گزارش دفاع پرس از آخرین دستاورد نزاجا در حوزه دفاع هوایی؛

سامانه پدافندی "بهمن"؛ قاتل کروزهای متجاوز

سامانه پدافندی 57 میلیمتری "بهمن" که اخیرا توسط سازمان جهاد خودکفایی نزاجا به‌صورت خودکششی درآمده؛ ضمن قابلیت درگیری با انواع بالگردها و جنگنده‌ها، قادر است موشک‌های کروز غیرقابل ردیابی را در ارتفاع پست منهدم کند.
کد خبر: ۷۸۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ - 24April 2016

سامانه پدافندی

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی دفاع پرس، یکی از مهمترین وظایف ذاتی نیروی زمینی ایجاد پوشش هوایی امن در ارتفاع کم برای نیروهای پیاده در صحنه رزم است، تا با کمترین تلفات به پیشروی خود در عمق خاک دشمن ادامه دهند. نیروی زمینی ارتش چندی پیش در همین راستا و برای تقویت حوزه پدافند هوایی خود، از دستاورد جدید خود با نام سامانه پدافندی57 میلیمتری "بهمن" رونمایی کرد.

مدل روسی این سامانه پدافندی که در ارتفاع پست کابرد دارد پیش از این بر روی خودروهای زرهی منصوب بود و به همین دلیل قدرت سنگین آتش آن موجب اختلال در برخی سیستمها شده و از طرفی فشار ناشی از شلیک پی در پی صدماتی را به این سامانه وارد میساخت و پایداری و استقرار آن را در زمان شلیک با مشکل مواجه میکرد. از اینرو نیروی زمینی با تعبیه مدل جدید این سامانه بر روی خودروهای سنگین (تریلی) و ایجاد جکهای هیدرولیکی در چهار طرف آن، توانست تا حدود بسیار زیادی این نواقص را برطرف کرد. 


توپ 57 میلیمتری منصوب بر خودروی زرهی

با تغییراتی که در مدل جدید سامانه بهمن 57 صورت گرفته است این سامانه پدافندی قابلیت جابهجایی سریع و اسکان بهتر با استفاده از دو جک قوی در کنارهها و انتها، این سامانه را به یک سامانه خودکششی موثر و تعیین کننده در صحنه نبرد تبدیل کرده است.

*سامانه بهمن 57 با قابلیت درگیری با انواع بالگردها و جنگنده بمبافکنهای متخاصم

براساس این گزارش سامانه پدافندی بهمن 57 قادر به درگیری با انواع بالگردها است و با قدرت آتش سنگینی که ایجاد میکند، میتواند جنگنده بمبافکنهای دشمن را در ارتفاع پست مورد اصابت قرار دهد. همچنین این سامانه بهطور ویژه قابلیت درگیری و مقابله با انواع موشکهای کروز زمینی و دریایی را که به دلیل پرواز در ارتفاع کم از چشم رادارهای مخفی میمانند، را داراست.

 


 

* قابلیت مقابله با کروزهای رادار گریز در ارتفاع پست

اگرچه سالها از ساخت و بکارگیری این سامانه پدافندی میگذرد، اما اینگونه سامانهها همچنان در شبکه یکپارچه پدافندی کشورهای مختلف حضور دارند. یکی از دلایلی که باعث ماندگاری این نوع سامانههای دفاعی  در چرخه پدافندی شده است، قابلیت مقابله با کروزهای رادارگریز است، که در ارتفاعی بین 10 الی 30 متر پرواز میکنند.

امیر «حسامالدین عباسپور» فرمانده گروه 99 پدافند نیروی زمینی ارتش چندی پیش در گفتوگویی با خبرنگار دفاع پرس، از اتصال انواع توپهای پدافندی این نیرو به سامانههای راداری شبکه یکپارچه پدافند هوایی خبر داد؛ که این موضوع بر قابلیتهای این سامانهها در شناسایی، رهگیری و انهدام اهداف میافزاید.

* بهرهگیری از سیستمهای راداری و اپتیکی در سامانه پدافندی "بهمن"

این سامانه دولول که در ارتشهای دنیا با این نام اختصاری zsu57 شناخته میشود، با بهرهگیری از رادار برد موثر جزو با سابقهترین سامانههای پدافندی است؛ بهطوری که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز از سوی دو طرف مورد استفاده قرار میگرفت، و با توجه به برد مناسب، نواخت تیر بالا و بهرهگیری از رادار برای ردیابی اهداف، توان ایجاد آتش مؤثر، هنوز هم در شبکه دفاع هوایی کشور مشغول به خدمت است.
 


 نمایشگر سامانه کنترل آتش توپ در حالیکه روی هدف قفل کرده است

سرعت خروج گلوله از لوله این سلاح حدود 1000 متر بر ثانیه است و این سامانه علاوه بر رادار، برای هدایت سلاح از یک سامانه اپتیکی نیز بهره میبرد. همچنین قدرت نواخت تیر پایدار این توپ بهینه شده شلیک 120 گلوله در دقیقه است؛ که با توجه به کالیبر آن مقادیر قابل توجهی برای این سلاح محسوب میشود.


 

* پیشینه تاریخی بهرهگیری از سامانه 57 میلیمتری در بلوک شرق

اولین مدل این سامانه در سال 1951 طراحی و در 1955 در ارتش روسیه وارد خدمت شد و برای نخستین بار نیز در رژه سال 1957 ارتش سرخ در مسکو مشاهده شد.

این سامانه در خطوط مقدم لشگرهای تانک و موتوریزه ارتش شوروی سابق مورد استفاده قرار گرفت؛ اما بعدها توسط سامانه موثرتر و پیشرفته تر ZSU-23-4 جایگزین شد.

نظر شما
پربیننده ها