یادداشت؛

ترسیم نقشه راه دریایی ایران در اندونزی/ دریامحوری نگاه اصلی نیروهای مسلح

نشست بین‌المللی امنیت دریایی با هدف بررسی تهدیدات امنیتی و ایمنی دریایی، از امروز آغاز می‌شود و با کلاس جهانی که خواهد داشت می‌تواند منجر به ارتقاء توان نیروی دریایی راهبردی ایران شود.
کد خبر: ۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸ - 09December 2013

ترسیم نقشه راه دریایی ایران در اندونزی/ دریامحوری نگاه اصلی نیروهای مسلح

نشست بینالمللی امنیت دریایی همانند سنوات گذشته با حضور هیئتی از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از 18 آذرماه در اندونزی برگزار میشود. امیردریادار "حبیبالله سیاری" فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به همراه تعدادی از مقامات ارتش و نیروی دریایی از ایران در این نشست بینالمللی شرکت میکند.

نشست بینالمللی امنیت دریایی با حضور فرماندهان نیروی دریایی 17 کشور از قارههای مختلف و 20 نماینده نیروی دریایی کشورهای جهان به مدت 3 روز تا 21 آذرماه در شهر جاکارتا ادامه خواهد داشت. روابطعمومی نیروی دریایی ارتش این طور به رسانهها گزارش داده است که در این نشست اعضاء و ناظران سمپوزیوم دریایی غرب پاسفیک و سمپوزیوم دریایی اقیانوس هند به همراه کشورهای منطقه که دارای منافع مشترکی در این منطقه بوده و در امنیت و پیشرفت این منطقه تأثیرگذار هستند، شرکت خواهند کرد.

موضوع سخنرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به همراه 9 نفر از فرماندهان نیروی دریایی و تعدادی از شخصیتهای دانشگاهی در این نشست حضور پیدا میکند، "نیروی دریایی معقول، فاکتور کلیدی استقرار امنیت دریایی" است.

"رضا مهرعطا" کارشناس ارشد مطالعات بین الملل و پژوهشگر مسائل راهبردی دریایی یادداشتی را پیرامون برگزاری این نشست و اهدافی که قرار است در آن دنبال شود در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داد که متن آن در ذیل آمده است:

نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران توسط فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیتالله امام خامنهای(مدظلهالعالی) از دهه 80 به بعد مطرح شد. ایشان تأکید داشتند نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران باید به آبهای بینالمللی نفوذ پیدا کند. در واقع ضرورت حضور نیروی دریایی راهبردی در آبهای آزاد تأکیدی بود که معظمله برای قدرتنمایی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریاها داشتند. یکی از دلایل این اهمیت، وجود ژئوپولتیک دریایی جمهوری اسلامی به خاطر داشتن سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان و تقریباً ابتدای اقیانوس هند، میباشد. این تأکیدات به خاطر پتانسیل ژئوپولتیک جمهوری اسلامی ایران است. چرا که یک امر لازم و بدیهی است که جمهوری اسلامی خودش را به استانداردهای بینالمللی در سطح نیروی دریایی کشورهای جهان برساند. خصوصاً پس از حضور قدرتمندانه نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد، شمال اقیانوس هند و در واقع درگیری با دزدان دریایی و غلبه بر آنها این امر بیشتر نموده پیدا کرده است، تا جمهوری اسلامی بتواند در حوزه دریایی حضور مقتدرانه داشته باشد. این حضور مقتدرانه میتواند ظرفیت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد و بتواند با وجود آن ژئوپولتیک دریایی، قدرتنمایی خود را به رخ منطقه بکشاند. البته این حرکت میتواند برای ایران بازدارندگی دریایی هم تولید کند که به واسطه آن، بتوانیم اقتدار خودمان را حتی در صحنه دیپلماسی و سیاست خارجی را به رخ خاورمیانه بکشانیم. چون حقیقتاً ابزار و توان نظامی یک اهرم و عاملی برای قدرت در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی محسوب میشود. لذا در واقع حضور نیروی دریایی جمهوری اسلامی و نمایندگانی از کشورمان در این نشست میتواند استانداردهای دریاییمان را در حوزه نظامی افزایش دهد و به واسطه این استانداردها یک آیندهنگری برای نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران ترسیم کند.

کلاس جهانی و دریامحوری نیروهای مسلح

کلاس جهانی که جزو محور اصلی این نشست بینالمللی میباشد بدون شک میتواند ظرفیت ما را افزایش دهد و این توان را در نیروی دریایی راهبردی و کارکنان این نیرو بوجود آورد که براساس این، توان خودشان را به ظرفیت لازم برسانند. البته دستیابی به این مهم مستلزم آن است که یک مقدار نگاه نیروهای مسلح به سمت دریامحوری برود. با توجه به ظرفیت بالایی که ما در حوزه دریا و سواحل طولانی خلیج فارس و دریای عمان داریم باید به واسطه این ظرفیت بالا، خودمان را به آن کلاس جهانی برسانیم. لذا یک امر بدیهی و طبیعی است که حرکت نیروی دریایی جمهوری اسلامی به این سمت و سو هدایت شود. مهمتر از آن، همه کشورهای حاشیهای خلیج فارس به دنبال این هستند که اقتدار نیروی دریاییشان را افزایش دهند، ولیکن آنها پتانسیل ژئوپولتیک ما را ندارند. ولی جمهوری اسلامی با داشتن این ژئوپولتیک قابل قیاس با امارات، قطر یا بحرین که سواحل کوچکی دارند، نیست. در واقع ظرفیت بالای موجود در سواحل طولانی میطلبد که نگاه نیروهای مسلح، صرف دریامحور باشد و به کلاس جهانی توأمان بیندیشد. که براساس آن، نیروهای مسلح بر توان و ظرفیت نظامی خود در حوزه دریا بیفزایند.

ترسیم نقشه راه و افزایش قدرت دریایی در اندونزی

دستاوردی که باید نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از این نشست داشته باشد، مقایسه قدرت، ابتکار و قدرت نیروی خود براساس استاندارد جهانی است. یعنی مسافران اندونزی باید به این مهم دست یابند که بنا بر ظرفیتهای بومی، پتانسیل و ظرفیتهای جمهوری اسلامی، نیروی دریایی ما تجهیزات خودش را افزایش دهد. همچنین به واسطه این مهم میتوان در آینده نقشه راهی ترسیم کرد تا قدرت دریایی خودمان را ارتقاء دهیم. بنابراین استاندارد جهانی میتواند قدرت ما را حتی در منطقه اقیانوس هند و حوزه خلیج فارس افزایش دهد و در حوزه دریایی یک مدعی بلامنازع باشیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار