جزییات ساخت نخستین اورژانس شیمیایی در کشور

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بقیة‌الله (عج) روند ساخت نخستین اورژانس شیمیایی کشور را تشریح کرد.
کد خبر: ۶۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸ - 07February 2016

جزییات ساخت نخستین اورژانس شیمیایی در کشور

به گزارش اجتماعی دفاع پرس،دکترعلیرضا جلالی در مراسم افتتاح اولین اورژانس شیمیایی کشور در بیمارستان بقیةالله (عج) با اشاره به چرایی نیاز به مراکز شیمیایی تخصصی گفت: اولین دلیل سابقه استفاده دشمنان از سلاحهای شیمیایی در هشت سال دفاع مقدس است. همچنین تهدیدات منطقهای و تروریسم شیمیایی، تهدیدات صنعتی شیمیایی، نیاز به آموزشهای مربوطه در این حوزه و غیره لزوم ایجاد چنین مراکزی را مشخص میکند.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد اورژانس شیمیایی اولین بار در سال 91 مطرح و در سال 92 پیگیری شد، گفت: ما در شهریور ماه سال 93 کارهای مطالعاتی آن را انجام داده و در پاییز 93 کارهای ستادی و اجرایی آن را آغاز کردیم. همچنین در بهمن ماه سال 93 مراسم کلنگزنی این مرکز انجام و کارهای اجرایی آغاز شد؛ به طوری که در ابتدای بهار سال 94 فاز چهارم اورژانس شیمیایی، انتهای تابستان 94 فاز پنجم و اکنون فاز ششم اورژانس شیمیایی را به اتمام رساندیم.

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بقیة الله (عج) گفت: این اورژانس با ظرفیت 110 تخت است و تمام تجهیزات یک بیمارستان کامل را داراست.

هزینه 8.5 میلیاردی برای ساخت این اورژانس

جلالی با بیان اینکه در ساخت اورژانس شیمیایی بیمارستان از مواد 100 درصد ایرانی استفاده کردیم، گفت: این اقدام منجر به عمل به بحث اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی و کاهش هزینهها شد.

جلالی مجموع هزینههای انجام شده برای تاسیس اورژانس شیمیایی را 8.5 میلیارد عنوان کرد و گفت: 1.5 میلیارد آن از سوی سپاه، 2.5 میلیارد از سوی سازمان پدافند غیرعامل و 4.5 میلیارد از سوی خود دانشگاه برای این پروژه هزینه شده است.

وی طراحی راهنماهای پذیرش و مواجهه، طراحی روشهای بکارگیری و تامین نیروی انسانی، طراحی روشهای آموزشی و گایدلاینها بروزرسانی مهارتها را از جمله اقدامات برنامهریزی شده در این مراکز دانست و گفت: ما از ابتدا بنا داشتیم که اورژانس به دو منظور مواجهه با مباحث شیمیایی و تروما ساخته شود.

خدمترسانی به مدافعان حرم

جلالی به خدمت رسانی این اورژانس به مدافعان حرم اشاره و اظهار کرد: زمانی که مدافعان حرم به بیمارستان منتقل شدند، بسیار غافلگیر شدیم اما بلافاصله تشکیل جلسه داده و اقدامات عملیاتی انجام شد. تشکیل کمیته بحران و آماده شدن بیمارستان برای ارائه خدمات موازی، فعال سازی خدمات درمانی، انجام تمهیدات لازم برای ارتباط با مجروحان، ارائه کلیه خدمات مورد نیاز به صورت رایگان، آلودگیزدایی طبی و تنظیم برنامههای بهداشتی منظم، فعالسازی حفاظتی و امنیتی و تعریف یک بیمه سلامت برای ادامه درمانها به صورت رایگان بوده است.

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها