یادداشت/ عبدالباری عطوان

آیا عربستان مطمئن است سربازانش در سوریه جذب داعش نمی‌شوند؟

نویسنده معروف دنیای عرب، در یادداشتی ضمن یادآوری اندیشه وهابی نظامیان ارتش عربستان نوشت، گذشته از اینکه عربستان در صورت ورود به سوریه با جنگنده‌های روس چه خواهد کرد، سؤال این است که آیا مطمئن است نیروهایش جذب داعش نمی‌شوند؟
کد خبر: ۶۹۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸ - 08February 2016

آیا عربستان مطمئن است سربازانش در سوریه جذب داعش نمی‌شوند؟

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان، روز گذشته گفت که عربستان در امور دیگران دخالت نمیکند و دفاع از خود را نیز حق خود میداند و از دیگران هم میخواهد در امورش دخالت نکنند.

عبدالباری عطوان، سردبیر پایگاه تحلیلی رأیالیوم، در یادداشتی مینویسد: این سخن ملک سلمان زمانی بیان میشود که عربستان از آمادگی برای اعزام 150 هزار نیرو به سوریه خبر داده است و در حال برگزاری مانور نظامی با کشورهای دیگر همچون مصر و سودان برای انجام این عملیات با نام «رعد الشمال» است. همچنین وارد جنگ یمن شده و پیشبینی میشود که از طریق خاک ترکیه بخواهد وارد سوریه شود.

عطوان ادامه میدهد: هدف اعلام شده از این دخالت نظامی، مبارزه با داعش عنوان شده؛ اما هدف واقعی، پشتیبانی از معارضان مسلح برای براندازی دولت سوریه و تغییر موازنه قوا است، مخصوصا پس از پیشرویهای گستردهای که نیروهای سوری با پشتیبانی هوایی روسیه در حلب شمالی به دست آوردند.

عطوان پس از این مقدمه مینویسد: عربستان حریصانه دنبال دو چیز است: 1- فرار از هر گونه شکست سیاسی و روحی در سوریه و انتقام از دولت این کشور پس از آنکه در طول پنج سال میلیاردها دلار برای براندازی دولت سوریه هزینه کرده است.

2- تشکیل ائتلاف سیاسی و نظامی «سنی» در مقابله با «محور ایرانی» که سوریه یکی از اضلاع اصلی آن است و به کارگیری تمام امکانات نظامی و مالی برای رسیدن به این هدف.

عطوان گریزی نیز به سیاست ترکیه در قبال سوریه میزند و نکته قابل توجهی را بیان میکند و مینویسد: رجب طیب اردوغان، از ورود نیروهای سعودی به سوریه استقبال و اعلام آمادگی کرده است که خاک این کشور را برای ورود این نیروها به سوریه در اختیار عربستان قرار دهد و جالب اینکه پیش از این، ترکیه خاک خود را برای ورود عناصر داعش در اختیار آنها قرار داده بود و حال میخواهد برای مبارزه با داعش، اجازه استفاده از خاک خود را به عربستان بدهد و این اتفاق عجیبی است که فقط در ترکیه و کشورهای عربی همپیمانش رخ میدهد.

عربستان یازده ماه است که در یمن زمینگیر شده است، کشوری فقیر که نه سلاح پیشرفته دارد، نه تانک دارد و نه هواپیما، بنابراین عربستان در سوریه در مقابل هواپیماهای روسی میخواهد چه کند؟ ارتش سوریه نیز در جنگهای شهری خبره شده و از حمایت ایران و حزب الله برخوردار است.

این نویسنده معروف دنیای عرب تأکید میکند: اعزام نیروهای سعودی، ترکی و کشورهای خلیج [فارسی] در چارچوب برنامهریزی آمریکا انجام میگیرد؛ سناتور «لنزی گراهام» در سپتامبر سال گذشته میلادی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که آمریکا در حال فراهم آوردن مقدمات برای اعزام صد هزار نیرو به سوریه برای مبارزه با داعش است که 90 هزار نفر از آنها از کشورهای عربی است و باقی از کشورهای غربی. در آن زمان امارات از این اقدام استقبال کرد و «انور قرقاش» وزیر دولت امارات در امور سیاست خارجه اعلام کرد که امارات از اعزام نیرو به سوریه در صورت درخواست استقبال میکند.

عطوان میافزاید: منابع سعودی پیشبینی میکنند که این دخالت نظامی ماه آینده صورت گیرد و میتواند از طریق اردن نیز انجام شود، چرا که از مرز اردن تا دمشق (فقط) 90 کیلومتر فاصله دارد.

وی ادامه میدهد: باز هم به سخنان روز گذشته ملک سلمان توجه کنیم، او گفت که ما در امور دیگران دخالت نمیکنیم و دیگران هم در امور ما دخالت نکنند، اگر دخالت نظامی در سوریه و پنج سال حمایت مالی و نظامی از معارضان این کشور و راه انداختن جنگ یمن و کشتن دهها هزار نفر از مردم این کشور، دخالت در امور دیگران نیست؛ پس چیست؟

سردبیر رأی الیوم مینویسد: نمیدانیم، ورود به دو جنگ، یکی در یمن و دیگری در سوریه بر اساس کدام قواعد نظامی است؛ آن هم وقتی که در اولی هنوز به پیروزی نرسیدهای. آیا عربستان قدرت سوم جهانی است و ما خبر نداشتیم؟ این قدرت و اراده جنگ در طول 60 سال گذشته در جنگ علیه اسرائیل کجا بود؟

نکته دیگر اینکه، عربستان می خواهد با داعش بجنگد؟ عقیده ارتش عربستان (وهابیت) همان عقاید داعش است. آیا ارتش سعودی با فرزندانش خواهد جنگید؟ اگر در این اثنا، برخی سربازان و فرماندهان سعودی از ارتش فرار کرده و به داعش بپیوندند چه؟

عبدالباری در بخش نهایی یادداشت خود مینویسد: توماس فریدمن، ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز که دو ماه پیش به عربستان رفته بود، با «محمد بن نایف» ولیعهد، «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع و حاکم اصلی عربستان بیش از پنج ساعت دیدار کرد.

قریدمن پس از بازگشت نوشت: مسئولان سعودی، بیش از هر چیزی از حمله داعش به اسرائیل میترسند، چرا که عقیده دارند، این کار موجب فروپاشی ائتلاف سنی خواهد شد.

وی میافزاید: مسئولانی که با آنها  دیدار کردم (محمد بن نایف و محمد بن سلمان) حتی یک بار نیز از اصطلاح جنگ اعراب با اسرائیل سخنی نگفتند. آن ها از 200 هزار بورسیه عربستان در دانشگاههای آمریکا و اروپا حرف زدند که این مسأله خود یک خطر است. خطر صدور تروریسم وهابی به تمام نقاط جهان.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار