دریادار فدوی در دیدار هیئت عالی‌رتبه نظامی عمان مطرح کرد

افزایش 9 برابری ناامنی‌های منطقه به دلیل حضور آمریکا

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: اگر آمریکایی‌ها به منطقه نمی‌آمدند، ناامنی‌ها 9 برابر کمتر می‌شد؛ در حالی که حضور آمریکایی‌ها موجب تشدید ناامنی شده است.
کد خبر: ۶۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ - 22December 2015

افزایش 9 برابری ناامنی‌های منطقه به دلیل حضور آمریکا

به گزارش دفاع پرس به نقل از روابط عمومی کل سپاه، هیئت نظامی عالیرتبه عمان که بهمنظور شرکت در دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان به کشورمان سفر کرده است، در محل ستاد فرماندهی کل سپاه با دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه دیدار کرد.

دریادار فدوی در این دیدار با خیر مقدم به هیئت نظامی عمان گفت: کشورهای ایران و عمان بهعنوان دو کشور مسلمان و همسایه از نقاط اشتراک زیادی برخوردارند؛ که منجر به توسعه مناسبات در حوزههای مختلف می شود.

وی افزود: سالیان سال است که هیئتهای مشترک نظامی ایران و عمان در تعامل کامل با یکدیگر به اجرای برنامههای مشترک بهویژه در حوزه دریایی میپردازند.

دریادار فدوی با اشاره به اهمیت منطقه تنگه هرمز اظهار داشت: تنگه هرمز یکی از مناطق ژئوپولتیک جهان است؛ که ایران و عمان در دو سوی آن قرار دارند و این مسئله ایجاب میکند که ما با هم نزدیک بوده و از هر فرصتی برای تجلی عملی این نزدیکی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور ایران و عمان با برخورداری از نقاط قوت راهبردی و استراتژیک قادرند هرگونه تصمیمی که منافع دو کشور را در بر میگیرد، به اجرا درآورند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید براینکه دنیا به منطقه تنگه هرمز نیاز دارد، اظهار داشت: عدم برخورداری از انرژی بهطور قطع مشکلاتی را در جهان بهوجود میآورد؛ که این مشکلات در زندگی مردم عادی تجلی مییابد؛ مسلمانی ما اقتضا میکند هرکاری که مردم دنیا را در وضع بهتری قرار دهد، انجام دهیم و همکاری میان دو کشور ایران و عمان برای تحقق این مهم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حضور امریکاییها در منطقه ناامنی را زیاد میکند؛ در حالی که آنها مدعی برقراری امنیت هستند، اظهار داشت: براساس آمار موثق جهانی 580 کشتی در جنگ 8 ساله ایران و عراق مورد اصابت قرار گرفت؛ که 49 درصد این درگیریها در یک و نیم سال پایانی جنگ که امریکاییها با ادعای برقراری امنیت وارد خلیج فارس شدند، صورت گرفت.

وی افزود: اگر آمریکاییها به منطقه نمیآمدند، ناامنیها 9 برابر کمتر میشد؛ در حالی که حضور آمریکاییها موجب تشدید ناامنی شده است.

سردار فدوی در ادامه سخنانش اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس بهویژه عمان همواره قائل به برقراری روال نزدیکی در روند امنیتی که غیر از کشورهای منطقه کسی در آن دخیل نباشد هستند.

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم مکانیزم مشخصی برقرار کنیم تا توانمندیهای کشورهای منطقه را بکار گرفته و ضرر و میزان تأثیر کشورهای فرامنطقهای مانند امریکا را در منطقه کم کنیم، امنیت منطقه و جهان بیشتر میشود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه امریکا در هر کاری که دخالت می کند اوضاع بدتر میشود، گفت: دلیل این امر تفاوت نگاه امریکا با سایر جهانیان به موضوع منافع است.

وی با اشاره به تعاملات و گفتگوهای روزانه نیروی دریایی سپاه با طرف عمانی در منطقه تنگه هرمز اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه آمادگی انجام هرگونه اقدام عملی را در راستای توسعه مناسبات با کشور دوست، همسایه و برادر ما عمان را دارد.

سردار فدوی در پایان با تأکید بر اینکه امت اسلامی یک امت واحده است، گفت: بهطور قطع این امت واحده تجلی خواهد یافت، و پیشگامی جمهوری اسلامی ایران و عمان در این زمینه بسیار مبارک است.

همچنین در این دیدار سرتیپ ستاد حمد بن راشد بن سعید البلوشی رئیس کمیته مشترک همکاری نظامی ایران و عمان و سرپرست هیئت بلندپایه نظامی عمان با تأکید براینکه دو کشور ایران و عمان پیوستگیهای گستردهای دارند، گفت: این روابط پویا میبایست روز به روز رشد و پیشرفت داشته و توسعه یابد.

وی از تنگه هرمز بهعنوان منطقه راهبردی و حیاتی برای کشورهای منطقه و جهان یاد کرد و افزود: در صورتی که روابط دوستانه ایران و عمان در برقراری امنیت تنگه هرمز نبود، شاهد این امنیت نبودیم.

سرتیپ حمد البلوشی در ادامه تصریح کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور عمان روابط تاریخی و مستحکمی است و دو کشور از پیشینه قوی برخوردارند و ما به این روابط افتخار میکنیم.

نظر شما
پربیننده ها