یادداشت سردار کارگر؛

شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذار فرهنگ انقلاب در عرصه پر تلاطم جهانی

"وظیفه اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگزاری کلان و تهیه اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ است و به عنوان یک قرارگاه راهبردی می­‌بایست مدیریت کلان و جامع یکی از پیچیده‌­ترین و در عین حال مشکل‌ترین حوزه­‌ها را عهده‌­دار شود."
کد خبر: ۶۸۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ - 30January 2016

شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیاستگذار فرهنگ انقلاب در عرصه پر تلاطم جهانی

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار سرتیپ بسیجی "بهمن کارگر" رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، در یادداشتی به بررسی اهمیت و جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مدیریت کلان علم و فرهنگ کشور پرداخت؛ که در ادامه میخوانید:

مدیریت کلان علم و فرهنگ یکی از پیچیده­ترین موضوعات دنیای معاصر بوده و بهصورت بخشی از دغدغه­های رهبران و اندیشمندان جوامع خودنمایی می­کند.

این پیچیدگی­ها نهتنها ناشی از نقش ذاتی این دو حوزه مهم، یعنی علم و فرهنگ در حیات بشری است؛ بلکه به نقش آن­ها در تار و پود بقیه­ عرصه­ها نظیر سیاست، اقتصاد، امنیت، و حتی محیط زیست برمی­گردد؛ به نحوی که بهعنوان مولفه­های ساختاری و زمینه­ای تاثیرات خود را در اغلب حوزهها بر جا می­گذارند.

علاوه بر این، به دلیل مشخص شدن اهمیت بیش از پیش این دو حوزه در مناسبات قدرت، آن­ها بهعنوان یک مولفه تاثیرگذار وارد عرصه رقابت­های منطقه­ای و بین­المللی شده و نقش مهمی را به عهده گرفته­اند.

خلق واژههایی چون تهاجم فرهنگی، جنگ نرم، عملیات روانی و... نشان از این حقیقت تلخ دارد که امروز علم و فرهنگ در مسیر دست­اندازی دست­های ناپاک قرار گرفته و مدیریت آن در یک محیط رقابتی و تعارض­آمیز رقم می­خورد.

در چنین محیطی، مدیریت کلان علم و فرهنگ پیچیدگی­های خاص خود را داشته و تا حدی روشهای پیشین ناکارآمد محسوب می­گردند.

با درک چنین ویژگی­هایی، رهبر خردمند و بنیان­گذار فهیم جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، از همان آغاز توجه ویژهای به موضوع علم و فرهنگ داشته و انقلاب اسلامی را ماهیتا یک انقلاب فرهنگی محسوب می­نمودند. به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان یکی از اولین نهادهای این حکومت الهی، پا به عرصه وجود می­گذارد و در مسیر رشد و تعالی منشاء خدماتی می­گردد؛ که معمار کبیر انقلاب و جانشین آگاه و بصیر او برای آن ترسیم نموده­اند.

این شورا دارای ساختاری فراقوه­ای بوده و فارغ از تقسیم­بندی­های اداری معمول در بین قوای سه­گانه، وظایف و ماموریت­های خود را انجام می­دهد.

نگاهی به تدابیر و فرمایشات امام خامنهای نشان می­دهد وظیفه اصلی این شورا سیاستگزاری کلان و تهیه اسناد بالادستی در حوزه علم و فرهنگ است و بهعنوان یک قرارگاه راهبردی می­بایست مدیریت کلان و جامع یکی از پیچیده­ترین و در عین حال مشکل ترین حوزه­ها را عهده­دار گردد.

مطالعه عملکرد گذشته این شورا حاکی از آن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو سطح کلان و اختصاصی، سیاست­ها و همچنین شیوه­های اجرایی یک تصمیم راهبردی را در قالب اسناد بالادستی تدوین و جهت اجرا به بخش­های مختلف حاکمیتی ابلاغ می­نماید و این سیاست­ها مبنایی برای قانون­گذاری و یا اجرا بوده و مسیر آینده برنامه­های علمی و فرهنگی کشور را در یک محیط رقابتی و پرچالش روشن می­سازد.

با چنین دیدگاهی می­توان نتیجه گرفت، در جهانی که موضوع علم و فرهنگ از موضوعات اصلی مناقشه­آمیز آن محسوب می­گردد، شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان یک نهاد انقلابی، مسئولیت هدایت ستادی آن را در یک محیط کاملا رقابتی و تعارض­آمیز به عهده دارد.

در این محیط پرمناقشه انواع فرهنگها و یا به قول برخی نویسندگان غربی، تمدن­های مختلف غربی و شرقی در جنگی آشکار و پنهان با نتایجی وحشتناک مشغول مقابله و دست­اندازی به قلمروهای فرهنگی یکدیگر میباشند.

در پایان ذکر بخشی از فرمایشات امام خامنهای در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 23 دی ماه 1390 روشن­گر حقایق بیشتری در این زمینه می­باشد؛ آنجا که می­فرمایند: در عرصه تهاجم پیچیده و فراگیر فرهنگِ جبهه استکبار برضد نظام اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون یک قرارگاه اصلی، وظیفه سیاستگزاری راهبردی و هدایت دستگاهها و مراکز تأثیرگذار فرهنگی و بخشهای اجرایی را برعهده دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار