فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خبر داد:

"سماوات" با قابلیت اتصال به ۶ سامانه توپخانه‌ای وارد پدافند هوایی شد

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از ورود سیستم توپخانه‌ای هوشمند کنترل دو منظوره «سماوات» به سیستم‌ها و سامانه‌های پدافند هوایی خبر داد.
کد خبر: ۷۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲ - 10February 2016

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس، به نقل از روابط عمومی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا(ص) امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده این قرارگاه از ورود سیستم توپخانه ای هوشمند کنترل دو منظوره "سماوات" به جمع سیستمها و سامانههای پدافند هوایی خبر داد و افزود: سیستم سماوات سیستمی دو منظوره است؛ دو منظوره به این معنی که هم می تواند اکتیو «Active» و هم پسیو «Passive» کار کند.

وی افزود: از  سامانه اکتیو با سامانه راداری به صورت هوشمند اهداف را با رادار خود که اکتیو است، کشف می کند و اطلاعات این اهداف را به خود لوله های توپخانه مستقر در چند نقطه ساطع می کند؛ آنها به صورت خودکار بدون اینکه دست نیروی انسانی دخیل باشد روی این اهداف قفل (لاک) کرده و در ارتفاع پایین پدافند هوایی را برای ما تامین می کند؛ این نقش اکتیو آن است.

امیراسماعیلی گفت: اگر قرار باشد خود این سامانه مورد هجمه قرار بگیرد؛ یعنی هواپیمای حمله کننده بخواهد این سامانه را مورد هدف قرار بدهد بلافاصله سامانه راداری آن خاموش و سامانه «اپتیکی» آن وارد عمل می شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با بیان اینکه وقتی سامانه اپتیکی وارد عمل می شود یعنی کاملا پسیو کار میکند، تصریح کرد: در این صورت هیچ فرستندهای ندارد و هر چه که دارد گیرنده است؛ یعنی اطلاعات هدف را گرفته و به توپخانه میدهد و توپخانه بلافاصله علیه آن آتش می کند.

وی خاطرنشان کرد: توپخانهاش نیز به این شکل نیست که دو لوله توپ برای هر سامانه سماوات بکار گرفته شود؛ توپخانه قابلیت اتصال از دو سامانه توپخانه ای تا ۶ سامانه توپخانهای را دارد.

امیر اسماعیلی اصل اول در سامانه سماوات را «راداری» برشمرد و تصریح کرد: اصل دوم در سامانه "سماوات" اپتیکی است؛ اما اصل سوم این سامانه که بسیار حائز اهمیت است «حجم آتش» آن خواهد بود؛ یعنی شما بتوانید با حجم آتش، ضریب انهدام را برای هدف بیشتر کنید.

نظر شما
پربیننده ها