در گفت‌وگوی امیر موسوی با دفاع مقدس تشریح شد

نقش نیروی هوایی در عملیات آزادسازی سوسنگرد/ تدوین تاریخ عملیات‌های نهاجا

معاون اسبق عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تلاش برای در تدوین تاریخ عملیات‌های نیروی هوایی و همچنین عملکرد نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس خبر داد.
کد خبر: ۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰ - 17November 2013

نقش نیروی هوایی در عملیات آزادسازی سوسنگرد/ تدوین تاریخ عملیات‌های نهاجا

امیر سرتیپ دوم خلبان "سید اسماعیل موسوی" معاون اسبق عملیات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص عملیات آزاد سازی سوسنگرد گفت: به طور کلی نیروی هوایی در عملیات سوسنگرد حضور چشمگیری داشت. ما تقریباً از ۲۲ آبان ماه مأموریتهایی را در حوالی سوسنگرد و خود منطقه سوسنگرد داشتیم که تا ۲۶ آبان ماه که ما آخرین پروازهای عملیاتی در آزادسازی سوسنگرد را انجام دادیم متأسفانه ۶ نفر از عزیزان خلبان شهید شده و ۵ فروند هواپیما  را نیز از دست دادیم.

وی افزود: هواپیمای شهابالدین سلطانی طباطبایی و خلبان شهید کامبخش ضیائی و خلبان شهید یونس خوشبین از نوع F5 بود و دو هواپیمای F4 که نعمت الله اکبری سامانی و خلبان هوشنگ کیان آرا آنها را هدایت میکردند جزء این ۵ فروند هواپیمایی بود که مورد اصابت دشمن قرار گرفت. ابراهیم امیدبخش و سید تقی حسینی هم به همراه این عزیزان در منطقه سوسنگرد و طی عملیات هوایی به فیض شهادت نائل آمدند.

جانشین سابق پایگاه چهارم شکاری دزفول در ادامه اظهار داشت: به طور مسلم تعداد مأموریتهایی که انجام شد بیش از اینها بود، ولی متأسفانه این تعداد از نیروها که به واسطه شهادتشان از فیض همراهی و حماسهآفرینیهایشان محروم شدیم، نیروهای موثری بودند که در آن برهه از جنگ متأسفانه آنها را از دست دادیم؛ لکن نیروی هوایی همچنان با قوت تمام به انجام مأموریتهای خود پرداخت.

وی ادامه داد: در همین عملیات آزادسازی سوسنگرد 5 نفر از پرسنل نیروی هوایی که به طور داوطلب و به عنوان رزمنده پیاده در جنگ شرکت کرده بودند به فیض شهادت نائل آمدند. همان طور که حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله) در خاطرات خود بیان فرمودند ایشان به عنوان نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع ملی پس از آزادسازی سوسنگرد یکی از فرماندهان نیروی هوایی را به عنوان فرماندار سوسنگرد معرفی میکنند و این نشان دهنده حضور چشمگیر و موثر نیروی هوایی در آزادسازی سوسنگرد چه در زمین و چه در هوا بود، چرا که اعتماد مقام معظم رهبری به یک افسر نیروی هوایی در آن زمان به باور همه نشان از صلابت نیروی هوایی و نقشآفرینیِ به هنگام پرسنل نیروی هوایی در مقاطع حساس داشت که این خود برای ما مایه سربلندی بود.

معاون اسبق عملیات نیروی هوایی با اشاره به اینکه نیروی هوایی مهجور مانده است، افزود : متأسفانه دلاورمردیهای پرسنل نیروی هوایی جمهوری اسلامی در سالهای حماسه و دفاع مقدس و البته در سالهای پس از پیروزی در جنگ حق علیه باطل مقداری در سایه قرار گرفت و کمتر کسی به حماسهآفرینیهای نیروی هوایی و پرسنل خدوم آن پرداخته است، اما ما اسناد و مدارکی داریم که به زودی از آنها در تدوین تاریخچه حماسههای نیروی هوایی در قالب کتاب استفاده خواهیم کرد و حماسههای نیروی هوایی را بهتر از گذشته به جامعه معرفی خواهیم کرد.

امیر موسوی همچنین در مورد پایگاه عمل کننده در عملیات سوسنگرد گفت: ما از پایگاه چهارم شکاری دزفول به پروازهای عملیاتی میپرداختیم و حتی چند فروند هواپیمای F4 به دزفول آمده بودند تا از عملیات پشتیبانی کنند و چند تن از خلبانان شهید هم جزء همین پشتیبانهای عملیات بودند.

پرسنل نیروی هوایی نیز همچون سایر مردم شهیدپرور ایران و اقشار مختلف اعم از داوطلب و سپاهی و غیره در مأموریت های زمینی نیز به صورت داوطلب شرکت میکردند. شهید شهابالدین سلطانی زمانی که ما در بوشهر بودیم از فرماندهان گردان در پایگاه وحدتی نیروی هوایی بودند و همچنین کامبخش ضیایی از خلبانان جوان ما بودند و نعمت الله اکبری سامانی هم با من هم دوره بودند و از خلبانان زبده و با تجربه بود و ابراهیم امید بخش و سید تقی حسینی هم از پایگاه بندر عباس به پایگاه دزفول اعزام شده بودند که در همان عملیات شهید شدند.

معاون اسبق عملیات نیروی هوایی در مورد خصوصیت خلبانان عمل کننده در فتح سوسنگرد و آزاد سازی این شهر اظهار داشت : همه پرسنل نیروی هوایی از جمله خلبانان و دیگر پرسنل نیروی هوایی برای جهاد در راه دفاع از آرمانهای جمهوری اسلامی ایران و برای حفظ دستاورد های حاصل از خون شهدای انقلاب به میدان آمده بودند و همواره به صورت داوطلبانه آماده انجام مأموریت ها میشدند.

به طور مثال شهید سلطانی که به تازگی به درجه سرهنگی نائل آمده بودند در پروازها شرکت میکردند و به صورت یک خلبان داوطلب وارد عمل میشدند در حالی که میتوانست به خاطر ارتقای درجه در پروازها شرکت نکند و به کار های ستادی بپردازد، اما او هیچگاه از حضور در عرصه دفاع از کیان کشور عزیز ایران به صورت پرواز عملیاتی عقب ننشست و تا شهادت خود در مأموریت های بسیاری به حماسه آفرینی پرداخت؛ و این خود سند افتخار دیگری برای ما در نیروی هوایی است.

امیر موسوی از تلاش خود و همرزمانش در تدوین تاریخ عملیاتهای نیروی هوایی و همچنین عملکرد نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: در این کتاب ما روزشمار نیروی هوایی را ثبت خواهیم کرد و در صورتی که منتشر بشود خواهید دید که نیروی هوایی خیلی بیشتر از آنچه که دوستان دیگر مطرح میکنند حضور سرنوشتساز در جنگ داشته است.

وی همچنین ادامه داد: در اوایل جنگ که هنوز جبههها سازمان خاصی نداشت و مردم و دیگران به طور پراکنده به دفاع میپرداختند امید و توقع همه به نیروی هوایی معطوف میشد و همه میخواستند تا نیروی هوایی جلوی دشمن و پیشرویها را بگیرد که البته انتظار بجا و تکلیف مهمی بود و این هم نشان از سبقت گرفتن خلبانان نیروی هوایی از همرزمان خود در زمین و دریا در رسیدن به شهادت داشت.

سرتیپ دوم خلبان موسوی در خاتمه با اشاره به اینکه سایر نیروهای عمل کننده در جنگ تا حدودی به لحاظ تخصصی پایینتر از نیروی هوایی عمل میکردند و در نیروهای زمینی افراد متخصص کمتری در مواجهه مستقیم با دشمن قرار میگرفتند، گفت: نیروی هوایی به لحاظ آن که فقط به صورت پروازی و حملات تهاجمی با جنگندهها به یاری رزمندگان آمده بود نیروهای متخصصی همچون خلبانها را در این راه تقدیم کرد و جاودانه شد.

نظر شما
پربیننده ها