طرح‌های ابتکاری و فناوری‌های نوین در ناجا:

طراحی و ساخت بمب انفجاری دو منظوره آموزشی و جنگی

یکی از دانشجویان دانشکده علوم و فنون مرز اقدام به طراحی و ساخت بمب دو منظور آموزشی- جنگی کرده است. این بمب دو منظوره در دو بحث آموزش نیروهای نظامی و گروه‌های چک و خنثی‌سازی مؤثر است.
کد خبر: ۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱ - 03January 2014

طراحی و ساخت بمب انفجاری دو منظوره آموزشی و جنگی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پلیس به عنوان خط مقدم درگیری و مقابله با باندهای جرم و جنایت، سازمانهای تروریستی و اشرار نیازمند تجهیزاتی کارآمد و متناسب با تهدیدات است لذا تلاش برای بروز کردن فناوریهای سازمانهای امنیتی گامی بخصوص نیروی انتظامی موثر در تامین امنیت کشور است.

دانشگاه علوم انتظامی با دانشکدههای علوم وفنون انتظامی، علوم وفنون اطلاعات و آگاهی، فرماندهی و ستاد مرکز اموزش عالی عقیدتی سیاسی، علوم و فنون راهنمایی و رانندگی، علوم وفنون مرز، مرکز اموزش بین المللی پلیس، علوم و فنون اداری وپشتیـــبانی و مجتمع آموزش عالی زنان پلیس به عنوان یکی از مراکز اصلی تربیت نیروهای متخصص امنیتی، اقدامات فراوانی را در طراحی سامانههای مورد نیاز پلیس به انجام رسانده است.

در زیر به برخی از ابتکارهای دانش آموختگان دانشگاه علوم انتظامی ناجا اشاره می کنیم.

کیت تعیین هویت ژنتیکی انسان


یکی از نیازهای پلیس برای مقابله با مجرمان و هنجارشکنان ایجاد بانک اطلاعاتی DNA است. این بانکهای اطلاعاتی که با استخراج مولکول DNA به روشهای نوین از بافتهایی مثل خون، بزاق، مخاط دهان و پوست استخراج میشوند، در جهت شناسایی مجرمان، تشخیص دقیق شواهد باقی مانده در صحنههای جرم، کسب اطلاعات در خصوص وراثت و ... بسیار مفید و مؤثر هستند.

با توجه به اهمیت تشکیل بانکهای اطلاعاتی، کیتهای تعیین هویت ژنتیکی انسان در گذشته با هزینه بسیار بالا وارد میشدند اما در سالهای اخیر به کوشش و پژوهش سردار مجیدی رئیس بهداری کل ناجا و دکتر هادی شیرزاد، برای اولین بار این کیتها در ایران بومیسازی شدند و در پاییز سال 91 پس از آزمایش عملیاتی موفقیتآمیز، رونمایی شدند؛ کیتهای ایرانی تعیین هویت ژنتیکی انسان در حال حاضر مراحل نهایی تولید انبوه را طی میکنند.
 
سامانه هوشمند تیراندازی در شب
 
 
یکی از مشکلهای نیروی انتظامی در عرصه آموزش تیراندازی، فقدان ابزار کمک آموزشی خاص برای ارتقای تیراندازی در شب بود و تنها دستگاه موجود دراین حوزه نوعی تارگت شبانه بود که از کشور استرالیا در تعداد بسیار محدود توسط ارتش وارد شده بود.

پنج سال پیش با تلاش سرهنگ عزیزآبادی یکی از افسران زبده ناجا  اولین نسل از سامانههای هوشمند تیراندازی در شب اختراع شد و در سال جدید شاهد بهروزرسانی و تولید نسل سوم این سامانه در ناجا بودیم.
 
این سامانه جدید که حساس به سنسور (حسگر)های پیزوالکتریک میباشد قادر است گلولههای جنگی شلیک شده را دریافت نماید و در قبال شلیکهای صحیح عکسالعمل نشان دهد. این نسل از سامانههای هوشمند تیراندازی در شب، ضمن ارسال پیام به تیراندازان در خصوص میزان درستی شلیک آنان، تعداد گلولههای شلیک شده را نیز شمارش میکند.
 
طراحی دستگاه آشکارساز اثر کفش با استفاده از پرتوهای نوری
 
 

پروژه تحقیقات صنعتی «طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز اثر کفش با استفاده از پرتوهای نوری جهت استفاده در صحنه جرم» توسط حسین ترابزاده در دفتر تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا به اتمام رسید.
 
بر اساس این طرح، در بسیاری از موارد رد کفش بهعنوان تنها سرنخ حل یک پرونده محسوب میشود که صحنه جرم باقی میماند و ممکن است در بررسی صحنههای جرم با اتکا به روشهای سنتی و معمول نتوان این نوع از ادله را بهدرستی کشف، مستندسازی و جمعآوری کرد.
 
حال به لحاظ اینکه رد کفش باقی مانده روی اغلب سطوح غیر متخلخل نظیر کاشی سرامیک، پارکت، چوب، موزائیک و ... از ذرات بسیار ریز گرد و غبار تشکیل شده است میتوان با استفاده از دستگاههایی که قادر باشند نور خطی با زاویه کم و با شدت بالا تولید کنند به راحتی نسبت به کشف اینگونه از آثار اقدام کرد؛ در واقع هدف از انجام این تحقیق، ساخت چنین دستگاهی در داخل کشور است.
 
گفتنی است اهداف و کاربرد این پروژه ایجاد دانش فنی در داخل کشور بهمنظور تولید تجهیزات بررسی علمی صحنههای جرم، جلوگیری از واردات اینگونه تجهیزات و خروج ارز از کشور، همسویی با پلیسهای علمی پیشرفته دنیا، بررسی علمی و فنی نمونههای باقی مانده در صحنههای جرم، کشف علمی جرم در راستای اهداف راهبرد (استراتژی) پلیس آگاهی و تسریع در بررسی صحنههای جرم است.
 
طراحی و ساخت بمب انفجاری دو منظوره آموزشی و جنگی
 

یکی از دانشجویان دانشکده علوم و فنون مرز اقدام به طراحی و ساخت بمب دو منظور آموزشی- جنگی کرده است. این بمب دو منظوره که در دو بحث آموزش نیروهای نظامی و گروههای چک و خنثیسازی میتواند مؤثر باشد، توسط دانشجوی سال سوم دانشآموخته غلامعلی مرادی ساخته شده است.
 
مرادی که از نخبگان در بحث الکترونیک و طراحی تجهیزات پلیسی میباشد، این بمب را با چهار کاربرد ساعتی، کنترل (پایش) از راه دور، لرزشی و مغناطیسی طراحی کرده است.
 
سامانه آفند و پدافند شبانه
 

یکی از اختراعهای جدید معاونت تربیت و آموزش ناجا که بنا به سفارش مرزبانی ناجا ساخته شده است، سامانه آفند و پدافند شبانه میباشد که به منظور ارتقای آمادگی کارکنان پاسگاههای مرزی برای درگیریهای شبانه است.
 
این سامانه در حقیقت با طراحی یک رزمایش (مانور) مرزی، حملهای فرضی به پاسگاه را شبیهسازی مینماید و با آغاز این آفند، کارکنان حاضر در پاسگاهها باید بهسرعت وارد عمل شوند و به نقاطی که بهصورت لیزری توسط سامانه مشخص میشود تیراندازی میکنند و از این طریق قدرت تیراندازی و میزان آمادگی و هوشمندی خود را ارزیابی نمایند.

سامانه آفند و پدافند شبانه، چندی پیش در مرکز آموزش مرزبانی ناجا در مرزنآباد مورد آزمایش عملیات قرار گرفت و پس از موفقیت قرار است در پاسگاهها و اردوگاههای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
 
سیبل ترمیم شونده
 

یکی از طرحهای ابتکاری مرکز فناوری و تحقیقات معاونت تربیت و آموزش ناجا "سیبل ترمیم شونده" است.
طراحی این سیبل بهمنظور حذف کاغذ هدف صورت گرفت، نوعی خمیر پلیمری را که در هر نقطه کشور قابل استحصال میباشد جایگزین کاغذ سیبل نمود و تیرانداز پس از هر بار تیراندازی و روئت سیبل میتواند با دست کشیدن روی نقاطی که گلوله سوراخ نموده است، دوباره سیبل را قابل استفاده نماید.
 
بر اساس نتایج بهدست آمده از آزمایش عملیاتی این سیبل، کاربرد حدود یک هزار و ۴۰۰ گلوله بر هر سیبل ترمیم شونده میتواند شلیک کند و پس از پایان عمر خمیره آن را جمعآوری نماید و پس از مخلوط نمودن آن در یک مخلوطکن (میکسر)، دوباره خمیر را برای یک سیبل دیگری استفاده نماید.
 
این محصول در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۲ به شماره ۷۹۶۹۰ در اداره مالکیت صنعتی کشور ثبت گردیده است.
 
سلاح ناتوان کننده نوید (1)
 
سلاح ناتوان کننده نوید(۱) که در سال ۹۲ توسط ستواندوم غلامعلی مرادی ساخته شده است، قابلیت بهرهبرداری خاص در عملیات ویژه پلیس را دارد.
 
نحوه کار این سلاح بدین صورت است که الکترونهای جریان بالای دیسی که موجب ناتوانسازی شخص مجرم یا مجرمان میگردد، بهوسیله مولکولهای یونیزه شده آب با ترکیب شیمیایی خاصی تا فاصله معینی به بدن آنان منتقل میشود و با ایجاد فلج موقت در اندامها، عملیات ناتوانسازی فرد انجام میشود.
 
از جمله کاربردهای نوید(۱) استفاده از آن توسط پلیس در رهایی گروگان و بهکارگیری در برخورد با مجرمان مسلح به انواع سلاحها، یگانهای ویژه در پایش (کنترل) اجتماعات غیر قانونی، نیروهای مرزی در برخورد با ترددهای غیرمجاز، ناتوانسازی عاملان عملیات انتحاری، حفاظت از شخصیتها در برگزاری مراسمات خاص و... میباشد.
 
طاهره صفری طاهر
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار