دفاع‌پرس بررسی می‌کند؛

جایگاه موسیقی انقلاب کجاست؟/ آیا ادعاهای دبیر جشنواره موسیقی فجر عملی می‌شود؟

خبر خوش این دوره از جشنواره موسیقی فجر اجرای سرودهای انقلاب بود که وعده داد شد ماندگاترین و خاطره انگیزترین سرودهای انقلاب توسط دو گروه کر و خورشید در جشنواره موسیقی فجر اجرا شود.
کد خبر: ۶۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲ - 24January 2016

جایگاه موسیقی انقلاب کجاست؟/ آیا ادعاهای دبیر جشنواره موسیقی فجر عملی می‌شود؟

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس: حدود ده سال پیش تابلوی دفترسرود انقلاب معاونت فرهنگی ارشاد پایین کشیده میشود و به جای آن تابلویی با عنوان «دفتر موسیقی» نصب میشود این اتفاق عکسالعمل هیچ یک از اهالی فرهنگ و هنر را به همراه ندارد. تابلوی دفتر سرود انقلاب همچنانی که از  اسم آن برمیآمد نمایانگر وظایف این دفتر بود. البته پایین کشیدن تابلو و تغییر اسم دادن این دفتر اما ماجراها دارد.

ده سال از آن ماجرا میگذرد. دیگر طوری شده است که اصلاً حرف به میان آوردن از موسیقی انقلاب در جشنواره فجر، افراط گرایانه تلقی میشود. انگار اساساً از ابتدا این جشنواره برای جولان دادن رپرها و گروههای پاپ به وجود آمده است.

شاید سنمان قد ندهد و روزهای انقلاب را ندیده باشیم اما تاریخ عوض نشده است، هنوز هم کاسِتهای کم کیفیتی از سرودههای انقلاب وجود دارد که هر زمان پخش میشود انگار ما هم در گرماگرم روزهای انقلاب بودهایم و با آن نوستالژی داریم. چرا تلقی میشود موسیقی نمیتواند از کشور و مردم حرف بزند در حالی که هنر و به طور خاص موسیقی نقش بی بدیلی در جریان انقلاب داشت.

یادت بخیر آقای گلریز به خاطر «بانگ آزادی» که خواندی؛ نمیدانم آقای شاهنگیان کجاست سازنده سرودههای ملی«خمینی ای امام»، «برخیزید ای شهیدان راه خدا» خدا رحمت کند محمدرضا لطفی را به خاطر گروه چاوش و گرامی باید یاد جمشید جم برای «یار دبستانی من» و همه آنهای که برای وطن و برای ایران اسلامی هنرشان را خرج کردند و تا ابد در قلب مردم ایران خواهند ماند.

هر کسی اگر ذرهای ایران را دوست بدارد از غم اتفاقات این روزها و بلکه ده سال پیش دفتر موسیقی بغض میکند. راستی چه بر سرمان آوردند و چه میخواهند بکنند.

روحت شاد حضرت روح الله که فرمودی« تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب در راس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد.»

حالا امسال سی و یکمین دوره از جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد. گروههای سنتی، پاپ، بخش ویژه زنان و بین الملل و هر چه را که فکر بکنی در برنامه اجرا خواهند داشت غیر از موسیقی انقلاب! موسیقی انقلاب عجب این روزها همانند خود انقلاب غریب مانده است.

خبر خوش این دوره از جشنواره موسیقی فجر حرف آقای نوربخش دبیر جشنواره بود که درباره سرودهای انقلاب گفتند «ماندگاترین و خاطره انگیزترین سرودهای انقلاب توسط دو گروه کر و خورشید در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند شد.»

بر حسب ظاهر خبر خوبی بود نمیخواهیم پیش داوری کنیم و بگوئیم دروغ بزرگی بود؛ چرا که هنوز فرصت اندگی تا جشنواره مانده و نمیشود به طور قطع اظهار نظر کرد.

برای جویا شدن از برنامههای «گروه خورشید و کر» به سراغ آقای درخشانی و اوهانیان رفتیم. درخشانی درباره برنامههای گروه خورشید و سرودهای انقلاب و دفاع مقدس گفت: هنوز مشخص نیست اجرا داشته باشیم یا نه.

رامزیک اوحانیان نیز از نامشخص بودن اجراهای انقلاب و دفاع مقدس گفت و اینکه معلوم نیست بضاعتمان چقدر باشد و اینکه بشود اجرایی داشت یا نه.

پیروز ارجمند مسئول سابق دفتر موسیقی که سال گذشته دبیر جشنواره بود به خبرنگار ما گفت: سال گذشته ما برنامهای را تنظیم کرده بودیم که پس از گذشت ده سال از حذف بخش موسیقی انقلاب، هر ساله بشود چندین گروه، سرودهای انقلاب را اجرا کنند اما سال گذشته ما فقط توانستیم یک اجرا داشته باشیم.

وقتی دلیلش را پرسیدم خیلی صریح پاسخ دادند به دلیل مخالفت معاونت فرهنگی ارشاد بود. آنها با اجرای سرود انقلاب مخالفت کردند و ما فقط یک گروه را روی صحنه آوردیم.

ارجمند درباره برنامههای امسال هم گفت: به نظرم دفتر موسیقی و دبیر جشنواره کاری درباره سرود انقلاب انجام نمیدهند و بحثی که رسانهای شده فرمالیته بوده است. دفتر موسیقی اگر به دنبال موسیقی انقلاب است برنامه ما را اجرا کند چرا که آن برنامه خیلی دقیق برنامه ریزی شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار