خلبان شهید علی اقبالی دوگاهه؛

جوان ترین استاد خلبانی که صدامیان بدنش را نصف کردند

خلبان شهید علی اقبالی دوگاهه جوان ترین استاد خلبانی بود که پس از اسارت، به دستور صدام، بدنش نصف شد.
کد خبر: ۶۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷ - 10February 2016

جوان ترین استاد خلبانی که صدامیان بدنش را نصف کردند

به گزارش دفاع پرس از قم، طبق اسناد موجود دفاع مقدس، حماسه جوان ترین استاد خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر خلبان «علی اقبالی دوگاهه» و داستان عجیبی که شهادت وی را رقم زد، بخصوص در ایام سالروز نیروی هوایی، موضوعی بسیار خواندنی و درس آموز است و در دیدار مسئولان و فرماندهان نیروهای مسلح استان قم با فرماندهان پایگاه هوایی آموزش مقدماتی خلبانی قیام قم به مناسبت روز نیروی هوایی ارتش، یاد این خلبان شهید گرامی داشته شد.

شهید اقبالی اهل رودبار استان گیلان، در ۲۵ سالگی استاد خلبان جنگنده  F5 بود و در ۲۷ سالگی با درجه سرگردی به عضویت گروه افسران ارشد نیروی هوایی ارتش ایران درآمد، سرلشگر خلبان «عباس بابایی» و سرلشگر خلبان «مصطفی اردستانی» از شاگردان تحت آموزش وی بودند.

دوره  تکمیل دوره خلبانی را به مدت ۲۲۰ ساعت در سال ۱۳۴۷ در پایگاه هوایی ویلیامز شهر فنیکس ایالت آریزونای امریکا را به پایان رساند و با کسب رتبه نخست در بین بیش از ۴۰۰ دانشجوی خلبانی از کشورهای مختلف به عنوان خلبان نمونه این پایگاه را از آن خود نمود.

 امتیازات خلبانی که او در پایگاه ویلیامز آمریکا بدست آورد شامل رکوردهایی بود که تا آن زمان هرگز در آن پایگاه هوایی ثبت نشده بود، بطوری که تمامی اساتید پرواز هواپیماهای جنگی آمریکا را شگفت زده نمود و از همین رو به وی لقب "سلطان پرواز" را داده بودند.

 همچنین در سال ۱۳۵۳ جهت گذراندن دوره کارشناسی تفسیر عکسهای هوایی و مدیریت اطلاعات و عملیات هوایی مجددا به امریکا اعزام گردید .

این قهرمان شهید، اکثر تلمبه خانه ها و نیروگاه های برق عراق را از کار انداخته و طرح های عملیاتی وی باعث گردیده بود صادرات ۳۵۰ میلیون تنی نفت عراق به صفر برسد، از این رو مشخصا مورد هدف نیروهای بعث، خصوصا صدام قرار گرفت، لذا پس از دستگیری این شهید بزرگوار، به دستور صدام بدنش به دو نیمه تبدیل شد.

ماجرای شهادت شهید اقبالی

وی پس از بمباران پادگان «العقره» در حالی که زنده به اسارت مزدوران عراقی درآمده بود، به دلیل ضربات مهلکی که نیروی هوایی ارتش ایران در نخستین ماه جنگ بر پیکر ماشین جنگی عراق وارد نموده بود به دستور صدام و برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر خلبانان کشورمان، برخلاف تمامی موازین انسانی و موافقت نامه های بین المللی رفتار با اسرا، به فجیعترین و بیرحمانه ترین وضع به شهادت رسید.

 بدستور صدام ملعون، دو خودروی جیپ از دو طرف با طناب هایی که به بدن این خلبان پر افتخار بسته بودند بدنش را دو نیم کردند، سپس نیمی از پیکر مطهرش در نینوا و نیم دیگر را در موصل عراق مدفون کردند. این جنایت به حدی وحشیانه بود که رژیم بعثی در تلاشی بیشرمانه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک، تا سالها از اعلام سرنوشت آن شهید مظلوم خودداری می کرد و طی ۲۲ سال، هیچگونه اطلاعی از سرنوشت وی موجود نبود؛ تا این که بر اساس گزارش های موجود عملیاتی و اطلاعاتی، و نامه ارسالی کمیته بینالمللی صلیب سرخ جهانی مبنی بر شهادت ایشان و اظهارات دیگر اسرای آزاد شده و خلبانان اسیر عراقی، شهادت خلبان علی اقبالی دوگاهه محرز شد.

پس از پیگیری کمیته جستجوی اسرا و مفقودین و کمیته بینالمللی صلیب سرخ جهانی، پیکر مطهر شهید اقبالی که بخشی از آن غریبانه در قبرستان محافظیه نینوا و بخشی دیگر در قبرستان زبیر موصل به خاک سپرده شده بود، به همراه پیکرهای مطهر تنی چند از دیگر خلبانان شهید نیروی هوایی، پس از ۲۲ سال دوری از وطن، در میان حزن و اندوه خانواده، یاران و همرزمانش به میهن بازگشت و به شکلی بسیار با شکوه و تاریخی در میدان صبحگاه ستاد نیروی هوایی تشییع و در پنجم مردادماه ۸۱ در قطعه خلبانان بهشت زهرا درکنار سایر همرزمانش آرام گرفت.

نظر شما
پربیننده ها