سردار وحیدی در همایش ملی "تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا":

تئوری دشمن تبدیل ایران از یک قدرت درجه اول به دوم است/ غربی‌ها با ایجاد پروژه‌هایی همچون هسته‌ای بدنبال مهار ایران هستند

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه تئوری دشمن در منطقه غرب آسیا این‌ است که به طور کلی ایران را از یک قدرت درجه اول به یک قدرت درجه دوم تبدیل کنند، گفت: غربی‌ها با ایجاد پروژهایی چون پرونده هسته‌ای، تروریسم، و جنگ‌های نیابتی بدنبال کنترل و مهار ایران در منطقه هستند.
کد خبر: ۷۹۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ - 28April 2016

تئوری دشمن تبدیل ایران از یک قدرت درجه اول به دوم است/ غربی‌ها با ایجاد پروژه‌هایی همچون هسته‌ای بدنبال مهار ایران هستند

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی، در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیکی غرب آسیا اظهار داشت: بدون نگاه ژئوپلیتیک به صحنه، بررسی حوزه دفاعی و استراتژیک ناقص خواهد بود. نگاه چشم اندازی به منطقه غرب آسیا که جمهوری اسلامی خود را در آن تعریف میکند نیز نکته بسیار مهمی است که در این همایش روی آن تاکید میشود.

سردار وحیدی افزود: ما در این منطقه با احتساب مصر 25 کشور با حدود 680 میلیون انسان مسلمان و چند هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه منطقه غرب آسیا منطقهای پرتلاطم و پرتشنج است، خاطرنشان کرد: اتفاقات و مسایل زیادی در این منطقه اتفاق افتاده که آن را به منطقه ای ملتهب تبدیل کرده است. آنچه که امروز در سطح منطقه از سوی استراتژیستهای غربی و برخی حامیانشان مشاهده میشود بحث کنترل و مهار ایران در منطقه است.

وزیر سابق دفاع در ادامه افزود: غربیها با ایجاد پروژهایی چون پرونده هستهای، تروریسم، و جنگهای نیابتی بدنبال کنترل و مهار ایران در منطقه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه ایران با ایجاد دو گفتمان «وحدت و مقاومت» در سطح منطقه حضور پیدا کردهاست، گفت: غربیها وقتی متوجه پیشرفت این دو گفتمان شدند برای مقابله به مثل با آن دو طرح راه اندازی کردند؛ اولا برای مقابله با گفتمان وحدت، جنگ شیعه و سنی را ایجاد کردند در حالیکه مختصات و زمینه این جریان در سطح منطقه در وضعیت کنونی وجود نداشت. طرح دوم هم این بود که در برابر گفتمان مقاومت سعی کردند با ایجاد تروریسم در منطقه ژئوپلیتیک محور مقاومت را با چالش مواجه کنند.

سردار وحیدی تصریح کرد: تئوری دشمن در منطقه غرب آسیا این است که به طور کلی ایران را از یک قدرت درجه اول به یک قدرت درجه دوم تبدیل کنند. استراتژیستهای ما نیز باید راهبردهای جدیدی متناسب با شرایط و تحولات ایجاد کنند.

نظر شما
پربیننده ها