موسیقی انقلاب و دفاع مقدس/ 2

منتظری: حوزه موسیقی و سرود نیازمند تعریف الگوی مفهومی است/ لزوم روشن شدن مرزهای فقهی در موسیقی

رئیس سازمان بسیج هنرمندان، تعریف الگوی مفهومی در حوزه موسیقی و سرود را اولین قدم برای فعالیت در این عرصه عنوان کرد و گفت: برای فعالیت جدی در این عرصه، تعریف مدل مفهومی از سرود و موسیقی در حوزه ارزش‌های اسلامی ضروری است.
کد خبر: ۷۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳ - 14February 2016

منتظری: حوزه موسیقی و سرود نیازمند تعریف الگوی مفهومی است/ لزوم روشن شدن مرزهای فقهی در موسیقی

غلامرضا منتظری رئیس سازمان بسیج هنرمندان در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به سیاستهای این سازمان در حوزه موسیقی گفت: در حوزه موسیقی، مسیری طولانی در پیش رو است، پس باید با فراهم کردن الزامات این حرکت، کاملاً هوشمندانه در این مسیر ورود پیدا کرد.

وی تعریف الگوی مفهومی در حوزه موسیقی و سرود را اولین قدم برای فعالیت در این عرصه عنوان کرد و گفت: برای فعالیت جدی در این عرصه چند نکته حائز اهمیت است. تعریف مدل مفهومی از سرود و موسیقی در حوزه ارزش های اسلامی ضروری است که وجود ندارد و ابهاماتی در همه حوزه های موسیقی وجود دارد. جاهایی سلیقه به جای اصول، حکم فرما میشود که برای این کار اولین قدم شناسایی اعضای اتاق فکر است، این کار برای رسیدن به یک مدل در جهت مبنا قرار دادن حرکت است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان خاطرنشان کرد: ما در این مدل به چند موضوع به عنوان پایه توجه خواهیم کرد. نکته اول رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است؛ چرا که بسیج، نهادی برآمده از انقلاب است و خود را پیشگام ولایت مداری میداند. پس در عرصه هنر هر قدمی برمی دارد در آن مسیر است. برای ترسیم این مدل، رهنمودهای حضرت امام و رهبر معظم انقلاب مورد مطالعه و پژوهش قرار خواهند گرفت.

منتظری در ادامه به ضرورت روشن شدن فقه هنر اشاره کرد و گفت: ارائه تصویر روشن از فقه هنر و موسیقی یکی از ضروری ترین اقداماتی است که باید انجام گیرد و در همین راستا با برخی از علمای حوزه، گفتگوهایی داشتهایم و در حال آماده ساختن مقدمات برگزاری اولین همایش علمی کاربردی برای رسیدن به این مقصد هستیم. بسیج هنرمندان برای کمک گرفتن از پژوهشگران عرصه های ادبی و هنری حوزه میزبان محققین و پژوهشگران خواهد بود.

وی پاسخ به شاخصههای هنر انقلاب را هدف این هم اندیشی عنوان کرد و بیان داشت: این همایش پاسخ به شاخصه های هنر انقلاب در همه حوزههای هنری را در دستور کار خود قرار خواهد داد. اگر بتوانیم این دو قدم را به موازات هم برداریم قدم سوم، ترسیم آن مدل نهایی است. هم از یافتههای پژوهشی میشود استفاده کرد و هم از اتاق فکری که دارای تجربه در حوزه موسیقی است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان اظهار کرد: قرار نیست ما در عرصه فرهنگ و هنر کاری مشابه با وزارت ارشاد داشته باشیم چرا که آنها ماموریتهای خاصی دارند و به همه کسانی که زیر چتر نظام زندگی میکنند باید با رعایت اصول، خدمات دهند، اما ماموریت ما به نسبت آنها خاص تر است. ماموریت ما با تاکید بر جذب حداکثری، تمرکز بر تولیداتی است که پاسخگوی نیازهای انقلاب و نیازهای دفاع مقدس و پایداری ملت باشد.

منتظری با تاکید بر لزوم همپوشانی در حوزه های مشترک دستگاههای فرهنگی گفت: ما در بخشهای مختلف با وزارت ارشاد و حوزه هنری وجه اشتراک داریم و خواستاریم در وجه مشترک به هم کمک کنیم. ما نمیتوانیم از بخش تاثیرگذار در انقلاب غفلت کنیم و آرام آرام باید تولیداتی را شروع کنیم تا پاسخی شایسته به نیازهای هنری مردم داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز موسیقی در بسیج عنوان کرد: اولویت ما در بسیج در حوزه سرودها و نغمهها است. قرار نیست در بسیج همانند وزارت ارشاد که ماموریت پرداختن به موسیقی دارد گروه سمفونیک راه اندازی کنیم. ماموریت ما تولید آثار موسیقیایی متناسب با ارزشهای انقلاب اسلامی است، ما محدودیتها را باور داریم چرا که مطابق با اهداف ماست. محدودیتهای موسیقی به معنی خط کشی و ورود ممنوع نیست. مهم، برداشتن قدم است که به سمت اهداف پیشروی داشته باشد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان افزود: در حوزه سینما و نمایش هم در بسیج مشکلاتی وجود دارد ولی در رشتههای مختلف تجسمی محدودیت و مرزبندی در بسیج نیست. بیشتر حساسیتها برای فعالیت هنری در بسیج مربوط به موسیقی است به دلیل اینکه مرزهای فقهی باید روشن شود تا سیلقه به جای اصول حکم فرما نشود و این هم میطلبد تا علمای حوزههای علمیه با رویکرد جهادی ورود پیدا کنند و نقاط مبهم را روشن کنند و حداقل مسیر حرکت ما در حوزه موسیقی را تعریف کنند.

منتظری تاکید کرد: خط قرمز کشیدن بر حوزه موسیقی شدنی نیست، موسیقی با زندگی انسان آمیخته شده است، اگر موسیقی را از یک سریال حذف کنیم دچار افت خواهد شد و کشش را برای جامعه هدف نخواهد داشت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار