پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

اس400 کابوسی بزرگ برای ائتلاف آمریکایی در سوریه

استقرار سامانه اس 400 در بندر لاذقیه سوریه هم اکنون به کابوسی بزرگ نه تنها برای ترکیه بلکه برای آمریکایی‌ها و سایر کشورهای ائتلاف تبدیل شده است که مجبورند در محدوده پوشش این سامانه عملیات کنند.
کد خبر: ۶۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱ - 01December 2015

اس400 کابوسی بزرگ برای ائتلاف آمریکایی در سوریه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از پایگاه خبری - تحلیلی الوقت، تکذیب استقرار موشکهای اس 400 توسط مسکو در آن زمان حاکی از این بود که مقامات روسی علاقهای ندارند با استقرار این نوع موشکها، تنشهای خود با غرب را افزایش دهند اما زمانی که جنگندهای اف 16 ترکیه یک بمبافکن روسیه را در شمال سوریه ساقط کردند، روسها در کمتر از 45 ساعت سامانههای اس 400 را در بندر لاذقیه مستقر کردند. اقدامی که بنابر گفته ناظران بزرگترین واکنش مسکو به اقدام ترکها بود.

ظاهرا استقرار اس 400 برای ترساندن ترکیه و در واکنش به اقدام این کشور صورت گرفته است اما به نظر میرسد روس با استقرار این سامانه فوق پیشرفته در حال رساندن این پیام به غرب هستند که هم اکنون نه تنها حریم هوایی سوریه بلکه بخش قابل توجهی از حریم هوایی منطقه در  تیررس موشکهای اس 400 قرار دارد که شامل  منطقه عملیاتی نیروی هوایی انگلیس در پایگاه هوایی آکروتیری در جزیره قبرس، منطقه عملیاتی نیروی هوایی ایالات متحده در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه و حریمهای هوایی سرزمینهای اشغالی، لبنان و اردن میشود.

سامانه ضدهوایی اس 400 که مدل تکامل یافته اس 300 محسوب میشود، بنابر گفته تحلیلگران نظامی خطرناکترین موشکهای ضدهوایی دور برد در جهان است. درباره تواناییها و قابلیتهای اس 400  گزارشهای مختلفی منتشر شده است.

نیروی هوایی استرالیا طی گزارشی که در سال 2014 منتشر کرد، آورده است،  حداکثر برد موثر اس 400، حدود 215 مایل دریایی (نانومتر) و یا 130 نانومتر است و  بر اساس نوع موشک، و سیستم می تواند 100 نوع هدف هوایی را پیگیری کند و به طور همزمان با شش هدف از محدوده 400 کیلومتری درگیر شود. این هدفها میتوانند از جمله انواع بالگرد، هواپیمای بدون سرنشین و با سرنشین، موشکهای کروز و موشکهای بالستیک باشند.

«تایسون واتسل» افسر باسابقه نیروهای هوایی آمریکایی طی گزارشی در وب سایت مدیوم (medium.com) با تشریح تواناییها و مختصات اس 400 نوشت که استقرار این سامانه  در بندر لاذقیه سوریه هم اکنون به کابوسی بزرگ نه تنها برای ترکیه بلکه آمریکاییها و سایر کشورهای ائتلاف تبدیل شده است که مجبورند در محدوده پوشش این سامانه عملیات کنند.

وی  در ادامه خاطر نشان میکند با توجه به این تحولات «برنامه ریزان عملیاتهای هوایی در مرکز عملیات هوایی مشترک در قطر به احتمال زیاد در حال توسعه روشهای جدید و دستورالعمل ها برای هواپیمای سرنشین و بدون سرنشین هستند که در منطقه تحت پوشش اس 400 باید عملیات کنند».

با حضور روسیه در سوریه، آمریکا و متحدان آن که قبلا تلاش کرده بودهاند از برخورد مستقیم با جنگندهای روسی خودداری کنند، استقرار اس 400 احتمالا باعث خواهد شد که آمریکاییهای محدودیتهای بیشتر برای هواپیماهای جنگی خود در نظر بگیرند.

در همین راستا شاهد گزارشهای هستیم مبنی براینکه از زمان استقرار اس 400 در سوریه، ترکیه عملیاتهای جنگندهای خود در شمال سوریه را معلق کرده و آمریکاییها نیز تا زمان نوشتن این گزارش هیچگونه عملیاتی در شمال سوریه انجام ندادهاند.

مقامات غربی پیش از این با استقرار چهار جت سوخو30 «فلانکر» به عنوان هواپیمایی جنگی با قابلیت مانور بالا که برای هدف قرار دادن سایر هواپیماهای جنگی طراحی شده و همچنین رزمناو «مسکوا» نسبت به خطرهای پرواز در حریم هوایی سوریه هشدار داده بودند و هم اکنون با استقرار سامانه اس 400 نگرانی غربیها بیش از پیش میشود و روسیه بار دیگر و به صورت جدیتر در حال فرستان این پیام است که مسکو وظیفه محافظت از حریم هوایی سوریه را به عهده دارد.

نظر شما
پربیننده ها