اعلام اسامی نامزدهای بخش رقابتی دهمین جشنواره شعر فجر

دومین نشست خبری دهمین جشنواره شعر فجر به معرفی نامزدهای ۳بخش رقابتی جشنواره و داوران اختصاص داشت.
کد خبر: ۶۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ - 06February 2016

اعلام اسامی نامزدهای بخش رقابتی دهمین جشنواره شعر فجر

به گزارش خبرنگار فرهنگی دفاع پرس، دومین نشست خبری دهمین جشنواره شعر فجر ظهر امروز (شنبه) با حضور مهدی قزلی و اسماعیل امینی دبیر علمی  جشنواره در بنیاد شعر و ادبیات انقلاب اسلامی برگزار شد.

قزلی در این نشست در سخنانی به آغاز جشنواره از محفل شعرخوانی شاعران در استان قم که 26 دی ماه برگزار شد و گفت: نامزدها در هر سه بخش رقابتی جشنواره انتخاب شدهاند و امروز به معرفی آنها میپردازیم.

وی ادامه داد: محفل قم، محفل شهرری، محفل ایلام، محفل جوانان تهران، محفل شعر طنز ارومیه، محفل خراسان شمالی و دو محفل برونمرزی در لبنان و افغانستان تاکنون در دهمین دوره برگزار شده است. همچنین ما محفل شعر کودک و نوجوان در استان همدان، محفل شعر کرمان در شهر بم و محفل شیراز را نیز در برنامه داریم.

مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه به معرفی نامزدهای بخشهای مختلف رقابتی جشنواره پرداخت و گفت: درباره شعر پنج نامزد داریم. در این بخش 320 اثر اولیه داوری شدند که از این میان به پنج اثر به عنوان انتخاب نهایی رسیدیم. این پنج اثر عبارتند از "آتش پارسی"  اثر حمید یزدانپرست، "از هفت پیکر تا هشت بهشت" اثر محمد جعفر محجوب، "مکتب هرات و شعر فارسی" اثر حسن نصیری جامی، "نجوم قدیم و بازتاب آن در ادب پارسی" اثر عباس ماهیار و "نگاهی به شعر سنتی معاصر" اثر فضلالله رضا. داوران این بخش نیز عبارتند از: علیرضا فولادی، محمدسرور مولایی و بهادر باقری.

وی ادامه داد: در بخش شعر کودک و نوجوان هیئت داوران از 70 اثر به هفت نامزد نهایی رسیده است که عبارتند از: "حال غنچه خوب است" اثر غلامرضا بکتاش، "قد سر سوزن" اثر ناصر کشاورز، "قصه نمایش کودکان" اثر مهری ماهوتی، "هر گلابی یک چراغ" اثر کمال شفیعی، "هی بس هی بس" اثر سعید موسویزاده، "یک قاچ هندوانه" اثر زهرا داوری، "یک قوری پر از غور" اثر مریم هاشمپور. همچنین هیئت داوران این بخش عبارتند از: مصطفی رحماندوست، مریم جلالی و انسیه موسویان.

قزلی یادآور شد: در بخش شعر بزرگسال نیز هیئت داوران از 2500 اثر به 10 نامزد دست یافته است که عبارتند از: "بادام هزارهها" اثر محمدشریف سعیدی، "پورتره" اثر هرمز علیپور، "دوقدم مانده به خاکستر" اثر تیرداد نصری، "سپیدهخوانی روز" اثر مفتوم امینی، "سکته سوم" اثر رضا بروسان، "سکوت، فرفرهای کوچک بود که در باد میچرخید" اثر احمدرضا احمدی، "سیبی از باغ زمستان" اثر جعفر درویشیان، "لحظه جهان" اثر قربان ولیئی،  آثار هوشنگ چالنگی، اثر هوشنگ چالنگی، "مجموعه غزل پریخوانی" اثر امیرحسین اللهیاری. هیئت داوران در این بخش را سعید بیابانکی، مصطفی علیپور و بهمن ساکی تشکیل میدادند.

قزلی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معیار انتخاب شاعران حاضر در محافل خارجی جشنواره چه بوده است، گفت: معیار انتخاب بنیاد شعر و ادبیات داستانی است که زیر نظر دبیر علمی انجام میشود. افرادی که نامزد شعر فجر چشنواره سال گذشته بودهاند، برگزیده شعر پروین بودهاند، در جامعه مبدأ حضورشان مثمر ثمر بوده و تخصص شاعر از جمله معیارهای ما برای انتخاب بوده است. برای نمونه ما شاعران عربسرا را به لبنان بردیم و یا سال گذشته شاعران ترک را به باکو بردیم.

اسماعیل امینی دبیر علمی جشنواره نیز در سخنانی کوتاه گفت: جشنواره شعر فجر نه برای من است نه برای نباید و نه برای وزارت ارشاد بلکه یک جشنواره ملی و متعلق به جامعه ادبی است. اینکه خوب برگزار شود و حاصل آن رشد ادبیات و شعر ما باشد برای همه مطلوب است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه محافل خارجی شعر فجر تاکنون چه ثمری برای شعر ما داشته است، گفت: این برای خود ما نیز سوال است که این محافل چه تاثیری بر شعر ما دارد. به نظر من بخشی از این تاثیرات این است که ما از احوال شعر هم باخبر میشویم. چرا که گاهی نه شاعران کشورهای دیگر ما را میشناسند و نه ما آنها را. چهرههای برجستهای در شعرمان داریم که شناخته شده نیستند باید تلاش کرد تا آنها معرفی شوند. بخش دیگر این است که زمینههای همکاری مشترک فراهم میشود.

اختتامیه دهمین جشنواره شعر فجر اول اسفندماه در سالن همایشهای رفاه برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار