فقر و جهل را کاهش داده و به توسعه این مناطق کمک کنیم. ما باید در مورد قومیتها و مذاهب کار فرهنگی کنیم و رضایت مردممان را بهدست بیاوریم. ما باید نیروهای مردمی را در این مناطق ساماندهی کنیم و روی غیر ملی کردها، بلوچها، عربها و ... بهعنوان اقوامی که از اقوام اصیل و اولیه آریایی ایران هستند کار کنیم و به فرهنگ آنها توجه کنیم. ما باید به سران قبایل توجه کنیم و برخوردهایمان باید طوری باشد که رضایت را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه سردار شوشتری کارهای مهم و ارزشمندی در جهت گسترش عدالت اجتماعی در سیستان و بلوچستان انجام داد؛ که پس از شهادت وی تاکنون نیز ادامه داد و تلاش ما نیز توسعه این مناطق و کسب رضایت مردم این مناطق است. بنده نیز به مقام معظم رهبری پیشنهاد دادهام که لشکرهایی که در خوزستان حضور داشتهاند، هرکدام شروع به بازسازی و کمک به مردم روستاها و شهرهای محدوده عقبه لشکر خود در زمان جنگ بپردازند و مردم این مناطق را یاری کنند.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تأکید کرد: ما اگر قدرتمند باشیم و این قدرت ما ناشی از رضایتمندی مردم از حاکمانمان باشد، به سمتوسوی جنگهای نیابتی نخواهیم رفت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار