دفاع پرس بررسی می کند؛

براندازی در ایران با برنامه های بشر دوستانه

آمریکا قصد دارد برنامه های براندازی خود را در ایران و سایر کشورها در قالب برنامه های به اصطلاح بشر دوستانه که توسط آژانس توسعه بین المللی آمریکا دنبال می شود، به اجرا برساند.
کد خبر: ۷۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶ - 08March 2016

براندازی در ایران با برنامه های بشر دوستانه

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس-رحیم محمدی؛ چندی پیش عکسی منتشر شد که در آن اعضای گروه تروریستی داعش در چادری که آرم «USAID» بر دیواره های آن حک شده بود، عکس یادگاری گرفته بودند به همین خاطر برای آگاهی از اینکه آرم مورد اشاره مربوط به کدام سازمان می شود، گزارشی را تهیه کردیم که در آن ماهیت USAID تا حدودی روشن شده است.   

آژانس توسعه بین المللی آمریکا United States Agency for International Development که به اختصار USAID نامیده می شود، در سال ۱۹۶۱ به دستور جان اف کندی، اداره ICA راه اندازی شد که پس از آن در سال 2009 رسما به عنوان آژانس همکار با وزارت امورخارجه و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا معرفی و نام USAID را بخود گرفت؛ لذا از این تاریخ کار خود را از دفتر مرکزی واقع در واشنگتن و نیز حدود 88 دفتر در سراسر جهان، رسماً آغاز کرد.  

تصویر لو رفته تروریست های داعش در چادر USAID

برای شروع به کار چهار برنامه برای USAID تعریف شد که عبارتند از: توسعه کمک به کشورها، جلوگیری از تخریب، کمک برای کشورهای فقیر که مردمان آن تلاش میورزند تا از گرسنگی فرار کرده و صاحب زندگی بهتر شوند و توسعه و اصلاحات دموکراسی در ممالک جهان.

این آژانس زمانی که در سال 2009 با وزارت امورخارجه و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا همکاری خود را آغاز کرد، براساس اطلاعات منتشر شده تعداد کارکنان آن حدود 7904 نفر بود که تعداد 1580 نفر از افسران سرویس های خارجی، 1222 نفر به صورت مستقیم، 4235 نفر از اتباع دیگر کشورها (نیروی بومی کشور میزبان) و حدود 867 نفر هم به صورت غیر مستقیم با آن همکاری می کردند.

بودجه فعالیت های آژانس هم که در راستای قدرت هوشمند ایالات متحده هزینه می شود، توسط کنگره تصویب شده و در اختیار آن قرار می گیرد. بدین ترتیب آژانس موظف است هر ساله عملکرد و هزینه های جاری خود را در گزارشی به کنگره تحویل دهد.       

اما حقیقت ماجرا چیز دیگری بود! آمریکا از طریق USAID قصد نفوذ نرم به کشورهای هدف را داشت تا منافع خود را در این کشورها باز تعریف کرده و بدون جنگ، این کشورها را همسو با خود نگاه دارد و برای تحقق این هدف، فعالیت های خود را در قالب همکاری نزدیک با NGO سازمانهای خصوصی داوطلب، دانشگاهها، شرکتهای آمریکایی، سازمان های بینالمللی، آژانسهای ایالات متحده و دیگر دولتها پی گیری می کند.

اگر چه این اداره در سایت خود فعالیت هایی که انجام می دهد را به اصطلاح در راستای اقدامات بشر دوستانه مانند ارایه خدمات ویژه ای در افغانستان برای آموزش به زنان افغان و اعطای کمک های مالی به مبلغ یکصدهزار دلار به صورت هر سه ماه یکبار به شهرداری «قندوز»، ذکر می کند ولی در حقیقت آنچه در افغانستان انجام می دهد در راستای اسلام زدایی از این کشور است.

البته نمونه های دیگری از دخالت های این اداره در دیگر کشورها وجود دارد که در ادامه به نمونه هایی از آن اشاره می شود:

بولیوی: پس از آنکه آژانس توسعه بینالمللی آمریکا از کمپینهایی که علیه «اوو مورالس» رئیسجمهور دولت منتخب این کشور به راه افتاده بود، حمایت کرد، مشخص شد سازمان مذکور 85 میلیون دلار در قالب کمکهای مالی در بولیوی هزینه کرده و از پیوندهای محکمی با جداییطلبان منطقه ثروتمند «سانتاکروز» که به طور سنتی مخالف «اوو مورالس»هستند، برخوردار است.

نکته جالب اینکه پس از اخراج آژانس توسعه بینالمللی آمریکا از بولیوی منطقه «سانتاکروز» برای اولین بار به «اوو مورالس» رأی داد که این امر به احتمال زیاد نشاندهنده کاهش نفوذ سازمان مذکور در این منطقه است.

اکوادور: به دلیل فعالیت های مداخله جویانه این اداره در اکوادور، دولت این کشور اعلام کرد که موسسه USAID باید کلیه فعالیتهای جدید خود را متوقف و از گسترش پروژههای موجود در اکوادور خودداری کند به همین خاطر «گابریلا روسرو» رئیس آژانس همکاری بینالمللی اکوادور با ارسال نامهای به سفارت آمریکا خواستار خروج همه کارمندان این موسسه از خاک این کشور شده بود.

کوبا: در سال ۲۰۱۴ برملا شد که اداره USAID به مدت دو سال برنامه های خود را که تحت پوشش «برنامه های سلامت و مدنی» انجام می داد، به صورت محرمانه یک شبکه اجتماعی شبیه «توئیتر» را برای ایجاد نا آرامی در کوبا راهانداخته اما این اقدام با فعالیت هایی که دولت کوبا انجام داد منجر به شکست تحقیرآمیزی برای شرکت شد.

کشورهای مشترک المنافع: یکی دیگر از برنامه مورد حمایت اداره توسعه بین المللی ایالات متحده تلاش برای سرنگونی دولت صربستان در سال 2000 بود؛ البته مشابهه این اقدام در گرجستان، بلاروس و اکراین نیز انجام شد.

اسنادی که اخیراً توسط دولت ونزوئلا منتشر شده نشان میدهد که آژانس توسعه بینالمللی آمریکا در زمینه تأمین مالی و همکاری با افراد و گروههایی که در سال 2002 دست به کودتا علیه «هوگو چاوز» رئیسجمهور ونزوئلا زدند نقش مهمی ایفا کرده است.

ونزوئلا: اسناد منتشره توسط ویکیلیکس در ماه نوامبر 2006 مخالفت آژانس مذکور با دولت ونزوئلا را نشان میدهند: این سند نشان می دهد «هوگو چاوز در طول 8 سالی که در رأس قدرت قرار داشته به صورت سازمانیافته نهادهای دموکراتیک و حاکمیتی را از بین برده است. اهداف برنامه آژانس توسعه بینالمللی آمریکا، دفتر نوآوریهای تحولی در ونزوئلا بر تقویت نهادهای دموکراتیک از طریق همکاری با بخشهای مختلف جامعه ونزوئلا متمرکزند.»

یکی دیگر از اسناد منتشره توسط ویکیلیکس نشان میدهد که آژانس مذکور در دوران ریاست جمهوری «اوباما» به طور علنی از مخالفانی که عامل بیثباتی در ونزوئلا بودند حمایت کرده است. این سند که متعلق به وزارت امور خارجه آمریکاست و مربوط به نوامبر 2006 است نشان میدهد که چگونه آژانس توسعه بینالمللی آمریکا در تضعیف («تقویت») فعالیتهای دموکراتیک دست داشته است:

«در ماه اوت 2004 آقای سفیر، راهبرد آمریکا برای هدایت فعالیتهای سفارتخانه این کشور در ونزوئلا را برای دوره زمانی 2004-2006 ترسیم کرد (مشخصاً دوره زمانی بین برگزاری همهپرسی و انتخابات ریاست جمهوری سال 2006).

تصویر لو رفته تروریست های داعش در چادر USAID

این راهبرد حاوی پنج نکته 1) تقویت نهادهای دموکراتیک 2) نفوذ در پایگاه سیاسی «چاوز» 3) ایجاد شکاف در ایدئولوژی هواداران «چاوز» 4) حفاظت از کسبوکارهای مهم آمریکایی 5) منزوی ساختن «چاوز» در سطح بینالمللی»، است.

اسنادی که اخیراً توسط دولت ونزوئلا منتشر شده نشان میدهد که آژانس توسعه بینالمللی آمریکا در زمینه تأمین مالی و همکاری با افراد و گروههایی که در سال 2002 دست به کودتا علیه «هوگو چاوز» رئیسجمهور ونزوئلا زدند نقش مهمی ایفا کرده است.

اسناد منتشره توسط ویکیلیکس در ماه نوامبر 2006 نیز مخالفت آژانس مذکور با دولت ونزوئلا را نشان میدهد که آژانس مذکور در دوران ریاست جمهوری «اوباما» به طور علنی از مخالفانی که عامل بیثباتی در ونزوئلا بودند حمایت کرده است.

این سند که متعلق به وزارت امور خارجه آمریکاست و مربوط به نوامبر 2006 است، بیان می کند که چگونه آژانس توسعه بینالمللی آمریکا در تضعیف فعالیتهای دموکراتیک این کشور دست داشته است: «در ماه اوت 2004 آقای سفیر، راهبرد آمریکا برای هدایت فعالیتهای سفارتخانه این کشور در ونزوئلا را برای دوره زمانی 2004-2006 میلادی (مشخصاً دوره زمانی بین برگزاری همهپرسی و انتخابات ریاست جمهوری سال 2006) ترسیم کرد؛ این راهبرد حاوی پنج نکته 1) تقویت نهادهای دموکراتیک 2) نفوذ در پایگاه سیاسی «چاوز» 3) ایجاد شکاف در ایدئولوژی هواداران «چاوز» 4) حفاظت از کسبوکارهای مهم آمریکایی 5) منزوی ساختن «چاوز» در سطح بینالمللی» بود.

بعداً فاش شد که معترضان به چاوز دریافتکنندگان کمکهای این آژانس بودند؛ همچنین فاش شد که شرکای آژانس در پنجمین شهر بزرگ ونزوئلا، یعنی شهر «بارکیسیمتو» قصد داشتند شهر را به تعطیلی بکشانند.

در حال حاضر rajiv-shah رییس اداره USAID است

هنگ کنگ: در هنگ کنگ نیز این شرکت طرحی به نام «اشغال مرکزی جنبش» یا «انقلاب چتر» را دنبال می کرد و برای این منظور از آقای «ونگ» سرمایه دار چینی که با سفارت آمریکا در هنگ کنگ ارتباط مستقیم داشت، استفاده می کرد اما در اینجا نیز همانند کوبا با شکست مواجه شدند.

سوریه: اداره USAID در سوریه نیز با ایجاد آشوب های شهری باعث شده تا این کشور حدود پنج سال درگیر جنگ داخلی همانند آنچه در تایلند وجود دارد، شود.  

پاکستان: اداره توسعه بینالمللی آمریکا در جولای 2011 میلادی برای کمک به احزاب سیاسی جهت نقش مؤثرتر و پاسخ به نگرانیهای محلی، کمک 21.5 میلیون دلاری به پاکستان اختصاص داد اما  دفتر بازرس کل آمریکا (OIG) در گزارشی فاش کرد که این برنامه شکست خورده است.

ایران: این شرکت در ایران نیز سعی داشت طی سال 88 به بهانه اعتراض های ناشی از نتایج انتخابات، گروه هایی که با جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند و یا گروهایی که دل در گرو حمایت آمریکا داشتند، نسبت به تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

حتی درباره تلگرام هم شایعاتی بر همکاری این نرم افزار با اداره USAID وجود دارد به همین خاطر دولت خواهان انتقال بخشی از سرور تلگرام به ایران شده که تاکنون با این درخواست مخالفت شده است.

ساخت فیلم ضد ایرانی 300 و نشان دادن تصویری شیطانی از ایرانیان نیز یکی از پروژه های سینمایی بود که با کمک  اداره USAID ساخته شد.

از سوی دیگر این اداره برای پی گیری بر نامه های خود دو «مدرسه الف» و «مدرسه کارآفرینی خ» را با انگیزه شبکهسازی و مهندسی اجتماعی جوامع زنان، معلمان و گروههای هدف مورد نظر آمریکا در ایران، از سال 1388 با بکارگیری مجموعهای از نیروهای بومی با مدیریت رسمی آمریکایی تشکیل داده است.

این دو مدرسه و چند نهاد به ظاهر مردمی دیگر بر اساس مستنداتی غیر قابل انکار با حمایت تشکیلاتی و بودجه مرکزی به نام «بنیاد اوراسیا» در کشور شکل گرفته و اکنون به واسطه اجرای دقیق جزوات و برنامههای نهادهای آمریکایی وابسته به وزارت خارجه آمریکا، متاسفانه در پارهای از موارد با حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران از ضریب نفوذ مناسبی نیز در اقشار مورد نظر برخوردار شدهاند.

از برگزاری جلسات حل تعارض و ترویج فرهنگ صلح که در نهادهای فراماسونری جهانی مفاهیم آن کلاسهبندی شده است برای معلمان و دانشجویان ایرانی، تا حمایت از تشکیل بنگاههای اقتصادی به نام کارآفرینی با هدف شبکهسازی اقتصادی و سرپرستی مجموعههایی قابل پایش در حوزه اقتصاد برای زنان سرپرست خانوار و مهاجرین روستایی! همه این موارد اقداماتی هوشمندانه است که با هدف فرهنگسازی و ایجاد تغییراتی بنیادین در سیاست و اقتصاد و فرهنگ جامعه ایرانی توسط این مراکز صورت گرفته و کماکان در حال انجام است.

«بنیاد اوراسیا» به عنوان نهادی که مدیریت تغذیه فکری و ساختاری و تزریق مالی پروژههای مدارس ذکر شده را برعهده دارد بر اساس اذعان صریح خود، وابسته به «آژانس توسعه بین المللی آمریکا» است.

گفتنی است پیش از این «کیهان» در خبری سفر سفیران غیررسمی «آژانس توسعه بینالمللی آمریکا» با دعوت رسمی وزارت خارجه و به میزبانی «دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی» به ایران را مطرح کرده بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار