سردار زهدی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

توطئه عربستان در یمن با شکست مواجه شده است/ انصارالله داعیه تشکیل حکومت ندارد

معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به اینکه انصارالله به دنبال تشکیل حکومت در یمن نیست، گفت: انصارالله استراتژی خود را به تأسی از حزب‌الله لبنان تعیین کرده و می‌خواهد یمن بدون دخالت عربستان کشوری مستقل بوده و در حوزه سیاست خارجی موضع ضد آمریکایی داشته باشد.
کد خبر: ۶۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 18January 2016

توطئه عربستان در یمن با شکست مواجه شده است/ انصارالله داعیه تشکیل حکومت ندارد

سردار سرتیپ یعقوب زهدی، معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس با اشاره به روند مطلوب تحولات در یمن اظهار داشت: در یمن وضعیت به نفع انقلابیون پیش می رود و انصارالله  برای اینکه در داخل کشور با مشکل مواجه نشود تدابیر مطلوبی را اتخاذ کرده است.

وی با بیان اینکه انصارالله قسمت جنوبی را به گروههای بومی واگذار و همچنین بخش شمالی را تثبیت کرده است، افزود: کمیتههای مردمی یمن از تسلط کافی در مرزهای مشرف به طرف عربستان برخوردارند و هرگاه که بخواهند ضربات مهلکی را از آن ناحیه به عربستان وارد میکنند.

سردار زهدی با اشاره به رشد فزاینده تضادها در محور جنوب میان نیروهای منصور هادی، داعش و القادعده، گفت: با توجه به این موضوع در واقع منصور الهادی وضعیت جدید را مبنی بر اینکه "جبهه ضد انقلاب دیگر قادر نیست زمینه لازم را جهت کسب دوباره قدرت فراهم کند"، دریافته است، از این رو متوجه شده که سهم بسیار کوچکی از آنچه پیش از این متصور بود را بهدست میآورد.

وی با اشاره به تغییر نسبی مواضع عربستان سعودی در خصوص یمن گفت: عربستان سعودی در مذاکرات اخیری که داشت بحثهایی را مطرح کرد که اصلا با خط مشیهای منصور الهادی هماهنگ نبود و همانطور که مشاهده میکنیم هر روزی که از منازعه یمن میگذرد طرفهای ضد انقلاب در موضع ضعیفتری قرار میگیرند؛ البته این به معنی آن نیست که راه پیش روی انقلابیون یمنی سهل و آسان است؛ قطعا راه پیش رو دشوار است؛ ولی در مجموع آن توطئهای که از سوی عربستان جهت باقی ماندن یمن جزو شرکاء استراتژیکی اش مد نظر بود اکنون بهطور کلی ناکام مانده و دیگر قابل برگشت نیست.

معاون مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینکه انصارالله بهدنبال تشکیل حکومت در یمن نیست، اظهار کرد: انصارالله استراتژی خود را به تأسی از حزبالله لبنان تعیین کرده و نمیخواهد بهعنوان بازیگر اصلی مستقیما وارد عرصه قدرت شود. از این رو میخواهد یمن بدون دخالت عربستان کشور مستقلی باشد و به لحاظ سیاست خارجی موضع ضد آمریکایی داشته باشد و مسلما داعیه قدرت و تشکیل حکومت ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت امروز یمن بیشتر شبیه دوران دفاع مقدس ما شده است، همانطور که ما در اوایل جنگ مورد هجمه دشمن قرار گرفتیم و تقریبا نزدیک به یکسالی گذشت تا نیروها را بازیابی کرده و خودمان را پیدا کنیم، نقاط ضعف و قوت و توانمندیها را بشناسیم و زمینه را برای پیروزیهای بزرگ فراهم کنیم، امروز در یمن هم شاهد چنین وضعیتی هستیم؛ زیرا ارتش و کمیتههای مردمی یمن کم کم صحنه نبرد را درک کرده، قدرت دشمن را محک زده و متناسب با استراتژی دشمن گام برمیدارند.

سردار زهدی خاطرنشان کرد: اگر از زمان آغاز جنگ تاکنون را در یک منحنی رسم کنیم متوجه افول قدرت  اثرگذاری عربستان از روزهای آغازین جنگ در یمن و قوت گرفتن کمیتههای مردمی یمن خواهیم شد.

وی در خصوص توان نظامی انصارالله گفت: البته تجهیزات موشکی و دفاعی یمن بخشی از این تقابل است و مسئله مهمتر این است که کوره جنگ امروز جوانان انقلابی یمن را آبدیده کرده و تاکتیکهای نبرد را به آنان آموخته است.

نظر شما
پربیننده ها