امیر پوردستان خبر داد

رونمایی دستاوردهای جدید نزاجا در 25 فروردین/ اجرای17 رزمایش تخصصی در سال جاری

فرمانده نیروی زمینی ارتش از رونمایی چندین دستاورد جدید این نیرو در روز 25 فروردین خبر داد و گفت: نزاجا امسال 17 رزمایش تخصصی برگزار می‌کند.
کد خبر: ۷۷۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ - 11April 2016

رونمایی دستاوردهای جدید نزاجا در 25 فروردین/ اجرای17 رزمایش تخصصی در سال جاری

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه 29 فروردین (روز ارتش) و بهمنظور تشریح فعالیتهای آتی نزاجا و معرفی دستاوردهای جدید این نیرو برگزار شد، اظهار داشت: 29 فروردین روزی است که امام(ره) با فرمان تاریخی خود حیات دوبارهای به ارتش بخشید و اجازه انحلال آن را نداد.

وی افزد: امام(ره) با این تدبیر باعث شد تا ارتش به اقیانوس بیکران ملت پیوند بخورد و به یک ارتش ملی و اسلامی تبدیل شود؛ ارتش هم پاسخ اعتماد حضرت امام(ره) را در آن روزهای آغازین انقلاب و همچنین جنگ تحمیلی به نحو احسن داد.

فرمانده نزاجا با اشاره به خدمات ارتش در روزهای آغازی انقلاب اسلامی گفت: اولین اقدام ارتش کمک به تشکیل سپاه پاسداران بود و همانطور که به یاد داریم یکی از افسران شایسته ارتش به نام سروان کلاهدوز بهعنوان قائممقام سپاه پاسداران منصوب شد و شهید نامجو که بعنوان یکی از نیروهای ارشد ارتش بود افسران انقلابی ارتش را شناسایی میکرد و به آقای کلاهدوز معرفی و ایشان آنان را در مسولیتهای مختلف سپاه پاسداران می گماردند.

امیر پوردستان در ادامه گفت: دومین اقدام ارتش در روزهای آغازین انقلاب این بود که آقای کلاهدوز نیز جوانان مومن و انقلابی را شناسایی و جهت گذراندن دوره های تخصصی نظامی گری به دانشگاه افسری امام علی(ع) معرفی میکرد.

وی با اشاره به تلاشهای هستههای تروریستی در روزهای آغازین انقلاب اظهار داشت: دشمن برای اینکه نهال انقلاب را از بین ببرد گروههای مختلفی را تشویق و تجهیز کرد؛ تا با اقدامات خرابکارانه بمبگذاری و تروریستی نهال نوپای انقلاب را از بین ببرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش یادآور شد: در آن دوران که سپاه پاسداران در حال شکلگیری، بیشترین وقت خود را صرف مقابله با این هستههای تروریستی میکرد، ارتش جمهوری انقلابی در ساماندهی غائله کردستان، مریوان و سنندج حضور غیرتمندانه داشت و در همین مدت کوتاه 2 هزار شهید را تقدیم انقلاب کرد؛ که 44 نفر آن از خلبانان و کمکخلبانهای هوانیروز بودند.

امیر پوردستان در ادامه به برنامههای ارتش جمهوری اسلامی در آستانه روز 29 فروردین اشاره کرد و افزود: در روزهای عادی دیدار با خانوادههای معظم شهدا، دیدار با جانبازان قطع نخاعی در آسایشگاهها، تجلیل از جانبازان و آزادگان و پیشکسوتان دفاع مقدس، برگزاری مسابقات ورزشی در تمامی گروههای سازمانی، برگزاری مسابقات قرآنی، حدیث و اذانگویی در سطح نیرو، برگزاری جشن سربازی و تجلیل از مقام سرباز، برگزاری صبحگاه مشترک، دیدار با وابستگان نظامی کشورهای دوست و همسایه و همچنین در روز چهارشنبه 25 فروردین مراسمی از رونمایی از دستاوردهای نزاجا را در مرکز پشتیبانی و آموزش این نیرو داریم.

وی اضافه کرد: 29 فروردین مراسم رژه یگانهای مختلف ارتش را در مقابل حرم حضرت امام راحل(ره) با حضور رئیس جمهور خواهیم داشت؛ که در این مراسم رژه یگانهای پیاده و موتوری، و همچنین رژه هوایی را با بخش وسیعی از بالگردهای هوانیروز و همچنین استفاده از ظرفیت جنگندههای نهاجا را خواهیم داشت. همچنین یگانهای شناور نزاجا در این مراسم از جلوی جایگاه رژه خواهند رفت.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در خصوص رزمایشهای نیروی زمینی ارتش در سال 95 نیز اظهار داشت: ارتش سرمایهگذاری اصلی خود را بر روی آموزشهای عملی قرار داده است؛ که بسیاری از آنها در غالب تمرینات بر روی نقشه یا تمرین پاسگاه فرماندهی و یا تمرین صحرایی است.

* رزمایشهای نزاجا در سال 95

امیر پوردستان ادامه داد: اما در رزمایشهای نیروی زمینی که در سطح تیپ اجرا میشوند 13 مورد تمرین بر روی نقشه، 14 مورد تمرین پاسگاه فرماندهی و بین 300 تا 400 مورد تمرینهای صحرایی داریم.

وی افزود: در سال 95 نیروی زمینی ارتش 4 مورد رزمایش بزرگ را در سطح یگانهای مختلف خود برگزار میکند؛ که اولین آن در سوم خرداد ماه با نام بیتالمقدس در منطقه عمومی اصفهان برگزار میشود؛ که فضای این رزمایش دفاعی و امنیتی بوده و متناسب با تهدیدات تدوین شده است.

فرمانده نزاجا اضافه کرد: همچنین در سال جاری 17 مورد رزمایش تخصصی را در حوزههای موشکی، مهندسی و مهندسی رزمی، پهپادی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، هوانیروز، رهایی گروگان و فرماندهی کنترل اجرا خواهیم کرد.

امیر پوردستان تصریح کرد: در حوزه بحران و مقابله با بلایای طبیعی نیز 5 مورد رزمایش را با شرکت آتشنشانی و هلال احمر برگزار میکنیم. همچنین در حوزه بهداشت و درمان هم 5 مورد رزمایش را با محوریت جابجایی مصدومان و استفاده از ظرفیتهای بالگردی در این رابطه برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه درخصوص دستاوردهایی که در 25 فروردین ماه از آنان رونمایی می شود، گفت: در این رابطه سامانه پدافند هوایی "بهمن" را با کالیبر 57 میلیمتر داریم که در گذشته بر روی نفربرهای شنیدار نصب بود؛ اما امروز این سامانه بهصورت خودکششی در آمده و به رادارهای "باند ایکس" مجهز شده و قابلیت شبکه شدن را داراست؛ همچنین این سامانه از تحرک بیشتری نسبت به قبل در میدان رزم برخوردار است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش بیان کرد: خودروی تاکتیکی 6*6 "کیان" که کاملا بومی بوده و توسط جهاد و خوکفایی نزاجا از صفر تا صد آن ساخته شده است؛ قابلیت حمل توپهای کششی و خودکششی را دارد و در روز چهارشنبه از آن رونمایی خواهد شد. همچنین خودروی تجسسی (ان آر بی سی شهرام) که همچون یک آزمایشگاه متحرک در صحنه رزم عمل می کند، توسط جوانان متخصص نزاجا طراحی و ساخته شده  در 25 فروردین رونمایی خواهد شد.

* بازگشت غولهای آهنین نزاجا به یکان های زرهی

امیر پوردستان ادامه داد: با توجه به اینکه نیروی زمینی ظرفیت قابل توجهی از تانکهای چیفتن را در اختیار دارد که بسیاری از آنها مورد تعمیر و بهینهسازی قرار گرفتهاند، این تانکها در روز 25 فروردین به یگانهای عملیاتی نزاجا تحویل داده میشود.

وی همچنین افزود: روز 25 فروردین از انواع خودروهای سبک، نیمهسبک و نیمهسنگین و همچنین خودروهای تانکبر رونمایی خواهد شد. همچنین سلاح تکتیرانداز کالیبر 7.62 که دوربینهای دید در شب و دید در روز بر روی آن نصب شده است، نیز در این مراسم رونمایی میشود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به آمادگی نیروی زمینی در مقابله با تهدیدات احتمالی مرزی، گفت: برخی از کشورهای منطقه میخواهند تهدید گروههای تروریستی را به مرزهای ما بکشانند؛ اما مرزهای ما امروز در امنیت کامل به سر می برند.

* انهدام عناصر داعش در نزدیکی مرزهای ایران

امیر پوردستان همچنین از آمادگی نزاجا در مواجهه با تروریستها خبر داد و بیان کرد: اسفند ماه سال گذشته یک گروه از عناصر داعش به مرزهای کشورمان نزدیک شد؛ که با آنها مقابله کرده و 2 نفر که با جلیقه انتحاری آمده بودند را ازبین بردیم.

وی درخصوص حضور نیروهای ارتش در سوریه نیز گفت: حضور ما در سوریه مستشاری و بنا به درخواست دولت سوریه است و در واقع حضور نزاجا بهعنوان یک یگان عملیاتی در سوریه سندیت ندارد.

فرمانده نزاجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام یگانی جهت مقابله با داعش گفت: ما داعش را در حدی نمیبینیم که بخواهیم برای مقابله با آن یگان عملیاتی اعزام کنیم؛ اما وظیفه خودمان میدانیم این تهدید را بهطور کامل مورد شناسایی قرار دهیم.

امیر پوردستان در خصوص افزایش توان برخی یگانهای عملیاتی نزاجا نیز اظهار داشت: در سال گذشته توان بالگردی نزاجا افزایش یافته و همچنین گردانهای واکنش سریع تشکیل شده است؛ همچنین در حوزه مهمات پرتابی و هوشمند نیز تولیدات کاملا بومی داشتهایم.

وی درخصوص رونمایی و بکارگیری تانک جدید «کرار» در سطح نیروهای زمینی ارتش و سپاه گفت: این تانک ظرف یکی دو ماه آینده رونمایی شده و در دو نیروی زمینی ارتش و سپاه مورد استفاده قرار میگیرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در پایان تأکید کرد: ما از تمامی ظرفیتهای موجود در نقاط مختلف دنیا جهت تکمیل ظرفیت دفاعی خود استفاده خواهیم کرد و مسئله خرید تانک T-90 را هم که در ستاد کل نیروهای مسلح مطرح شده در دستور کار قرار دادهایم؛ هرچند آمریکاییها در این باره یاوهگویی میکنند، اما حرفهای آنها برای ما اهمیتی ندارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار