پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

امکان سنجی حمله عربستان به سوریه

اظهارات مقامات عربستانی در مورد اعزام نیرو به سوریه تنها واکنشی احساسی به پیروزی های اخیر ارتش سوریه است.
کد خبر: ۶۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ - 08February 2016

امکان سنجی حمله عربستان به سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عربستان در ماههای اخیر روز به روز بر حجم ماجراجویی هایش افزوده است. در آخرین نمونه، ژنرال احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان و سخنگوی ائتلاف عربستان در حمله به یمن، چهارشنبه هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «پادشاهی عربستان آماده مشارکت در هرگونه عملیات زمینی است که ائتلاف (تحت هدایت آمریکا) بر سر اجرای آن در سوریه توافق کند.»  

منابع آگاه سعودی نیز در این ارتباط به شبکه خبری «سی ان ان» گفتهاند که دست کم 150 هزار نیروی نظامی در عربستان مستقر شده تا وارد خاک سوریه شوند. این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا ساعاتی پس از اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیرو به سوریه از این تصمیم عربستان استقبال کرد.

این اظهار نظر مقامات نظامی عربستان در حالی ایراد میشود که مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان آن در ژنو به دلیل فقدان پیشرفت تا 25 فوریه متوقف شد. برخی خبرها نیز حکایت از تحرکات ترکیه در مرزهای سوریه دارد. برخی ناظران پیشرویهای اخیر ارتش سوریه در مناطق نبل و الزهرا و بازپس گیری این دو شهر استراتژیک که شاهرگهای حیاتی گروههای تروریستی عنوان میشود، را عاملی در عصبانیت عربستان میدانند. به نظر می رسد این اظهارنظرهای عربستان چندان با واقعیت همخوانی ندارد و تنها مانوری سیاسی است.

در واقع عربستان پس از پیشرویهای اخیر ارتش سوریه به شدت عصبانی شده و بیش از پیش احساس شکست میکند. اخیرا ارتش سوریه با کمک نیروهای مقاومت موفق شد محاصره دو منطقه شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» را پس از چهار سال حصر بشکند که این یکی از بزرگترین شکستهای نه تنها تروریستهای سوریه بلکه حامیان آن از جمله عربستان و ترکیه به شمار میآید.

فتح مناطق راهبردی حلب و پیشروی ارتش سوریه در جنوب و پس گرفتن مناطق استراتژیک در درعا، عربستان و ترکیه را خشمگین کرده است. عصبانیت عربستان به دلیل پیروزیهای برق آسای ارتش سوریه باعث شده است که این کشور از دخالت نظامی در سوریه سخن بگوید، مسئلهای که با توجه به شرایط نظامی عربستان همخوانی ندارد و این کشور در شرایطی نیست که بخواهد جبهه جدیدی در کنار یمن برای خود بگشاید. بنابراین از همان ابتدای طرح این مسئله کارشناسان معتقد بودند این اظهارات تنها بلوفی سیاسی است.

آندریاس کریگ، عضو بخش مطالعات دفاعی دانشکده کینگ لندن و مشاور نیروهای مسلح قطر در این باره به روزنامه العرب، چاپ لندن می گوید: «عربستان ناتوان تر از آن است که بتواند در سوریه کاری کند. می توانیم بگوییم عربستان در حال حاضر وضعیت قربانی رو به مرگی را دارد که برای فرار از مرگ دست به هر کاری می زند اما بیشتر جان خود را به خطر می اندازد.» عربستان در یمن بیش از 9 ماه است که درگیر است و برای غلبه بر این کشور مزدورانی از کشورهای آفریقایی اجیر کرده است و نتوانسته است پیروز میدان باشد. حال با این وجود ادعای حمله زمینی به سوریه را دارد. این امر با توجه به وضعیت نظامی عربستان بسیار بعید است.

 از سوی دیگر عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه سه راه بیشتر پیش روی خود ندارد. یکی از این راه ها اردن است که در جنوب سوریه قرار دارد. این راه یک مشکل اساسی دارد و آن اینکه منطقه شیخ مسکین درعا توسط ارتش سوریه آزاد شده است. این یک منطقه استراتژیک در جنوب سوریه است. از سوی دیگر اردن از بدو بحران سوریه، به دولت دمشق اطمینان داده که مرزهای خود را برای ورود نیروهای نظامی باز نمی کند. بنابراین حضور ارتش سعودی از جنوب سوریه نیز بعید است. راه دوم برای عربستان از مرزهای شرقی سوریه در همسایگی عراق است.  در حال حاضر امکان ورود نیروهای سعودی از عراق به داخل خاک سوریه وجود ندارد، زیرا عراقی ها اجازه این کار را به عربستان نمی دهند. بنابراین این گزینه نیز دست نیافتنی است. فقط شمال سوریه و مرزهای ترکیه باقی میماند. در این مورد نکتهای که وجود دارد این است که در باریکه نزدیک به مرزهای سوریه وضع امنیتی بسیار خطرناک است. طی روزهای اخیر بار دیگر پناهندگان سوریه به سمت ترکیه رفتهاند. ترکیه در وضعی نیست که بتواند اجازه ورود ارتش عربستان از خاک خود به سوریه را بدهد. از طرفی وارد شدن ارتش سعودی یا هر ارتش دیگر از شمال _ سمت ترکیه _ نیازمند موافقت روسیه است. زیرا روسیه خواهان قطع ارتباط گروههای داعش و النصره با ترکیه است. روسیه به دنبال این است که ارتش سوریه در مرزهای ترکیه مستقر شود. بنابراین بعید است ارتش عربستان از این منطقه وارد سوریه شود. با توجه به دلایل فوق می توان گفت اظهارات مقامات عربستانی در مورد اعزام نیرو به سوریه تنها واکنشی احساسی به پیروزی های اخیر ارتش سوریه است.

نظر شما
پربیننده ها