تهران میزبان دومین همایش ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی از میزبانی دومین همایش با نام «ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه» در تهران خبر داد.
کد خبر: ۶۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ - 26January 2016

تهران میزبان دومین همایش ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی از میزبانی دومین همایش با نام «ائتلاف نخبگان علیه تروریسم برای صلح عادلانه» در تهران با مشارکت صدها تن از اندیشمندان، پژوهشگران و نخبگان علمی-فرهنگی با هدف پیگیری اهداف همایش اول و ضرورت هماندیشی برای مقابله با پدیده شوم تروریسم خبر داد.

 داوود عامری با تاکید بر اینکه درگیری و گسست در جهان اسلام تنها به نفع صعیونیستهاست افزود: اتحاد و همگرایی میان کشورهای اسلامی برای دستیابی به صلح عادلانه و پایدار یکی از اهداف شرکتکنندگان در این همایش است.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی تاکید کرد که ایجاد جبهه واحدی علیه تروریسم در منطقه و میان کشورهای اسلامی ضروری است و در 140 مقالهای که برای طرح در این همایش یکروزه تاکنون دریافت شده، به اطلاعرسانی و آشکارسازی توطئه برخی کشورها برای ایجاد تفرقه برای بر هم زدن صلح و ثبات میان مسلمانان از دیدگاههای مختلف پرداخته شده است.
عامری زمان برگزاری این همایش را بیستم بهمنماه و مکان آن را هم مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما اعلام کرد و افزود: از سفرای کشورها برای حضور در این همایش دعوت شده است.

وی افزود: پیشبینی شده که در چهار محور از نظر محتوایی در موضوع همایش پرداخته شود و بر همین اساس تروریسم و فرهنگ و رسانه، تروریسم و ابزارهای جدید، تروریسم بازیگران و حامیان، تروریسم و نقش صهیونیسم و وهابیت از جمله محورهای محتوایی پنلهای این همایش میباشند. و در پایان هم در پنلی به جمعبندی راهکارهای ارائه شده پرداخته میشود.
عامری تولید دانش و بیان مفهومی و نظری شکلگیری جریان تروریسم، گفتمانسازی مباحث بنیادی و تاریخی تروریسم و مقابله با آن، تبیین و تشریح ضرورتها و الزامات توجه به مفهوم تروریسم دولتی و نقش بازیگران مختلف در گسترش آن، ایجاد هماهنگی و تعامل بین دستگاههای فعال و نخبگان و بررسی روشهای علمی فرهنگی و عملیاتی مقابله با تروریسم را از مهمترین اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی درباره تفاوتهای نگاه دولتهای غربی به مقوله صلح با کشورهای اسلامی هم گفت: صلح بدون عدالت امکانپذیر نبوده و معنا ندارد و ما تلاش میکنیم نگاه اسلام درباره صلح را گسترش دهیم. چرا  که در ادبیات غرب نبود جنگ و آرامسازی به معنای صلح تعبیر و تفسیر میشود ولی در اسلام صلح زمانی پایدار میشود که عدالت برقرار باشد و خواستگاه صلح دین مبین اسلام است.

وی افزود: به باور ما تروریسم بویژه در شرایط کنونی از لایهها و ریشههای مختلفی برخوردار بوده و تغذیه میشود که برای مقابله با آن باید ریشههای فکری-فرهنگی و ریشههای امنیتی اجتماعی آن حتماً شناسایی شوند و اگر به برخی ریشههای آن توجه نشود، به فرهنگ و تمدن بشری میتواند آسیب جدی برساند.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در تحلیل فعالیتهای تروریستی در منطقه هم گفت: بررسیها نشانگر این مساله است که لایههایی از تروریسم فعال در کشورهای اسلامی وابسته به منافع قدرتهای بزرگ در منطقه و حتی فراتر از منطقه است که نمیخواهند آرامش و صلح و ثبات در این منطقه برقرار باشد.

وی افزود: زمانی همه کشورهای اسلامی و حتی تعداد قابل توجهی از کشورهای غیراسلامی جبهه واحدی علیه صهیونیسم بینالمللی و رژیم اشغالگر قدس تشکیل داده بودند ولی در همین شرایط برخی قدرتها با تجهیز و تقویت هستههای تروریستی از درون به جان مسلمانان و کشورهای اسلامی افتاده و موضوع رژیم صهیونیستی را به مسالهای فرعی تبدیل کردند.
دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی خاطرنشان کرد: نظام سلطه و صهیونیسم با مخدوش کردن چهره رحمانیت اسلام و ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی بیشترین نفع و سود را از این فضای ایجاد شده کسب میکنند.

عامری با اشاره به اینکه تشکل آنها یک نهاد مردمی غیردولتی مستقل است که براساس اصول و آرمانهای اسلامی پایهگذاری شده است افزود: ما معتقدیم که در این قبیل موضوعات نمیشود روی بعضی دولتها و ائتلاف نمادین حساب باز کرد. چرا که آنان اگر هم در این قبیل مناقشات منافعی نداشته باشند، حداقل ملاحظاتی دارند و بر همین اساس ما با تکیه بر ملت های بیدار، نخبگان و روشنفکران در سراسر جهان درصدد چارهاندیشی برای این معضل جهانی هستیم. چرا که معتقدیم تروریسم یک معضل و درد مشترک همه بشریت است و برای مقابله با آن باید یک ائتلاف و تفکر واحد تشکیل دهیم.

وی افزود: مدیریت مقابله با تروریزم به روشهای تجربه شده قادر به امحای پدیده ترور نبوده و تروریسم پدیدهای جهانی و متاثر از بیعدالتی، یک جانبهگرایی و بیتوجهی به کرامت انسانی و مداخله قدرتها است که بدون توجه به نژادهای انسانی و فرهنگ و مذاهب و ادیان تهدیدی جدی برای جامعه جهانی محسوب میشود.

عامری گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند مبارزهای همه جانبه، اصولی و دوراندیشانه است. این ثمره حیاتبخش زمانی شکل غالب در جهان خواهد یافت که احراز به فرهنگها و احترام به حق تعیین سرنوشت انسانها امری نهادینه در کلیت جامعه بینالمللی نهادینه گردد.

دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی خاطرنشان کرد: ما از چهار گوشه جهان بدون توجه به رنگ و زبان و مذهب نخبگان علاقمند را دعوت به همکاری کردهایم فقر و بیعدالتی بیماری یاس و نا امیدی بخشی از دستاوردهای تروریسم هستند و دولتها به تنهایی پتانسیل و توان لازم برای ریشهکنی تروریسم را ندارند. بنابراین تشکلهای مردمنهاد از بدو تشکیل خود تلاش کردهاند با همکاری NGOهای فعال در عرصه صلح و نخبگان بینالمللی فعالیت گستردهای را برای بهرهگیری از توان فزایند نخبگان به انجام رساند.

شرکتکنندگان در بیانیه پایانی همایش نخست ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و بازماندگان فعالیتهای تروریستی از صلح عادلانه به عنوان گفتمان مشترک جهانی حمایت کرده و نگرانی خود را از توهین به ارزشها و ادیان الهی اعلام داشتند؛ براساس بخشی از همین بیانیه هم تهران به عنوان دبیرخانه دایمی مقابله با تروریسم تعیین شد.

نظر شما
پربیننده ها