پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

بازتاب آزادی نبل و الزهرا بر نقشه نبرد ادلب

مهمترین دستاورد آزادی نبل و الزهرا، به محاصره درآمدن گروه‌های تروریستی در داخل و اطراف شهر حلب عنوان شده و همه نگاه به این شهر بزرگ سوریه دوخته شده است تحولی مهمی بر اثر پایان محاصره این دو شهرک وفادار به مقاومت در استان همجوار ادلب در حال شکل گیری است.
کد خبر: ۶۹۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸ - 07February 2016

بازتاب آزادی نبل و الزهرا بر نقشه نبرد ادلب

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، هر روز که میگذرد، نتایج  شکست محاصره شهرک های نبل و الزهرا بیشتر و بیشتر آشکار میشود. در حالی که مهمترین دستاورد این موفقیت، به محاصره درآمدن گروههای تروریستی در داخل و اطراف شهر حلب عنوان شده و همه نگاه به این شهر بزرگ سوریه دوخته شده است تحولی مهمی بر اثر پایان محاصره این دو شهرک وفادار به مقاومت در استان همجوار ادلب در حال شکل گیری است.

استان ادلب که در جنوب غربی استان حلب قرار دارد در بهار امسال به کنترل ائتلاف جیش الفتح درآمد. این ائتلاف با نظارت مستقیم عربستان سعودی و ترکیه در اوایل سال جاری (1394) با مشارکت چندین گروه مسلح از استانهای حلب، لاذقیه و ادلب به رهبری جبهه النصره، شاخه سوری القاعده تشکیل شد و خیلی زود موفق شد اکثر مناطق استان ادلب را به کنترل خود در آورند.

از زمان ورود مستقیم روسیه به جنگ سوریه آزادسازی استان ادلب به دلیل همجواری آن با استان لاذقیه، جایی که جنگندهها و پرسنل نظامی روسیه مستقر هستند، به عنوان یکی از مهمترین اولویتها قرار گرفت. هم اکنون که نیروهای مقاومت موفق شدند محاصره نبل و الزهرا را بشکنند مهمترین مسیر سوخت رسانی به  استان ادلب قطع شده است. این مسیر کمتر شناخته شده از مناطق تحت کنترل داعش در شمال غربی حلب شروع میشود و به مناطق تحت کنترل جیش الفتح در ادلب و حلب میرسد. در تیر ماه سال جاری جیش الفتح با داعش به توافقی دست یافت که بر اساس آن این جاده بین دو طرف باز باشد تا از این طریق داعش به جیش الفتح نفت برساند و در مقابل غذا و سایر مایتحاج خود را دریافت کند.

رسانههای نزدیک به مخالفان گزارش دادند که اگر انتقال نفت به استان ادلب قطع شود، ارتش سوریه به یکی از اهداف قدیمی و مهم خود در شمال سوریه دست پیدا می کند. وبسایت «سوریه داریکت» که متعلق به مخالفان است با اشاره به اینکه «همزمان که نیروهای رژیم خطوطهای کمک رسانی حیاتی را قطع میکنند.» به نقل از روزنامهنگاران مخالف گزارش داد: «بحران سوختی به یک فاجعه نظامی و انسانی در شمال غربی ادلب منجر خواهد شد».

بر اساس این گزارش، با قطع شدن سوختی که از مناطق تحت کنترل داعش به دست گروههای مسلح می رسد، برق رسانی، نانواییها، حمل و نقل و سایر نیازهای اساسی با چالش جدی مواجه خواهند شد. چالشی که تا قبل از توافق جیش الفتح با داعش برای معاوضه نفت با غذا، وجود داشت و همین مسئله منجر به شکل گیری اعتراضات مردمی شده بود.

با قطع شدن این مسیر، هم اکنون تنها مسیر سوخت رسانی به جیش الفتح در استان حلب از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز ترکیه است. اما اگر نیروهای دولتی به پیشروی خود ادامه بدهند و موفق شوند این گذرگاه را به کنترل خود درآورند حلقه محاصره استان ادلب تکمیل خواهد شد.

عملیات نیروهای مقاومت برای بازپس گیری گذرگاه باب الهوی در حدود سه هفته قبل از سمت غربی استان حلب شروع شده است. اگر نیروهای دولتی موفق شوند حومه شمالی غربی استان حلب را با حومه شمال شرقی استان ادلب قطع کنند عواقب سنگینی از جمله قطع شدن جریان برقی که از طریق ژنراتورهای تولید میشوند که با بنزین کار میکنند.

همزمان با این عملیات، نیروهای دولتی و متحدانش تلاش دارند از سمت شرق، یعنی لاذقیه به این گذرگاه مرزی برسند. نیروهای مقاومت همچنین از طریق این عملیات تلاش میکند ادلب را از مناطق تحت کنترل شورشیان در جبل الکراد واقع در استان لاذقیه را جدا کند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار